2024-06-02, 09:21
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Stig Larsson slutade ta droger och brjade skriva om deckare i Expressen.
Deckare i Expressen?
Citera
2024-06-18, 03:52
Medlem
semizones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Stickan stllde in release-festen p Rnnells Antikvariat p grund av sjukdom.
Man blir lite orolig. Ngon som vet hur det r med honom?

Ja det har varit mycket tyst nu i en mnad minst. Ngon som vet hur det r med Stig ?
Citera
2024-06-20, 00:41
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semizone
Ja det har varit mycket tyst nu i en mnad minst. Ngon som vet hur det r med Stig ?

Stig Larsson var med i den katolska tidskriften Signums podd alldeles nyligen:

https://signum.se/stig-larsson-i-signumpodden/

Mycket mer intressant att lyssna p honom hr n i podden han har med den hopplse Cyril Hellman.
Citera
2024-06-20, 01:43
Medlem
semizones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Stig Larsson var med i den katolska tidskriften Signums podd alldeles nyligen:

https://signum.se/stig-larsson-i-signumpodden/

Mycket mer intressant att lyssna p honom hr n i podden han har med den hopplse Cyril Hellman.

Tack fr info, och fr lnk till podden, ska lyssna p den sen.

Ja absolut, i podden med C Hellman blir det ofta rrigt d han blir avbruten hela tiden och s vidare..
Citera
2024-06-22, 19:53
Medlem
Jag lyssnade precis p Signumpodden. Det finns kanske mycket att diskutera kring religion dr och vad en bokstavlig lsning av vissa Bibelpartier innebr. Men, i en passage berttar Stig Larsson om frfattarskolan Biskops-Arn och dess mordiska feminister som bokstavligen frskte mrda honom med en dolk. Det r en historia som jag aldrig har hrt frut och skulle ha intrffat 2008-2009. Han skulle ha viljat g ut med detta offentligt, genom Expresssen, men de avrdde honom eftersom mrdarfeminsterna hade fr mycket makt. Har vi ngra vassa Flashbackare som vet mer om denna (smtt sensationella) historia?
Citera
2024-06-24, 01:32
Medlem
floraflaps avatar
Oops! Sg p Facebook. Offentligt postat. Fr ngra timmar sen.

Cyril Hellman och hans advokat har gjort en anmlan till Granskningsnmnden av Sndagsintervjun 27 April.

: " I programmet r ngra av flertalet krnkande och vilseledande uttalanden och pstenden gjorda av Martin Wicklin. Allt han sger lter som vansinnigt, du r ju pedofil ! , vidare ppekanden att han allmnt besitter flertalet laster. I brottsbalkens stadgar kapitel 6 vldtkt mot barn etc... Stig L frtydligar att han aldrig utfrt ngon aktiv handling utan att endast tankar rent litterrt ssom att unga kvinnor r vackra, tankebrott r inte att vara pedofil i lagens mening tvrtom r det en viktig komponent i frga om konstens frihet etc etc.. oaktat detta upprepar Wicklin att Stig L r en pedofil samt en person i otakt med sin tid etc.. oaktat att Stig flera gnger understryker jag har aldrig gjort ngot etc.. rent allmnt utmlas Stig L under intervjun som klandervrd.. hans aktuella bok berrs ytterst sparsamt trots att det till frlaget var syftet med detta var syftet i radiorummet osv... - vidare: " programmet brister i sin objektivet, att det r starkt insinuerande med ledande frgor samt anklagande karaktr vad som: vad tnker du om det ? ... och han utpekas flera gnger som pedofil.

Ja detta var inledningen i videon p Hellmans fb, orkade inte ta med allt osv..
Personligen tycker jag att det hr r helt rtt. Med tanke p den fullstndigt vidriga intervjun i radio 27 April. ( sndagsintervjun) Som Martin Wicklin gjorde och r ansvarig fr.
Senast redigerad av floraflap 2024-06-24 kl. 02:07.
Citera
2024-06-24, 18:38
Medlem
blibbottczkhentzhks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floraflap
Oops! Sg p Facebook. Offentligt postat. Fr ngra timmar sen.

Cyril Hellman och hans advokat har gjort en anmlan till Granskningsnmnden av Sndagsintervjun 27 April.

: " I programmet r ngra av flertalet krnkande och vilseledande uttalanden och pstenden gjorda av Martin Wicklin. Allt han sger lter som vansinnigt, du r ju pedofil ! , vidare ppekanden att han allmnt besitter flertalet laster. I brottsbalkens stadgar kapitel 6 vldtkt mot barn etc... Stig L frtydligar att han aldrig utfrt ngon aktiv handling utan att endast tankar rent litterrt ssom att unga kvinnor r vackra, tankebrott r inte att vara pedofil i lagens mening tvrtom r det en viktig komponent i frga om konstens frihet etc etc.. oaktat detta upprepar Wicklin att Stig L r en pedofil samt en person i otakt med sin tid etc.. oaktat att Stig flera gnger understryker jag har aldrig gjort ngot etc.. rent allmnt utmlas Stig L under intervjun som klandervrd.. hans aktuella bok berrs ytterst sparsamt trots att det till frlaget var syftet med detta var syftet i radiorummet osv... - vidare: " programmet brister i sin objektivet, att det r starkt insinuerande med ledande frgor samt anklagande karaktr vad som: vad tnker du om det ? ... och han utpekas flera gnger som pedofil.

Ja detta var inledningen i videon p Hellmans fb, orkade inte ta med allt osv..
Personligen tycker jag att det hr r helt rtt. Med tanke p den fullstndigt vidriga intervjun i radio 27 April. ( sndagsintervjun) Som Martin Wicklin gjorde och r ansvarig fr.

Ja, det var p tiden att ngon anmler detta till granskningsnmnden.

Jag lser Introduktion nu. Igen.
Jag fr nstan samma knsla som i Autisterna. Samma melankoliskt hypnagoga knsla. En annan vrld.
Citera
2024-06-27, 14:56
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbottczkhentzhk

Jag lser Introduktion nu. Igen.
Jag fr nstan samma knsla som i Autisterna. Samma melankoliskt hypnagoga knsla. En annan vrld.

Jag tror jag hittade Larsson via Nyr. lskar den och Introduktion.

Jag uppfattar ocks nt melankoliskt men ven mardrmslikt i Larssons romaner.
Kan inte stt fingret p vad det r.

Kanske det hr identitetslsa jaget, ett jag utan egentlig krna som bara hamnar n hr och n dr. Det r vl typiskt fr postmodernister Det r nt hotfullt i allt alt kan vxla t vilken riktning som helst.

Ena stunden hittar man en infettad damsko och blir skndligt arresterad. Andra stunden r man i ett arbetslger i en obestmd framtid . Eller blir nstan lynchad av sina grannar!

Det r ocks nt hrt och genomtrngande i dialogen. Det finns ingen vrme eller vilja att frn frfattaren badda in eller lyfta upp oss som lser .

Kanske r det s att de r lite fr nra att beskriva min verklighetsuppfattning . Drav obehaget..
Citera
2024-06-27, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyBestEnema
Jag lyssnade precis p Signumpodden. Det finns kanske mycket att diskutera kring religion dr och vad en bokstavlig lsning av vissa Bibelpartier innebr. Men, i en passage berttar Stig Larsson om frfattarskolan Biskops-Arn och dess mordiska feminister som bokstavligen frskte mrda honom med en dolk. Det r en historia som jag aldrig har hrt frut och skulle ha intrffat 2008-2009. Han skulle ha viljat g ut med detta offentligt, genom Expresssen, men de avrdde honom eftersom mrdarfeminsterna hade fr mycket makt. Har vi ngra vassa Flashbackare som vet mer om denna (smtt sensationella) historia?

Ja det r ingen direkt oknd historia, Stig har tagit upp detta massor av gnger. Hans bok frn 2012 tar upp detta och han har nmnt det i podden flera gnger.
Citera
2024-06-27, 21:42
Medlem
floraflaps avatar
https://www.viaplayradio.se/podcasts/aschberg/6702/

Intressant och lite underhllande , ver 2 timmar lngt program. Aschberg mter Stig. Var vl iofs ett litet tag sen. Handlar mest om boken " Nr det knns det hller p ta slut. " Men de kommer in p mycket annat ocks.
Senast redigerad av floraflap 2024-06-27 kl. 21:52.
Citera
2024-07-10, 23:48
Medlem
nofjuns avatar
https://youtu.be/Q1j3AKw1fjg?si=p5XRLcG-dF3fGuXI

Lyssnar p en intervju med Cyril Hellman och Stig L., de intervjuar debutanten Per - Arne Wahlstedt. Publicerat 6 dagar sedan. " i otakt med samtiden " . Den hr la dem ut p Youtube. Nyligen.

Tnker p en ganska rolig sekvens i intervjun ca 14 - 15 minuter in. Dr Cyril som vanligt avbryter hela tiden. De pratar om alkohol, Cyril brjar prata om ADHD, han har ju det osv/ han sger: " man ska inte se ner p.. man ska se upp till vi ADHD mnniskor, de e ju vi som skyddar flocken eeh de gr tillbaks till till liksom eeeeuuuuhhhmmm Nr vi va typ samlare... de e ju vi som liksom e kungarna d hihi hi hi "
- Stig suckar lite och sger lite syrligt och verkar inte vara s imponerad : " Jaa, ja jaaa, men det slutar ju alltid med att det r du som r kung "
, och Cyril brjar skratta sdr nervst..

Citera
2024-07-20, 22:20
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nofjun
https://youtu.be/Q1j3AKw1fjg?si=p5XRLcG-dF3fGuXI

Lyssnar p en intervju med Cyril Hellman och Stig L., de intervjuar debutanten Per - Arne Wahlstedt. Publicerat 6 dagar sedan. " i otakt med samtiden " . Den hr la dem ut p Youtube. Nyligen.

Tnker p en ganska rolig sekvens i intervjun ca 14 - 15 minuter in. Dr Cyril som vanligt avbryter hela tiden. De pratar om alkohol, Cyril brjar prata om ADHD, han har ju det osv/ han sger: " man ska inte se ner p.. man ska se upp till vi ADHD mnniskor, de e ju vi som skyddar flocken eeh de gr tillbaks till till liksom eeeeuuuuhhhmmm Nr vi va typ samlare... de e ju vi som liksom e kungarna d hihi hi hi "
- Stig suckar lite och sger lite syrligt och verkar inte vara s imponerad : " Jaa, ja jaaa, men det slutar ju alltid med att det r du som r kung "
, och Cyril brjar skratta sdr nervst..

Stig Larsson reducerad till 161 Youtube-visningar p tv veckors tid. Det knns lite fel. Men det lilla jag lyssnade s var gsten inte bara oknd utan ven ganska taltrngd.

I vrigt lste jag nyligen ut Stig Larssons Introduktion. Nedan inlgg som jag fann vid en skning speglar mitt intryck ganska bra efter den upplevelsen:

Citat:
Ursprungligen postat av Sleepysun
r en aning kluven gentemot Stig efter att ha avslutat boken "Introduktion". Det fanns delar som jag verkligen tyckte om, speciellt i brjan av boken och nr jag pbrjade lsningen tnkte jag fr mig sjlv att detta kunde bli en favorit. Men ju lngre in i "handlingen" jag kom desto smre blev det, inte bara hndelseskildringarna utan ocks sprkbruket. Sjlvklart frstr jag att det r ett medvetet val att blanda in talsprk och absurditeter drfr att det tillhr boken. Samtidigt hade det kunnat gras p ett s mycket mer erfaret stt. Jag menar Introduktion r skriven efter 5-7 r som frfattare, nd pminner texterna om hur jag sjlv skriver nr jag r jvligt full eller vertrtt och spyr ut mig allt som kommer inifrn huller om buller. Jag frnekar inte att Stig en gng i tiden haft ett skarpt sinne, fr den uppmrksamme finns dessa spr utspritt lite hr och var och d tnder det verkligen till. Men dremellan? Jag kan inte avgra om Stig verkligen haft ett stort grepp om sitt kreativa skapande och drmed kunnat skriva vldigt utzoomat utifrn sig sjlv fr att leka med sina lsare. Eller om allt detta bara r ett spel fr gallerierna nr han i sjlva verket varit ganska lat.

Att skriva en bok som Stig Larsson knns inte som en vidare utmaning. S lnge man behrskar sprket ngorlunda vl gr det dikta upp vilken skit som helst och nr man inte lngre kommer p ngot mer att skriva i just denna hndelse avslutar man det hela med ett abrupt slut. I bsta fall med ngot som terknyter till det som just skrivits. terupprepa denna procedur till att du har ca 40-50st olika hndelsefrlopp och lgg dem sedan efter varandra lite huller om buller. Mycket makes no sense men det r lite av pongen. Att pussla ihop alla dessa delar till en fullstndig story sker hos lsaren som automatisk lgger till egna pusselbitar och fyller igen logiska luckor. Vips s har du boken Introduktion. Om du lgger ner lite mer vikt p texterna och till och med spetsar innehllet med vissa intellektuella betraktelser har du Autisterna.

Med tillgget att jag tycker att Stig Larsson har en jvla knsla fr dialog och att han r frvnansvrt rolig. Man skrattar rakt ut flera gnger, och det r inte bara fr de absurda inslagen utan fr hur han lgger orden. Tajming hade man vl kallat det om det vore en skdespelare.

Ett annat bra exempel p Stig Larssons humor r nedan frn antingen Helhjrtad tanke eller Avkldda p ett flt vilka jag lste frra sommaren, antecknade tyvrr aldrig vilken bok det var d jag fotade av "kapitlet". Linkpingspublik:

https://imgur.com/a/ZbbuKBN
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in