2010-06-08, 06:11
Medlem
mpees avatar
Vill komma bort från småhandlandet och köra med rejäla storhandlingar istället.
Så frågan är som rubriken avslöjar hurvida det går bra att frysa in championer och lök? Ska man i sådanafall hacka löken först eller lägga in dom i frysen hela?

Samma fråga vad gällande färsk timjan, basilika osv?
Sett att det redan finns nerfrysta kryddor i affären så dessa kanske är att föredra framför att frysa ner själv?

Har ni några andra tips kring nerfrysning så dela gärna med er.
Citera
2010-06-08, 06:51
Medlem
Flytande_argots avatar
Fryst hackad lök kan man väl köpa på vilken matbutik som helst så den borde ju gå att frysa in utan problem. Men frågan är väl varför du känner att du ska frysa in lök? Den håller sig ju extremt länge om den får ligga i skafferiet?

Kryddor är det kanske bäst om du köper i kruka? Då kan du ha dem på fönsterbrädan och bara klippa av lite när du behöver det. Färskare än så blir det inte.

Champinjoner är det bara att hacka/skiva och slänga in i frysen. Fördelen med att hacka dem först är att det bara är att slänga ner dem direkt i stekpannan från fryspåsen.

För övrigt så undrar jag varför ingen tillverkare (typ Findus) börjar sälja färdigpressade frysta vitlöksklyftor i blisterpack av den typ som man får Alvedon i? Vore perfekt att bara kunna ploppa ur två färdigpressade klyftor när man behöver det.
Citera
2010-06-08, 07:28
Medlem
martenihs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot

För övrigt så undrar jag varför ingen tillverkare (typ Findus) börjar sälja färdigpressade frysta vitlöksklyftor i blisterpack av den typ som man får Alvedon i? Vore perfekt att bara kunna ploppa ur två färdigpressade klyftor när man behöver det.

Det finns färdigpressad vitlök på burk vet jag iallafall, har sett det på några restauranger jag praktiserat på.
Citera
2010-06-08, 10:53
Medlem
Silverturks avatar
Det finns även färdigskivade champinjoner att köpa bland frysgrönsakerna. Priset för dessa har jag sett ligger på 20kr/kg, så de färska champinjonerna måste vara riktigt billiga om man ska göra någon ekonomisk vinst av det. Gällande smak och kvalitet kan jag dock tänka mig att de färska håller högre.
Citera
2010-06-08, 11:24
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Det finns även färdigskivade champinjoner att köpa bland frysgrönsakerna. Priset för dessa har jag sett ligger på 20kr/kg, så de färska champinjonerna måste vara riktigt billiga om man ska göra någon ekonomisk vinst av det. Gällande smak och kvalitet kan jag dock tänka mig att de färska håller högre.

Inte om man fryser in dem när man kommer hem. Man får ju ingen djupfrysning i hemmafrysen vilket antagligen påverkar smaken negativt.
Citera
2010-06-08, 11:45
Medlem
både lök och potatis håller ju skitlänge
paprika funkar bra att frysa in också, själv brukar jag ta alla småbitar grönsaker jag får över och frysa in i en burk och när den är full kokar jag buljong och då har paprikan hållit sig bra
boken den tekniske kocken säger att man inte ska frysa in dill för då smakar den hö (har inte provat själv)
jag brukar också köpa på mig ganska mycket ingefära, skala och lägga in i frysen, går fin fint att riva fryst och smakar fan så mycket bättre än pulver (ush!)
dom flesta svampar brukar funka bra att frysa med
Citera
2010-06-08, 12:03
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
....För övrigt så undrar jag varför ingen tillverkare (typ Findus) börjar sälja färdigpressade frysta vitlöksklyftor i blisterpack av den typ som man får Alvedon i? Vore perfekt att bara kunna ploppa ur två färdigpressade klyftor när man behöver det.
Undrar jag också, folk är så jävla lata och orkar inte ens blanda citron och majonnäs för få citronmajonnäs och så mycket godare också om man gör själv.
Citera
2010-06-08, 12:06
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Undrar jag också, folk är så jävla lata och orkar inte ens blanda citron och majonnäs för få citronmajonnäs och så mycket godare också om man gör själv.

Sånt gör jag gärna själv. Anledningen till att jag gärna skulle se färdigpressad vitlök i den typ av förpacking jag beskrev beror enbart på att jag inte gillar att gå runt med vitlöksdoften sittandes i händerna. Den är ju rätt svår att få bort...
Citera
2010-06-08, 12:50
Medlem
klybans avatar
Hehe, var nog lite snabb att läsa ditt post, trodde du menade tvärtom
Funderar på vitlök pallar med för mycket hantering, inbillar mig att det inte kommer bli bra.
Annars kan du pröva plasthandskar

Helt OT, var på coop och köpa lite kyckling ala drumsticks att grilla, som alltid vill jag krydda själv.
Döm av min förvåning att nästan allt som fanns köpa var kryddat av alla sorter utom hel ostyckad och filéer.
Slutade med att jag köpte kryddade bara för märka att dom inte bara vara kryddade utan även grillade också.
Men jag var envis och grilla dom jävlarna ändå
Citera
2010-06-08, 13:00
Medlem
Silverturks avatar
Räknar du kycklingben som "fullständigt ostyckat" då, eller är ditt lokala Coop så jävla dåligt att det inte har det?

Gällande champinjonerna: Vad spelar det för roll om frysen inte når upp till "djupfrysningstemperaturerna" när exempelvis färdigfrysta grönsaker ändå skall förvaras på samma sätt?
Citera
2010-06-08, 13:11
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Gällande champinjonerna: Vad spelar det för roll om frysen inte når upp till "djupfrysningstemperaturerna" när exempelvis färdigfrysta grönsaker ändå skall förvaras på samma sätt?

Det handlar om hastigheten vid nedfrysningen. Vid industriell djupfrysning går det väldigt fort att komma ner till rätt temperatur vilket gör att vätskeförlusten i produkten blir liten och framförallt så bildas det väldigt lite iskristaller i maten. Just iskristallbildningen vid den långsamma nedfrysningen hemma i köket gör att maten tappar eller får konstig smak och konstistens.

Hittade lite info:

Citat:
En djupfrysningsindustri är egentligen inget annat än ett kök i stor skala. Där tas olika råvaror om hand och förädlas i olika omfattning. Ibland är det bara fråga om putsning och skalning, ibland tillagning av helt färdiga maträtter. Genom infrysning och förpackning i lämpliga emballage får livsmedlet en avsevärd förlängd hållbarhet. Det hela går ut på att göra livet enklare för dig som skall laga och servera mat.

Industriell infrysning sker alltid mycket snabbt för att inget av kvaliteten ska hinna gå förlorad.

Färska grönsaker fryses t ex inom några få timmar efter det att de skördats. När det gäller förädlade varor står frysaren oftast som slutsteget i en sammanhållen matlagningslinje.

Vid all industriell infrysning strävar man efter kortast möjlig frystid för att undvika dels vätskeförlust från produkterna, dels bildning av stor iskristaller samt för att minimera andra kvalitetsnedsättande reaktioner. Ju snabbare infrysning, desto bättre bevaras produkternas struktur, näringsvärde och utseende.
Citera
2010-06-08, 13:35
Medlem
spoilers avatar
Det finns finhackad fryst vitlök som är helt ok, har köpt på Netto (ej ordinarie utbud) - tror även det finns på Ica.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in