2010-06-11, 13:13
Medlem
Undrar om det är någon som har seborre elr rosacea och kan dela med sig av erfarenheter. Har haft seborre i 3 år nu och börjar bli jävligt trött på att ha de. Har testat det mesta känns de som.
Skriv gärna om ni vet något.
Citera
2010-11-03, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maggnus
Undrar om det är någon som har seborre elr rosacea och kan dela med sig av erfarenheter. Har haft seborre i 3 år nu och börjar bli jävligt trött på att ha de. Har testat det mesta känns de som.
Samma här. Det enda jag tycker hjälper är att sola, ta det lugnt och inte sitta vid datorn. Efter t.ex en sommarsemester så brukar jag inte ha någon seborre alls. Har hört att det kan hjälpa med anti-svampkrämer com t.ex canistern och cortimyk, men har inte provat det. Har du någon annan svamp på kroppen(ljumsken, hårbotten, ballen, sketan, benen, fötterna)?
Citera
2010-12-27, 08:55
Medlem
Seborre är dessvärre obotlig i dag, men det finns preparat som minskar symptomen.
Apotekets mjällschampo Fungoral. Används i hårbotten men har även stor effekt på utslag i ansiktet.
Läkare rekommenderar kortison lösningar och där finns det en hel uppsjö av märken. Det man kan pröva med är Daktacort som även innehåller mikonazol som är svampdödande, el,ev starkare lösningar på recept.

Detta i kombination med mjukgörande ansiktskrämer minskar symptomen avsevärt.
Citera
2011-01-06, 19:00
Medlem
leprasjuklings avatar
Hur kan man skilja mellan seborré och rosacea?

Jag är rödflammig i pannan runt ögonen och ner mot munnen.
Kliar lite men är mest psykiskt jobbigt att se så hemsk ut att folk stirrar.

Vad finns det för receptfritt att prova?

Jag har tid till en distriktsköterska på måndag om något helt orelaterat.
Kan jag med att fråga om detta också när jag ändå är där eller blir hon arg om jag inte håller mig till dagordningen och gör att hon blir försenad?
Citera
2011-01-23, 18:09
Medlem
Sola blir inte bättre för min del tyvärr. Men de där med att ta de lungt har jag märkt..Stressar man så blir de alltid värre. Har kört med protopic 1ggr/veckan för ansiktet och det har hjälpt mig hyfsat.
Har aldrig haft någon seborre i hårbotten enbart ansiktet vilket är konstigt.
Undra hur mycket kosten har för inverkan på just detta?
Citera
2011-03-12, 10:00
Medlem
Kost + stress är dem största för mig iaf, det varierar från person till person vad för slags mat som gör det värre, men för mig är det socker som är värst. Köper alltid produkter utan tillsatt socker osv. Ska jag dricka alkohol så dricker jag aldrig söta drinkar eller cider eller nåt åt det hållet, men öl brukar också skapa problem. Använder själv daivobet ett par ggr i veckan och det funkar rätt bra plus att jag tar zink tabletter lite då & då. På sommarn är det alltid bättre, antar att kombinationen av mindre stress och sol gör sitt, hört att d-vitamin hjälper också som man får från solen.
Citera
2011-03-21, 18:26
Medlem
De där med kosten är ju inte det lättaste. Försöker äta mycket grönsaker och undvika fet mat samt socker. Jag har hela tiden trott att någon ny kräm ska hjälpa mig att bli av med seborren men det har jag lärt mig nu att så funkar de inte riktigt. Hatar mest av allt att på mig är seborren väldigt centralt i ansiktet. Svårt att inte tänka på de då liksom.
Citera
2012-02-01, 20:43
Medlem
Jag har haft seborre till och från i säkert tio år. Innan läkarna kom fram till vad det var för eksem jag led av hann de prova all världens olika salvor och tabletter. Jag fick även sluta färga hår, sminka mig och använda linser.
Till slut var det äntligen en läkare som studerat hudsjukdomsboken och gav mig recept på mjällschampo. Då hade jag hela hårbotten, jag såg ut som en tvättbjörn med flagor runt båda ögonen och hudsprickor på bröstvårtorna. Efter två behandlingar med schampot var utslagen borta!
Sen var det faktiskt en frisör som sa att om man undviker socker så kan utslagen gå bort. Då det är en svamp och svamp lever av socker är det ju ett bra sätt att ta död på de jävlarna.
Annars kan jag bara hålla med. Sommar och sol är det bästa, vinter och stress det sämsta.
Lycka till.
Citera
2012-06-04, 23:34
Medlem
lazgreens avatar
Jag har samma erfarenhet av fungoral och testade efter att ha läst den här tråden. Det funkar! 15 år av olika krämer för en halv förmögenhet har kostat mig fula fettkulor i ansiktet, flottig och glansig hy, och mycket annat och efter bara några veckors behandling ser min hy helt normal ut.

Jag lider av Psoriasis, och tänkte i min enfald att det naturligtvis måste till en mängd olika cortisonsalvor eller något liknande. Men icke! Tack för alla tips här, det har verkligen betytt en enorm skillnad för mig. Att se ut som någon har slängt syra i ansiktet på en 365 dagar om året är verkligen inget jag rekommenderar någon människa.
Citera
2013-05-06, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maggnus
tjena Maggnus
Jag har haft seborre och utslag i ansiktet i över 20 år..har använt massa kortisonkrämer men ingenting har hjälpt..
Jag kan säga att det ända som hjälper mig är Äppelcidervinäger..brukar göra en blandning av 1 del äppelcidervinäger o 4 delar vatten o badda ansiktet på kvällen..All min seborre o alla mina utslag är borta..lycka till!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in