2010-06-07, 07:45
Medlem
gralehs avatar
Hejhej!

Jag tänkte ev. ge mig på och köpa en portabel AC/klimatanläggning till min lägenhet eftersom det blir som en bastu, särskilt nu om sommaren. Jag har dock ett par frågor:

- En bekant som har en sådan sa att man måste fylla på kylarvätska på en sådan och att det kostar 1 000 kr att skicka den utomlands för det är sällan man kan fylla på den i Sverige + att det sedan kostar 2 000 - 3 000 kr att fylla på den. Detta behöver man göra ungefär vartannat år om man använder den nästan dagligen. Kan det stämma?

- Jag har hört att de för ett himla oväsen, stämmer det?

- Hur lång tid tar det från att man stängt av den, tills det blir varmt i rummet igen? Mitt största problem är att jag inte kan sova om nätterna när det är för varmt. Det känns lite onödigt att kasta ut flera tusen på något som inte fungerar riktigt. Och av vad jag förstått kan man inte ha dem igång när man ska sova pga. oväsendet..?

- Hur mkt ström drar dem? Min bekant sa att de drar lika mkt som att ha igång 4 st LCD-teveapparater.

Så, ni som har en air conditioner, vad säger ni om era upplevelser? Är det värt de +5 000 de oftast kostar? Finns det några schysta alternativ?

Jag har hittat en på Kjell som verkar helt ok. Men frågan är om den verkligen är så bra med det låga priset. De brukar ju kosta upp mot 6 000 kr annars..

Tack alla på förhand!
Citera
2010-06-07, 11:46
Medlem
Jakob den Oudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graleh
Hejhej!

Jag tänkte ev. ge mig på och köpa en portabel AC/klimatanläggning till min lägenhet eftersom det blir som en bastu, särskilt nu om sommaren. Jag har dock ett par frågor:

- En bekant som har en sådan sa att man måste fylla på kylarvätska på en sådan och att det kostar 1 000 kr att skicka den utomlands för det är sällan man kan fylla på den i Sverige + att det sedan kostar 2 000 - 3 000 kr att fylla på den. Detta behöver man göra ungefär vartannat år om man använder den nästan dagligen. Kan det stämma?

- Jag har hört att de för ett himla oväsen, stämmer det?

- Hur lång tid tar det från att man stängt av den, tills det blir varmt i rummet igen? Mitt största problem är att jag inte kan sova om nätterna när det är för varmt. Det känns lite onödigt att kasta ut flera tusen på något som inte fungerar riktigt. Och av vad jag förstått kan man inte ha dem igång när man ska sova pga. oväsendet..?

- Hur mkt ström drar dem? Min bekant sa att de drar lika mkt som att ha igång 4 st LCD-teveapparater.

Så, ni som har en air conditioner, vad säger ni om era upplevelser? Är det värt de +5 000 de oftast kostar? Finns det några schysta alternativ?

Jag har hittat en på Kjell som verkar helt ok. Men frågan är om den verkligen är så bra med det låga priset. De brukar ju kosta upp mot 6 000 kr annars..

Tack alla på förhand!

Kylmedlet lär du aldrig behöva byta. I jämförelse med en bil så kanske man byter efter 15000-20000 mil?

Ljudnivån lär ju vara bättre ju mer pengar du lägger. Leta efter låga dB-tal.

Hur lång tid det tar innan kylan försvinner är givetvis omöjligt för någon här att svara på. Det beror bl.a. på storleken på rummet, luftomsättning, vad du personligen drar övre gräns för temperatur etc etc.

Kolla efter angiven watt. Det är effekten. På den du länkade till är effekten 2100 W vilket innebär att den drar 2,1 kWh på en timme förutsatt att kompressorn går hela tiden. Dvs c:a 2 kr/timme.

Tänk på att utblåset måste ledas utomhus, och att fönstret inte kan vara öppet...
Citera
2010-06-07, 12:26
Medlem
gralehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jakob den Ouden
Tänk på att utblåset måste ledas utomhus, och att fönstret inte kan vara öppet...

Tack för ditt svar!
Men hur gör man då.. man måste leda ut utblåset utomhus men man får inte ha fönstret öppet? Det betyder jag måste ha ett fönster öppet och som jag förstått det är det rätt korta slangar på dem där, typ två meter.

Vad händer om man faktiskt har ett fönster öppet för slangens skull? Försvinner hela effekten då? Dum fråga kanske, men jag kan ingenting om klimatanläggningar.
Citera
2010-06-07, 13:04
Medlem
Apelsinens avatar
Citat:
Tack för ditt svar!
Men hur gör man då.. man måste leda ut utblåset utomhus men man får inte ha fönstret öppet? Det betyder jag måste ha ett fönster öppet och som jag förstått det är det rätt korta slangar på dem där, typ två meter.

Vad händer om man faktiskt har ett fönster öppet för slangens skull? Försvinner hela effekten då? Dum fråga kanske, men jag kan ingenting om klimatanläggningar.

Fönstret kan vara öppet, det enda problemet med det är att det går åt mer kylning. Köper du en vettig så får du antagligen dessutom den sorts list att sätta i fönsteröppningen så att det blir hyffsat tätt. Så köp en vettig (inget skit med kylklampar från rusta), sätt upp listen som har hål för utblåset, ställ ACn vid fönstret och njut.
Citera
2010-06-07, 13:09
Medlem
gralehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apelsinen
Fönstret kan vara öppet, det enda problemet med det är att det går åt mer kylning. Köper du en vettig så får du antagligen dessutom den sorts list att sätta i fönsteröppningen så att det blir hyffsat tätt. Så köp en vettig (inget skit med kylklampar från rusta), sätt upp listen som har hål för utblåset, ställ ACn vid fönstret och njut.

Tack för ditt svar!
Oj, får man med lister till vissa anläggningar? Då är det väl sådana som kostar runt 10 000 kr? För de jag kikat på runt 5 000 kr innehåller bara slangen som tillbehör och inga lister.

Hur lätt är det att ta ner och sätta fast sådana lister? För listerna vill man ju bara ha uppe när aggregatet är igång, inte så snyggt annars. Men listerna kan ju då inte vara t.ex. nån självhäftande mojäng som bara kan användas en gång så man får köpa 100-pack för >1 000 kr..
Citera
2010-06-07, 13:11
Medlem
Avva66s avatar
Jag har en liknande ac som du länkade till.

Dom väsnas ja, det går inte att sova med den på.
Dessutom, är rummet för stort så klarar den inte att
kyla ner luften. Och har man den inte på många timmar så
kommer väggarna fortfarande att vara varma, så när man
stänger av den så blir det varmt i rummet efter ett tag igen.

Slangen ska leda ut värmen från ac:n, detta löser man lätt med skumplast
i fönsterspringan, samt gaffatejp. Det följer med ett munstycke
till detta.
Fult men fungerande.

Edit: Ac med kylklampar är rena lurendrejeriet, dom måste
först kylas i frysen. Och eftersom frysen då blir varmare
eftersom kompressorn måste arbeta mer,
så kommer du att värma lägenheten ist för att kyla den.
Senast redigerad av Avva66 2010-06-07 kl. 13:14.
Citera
2010-06-07, 13:13
Medlem
gralehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Jag har en liknande ac som du länkade till.

Dom väsnas ja, det går inte att sova med den på.
Dessutom, är rummet för stort så klarar den inte att
kyla ner luften. Och har man den inte på många timmar så
kommer väggarna fortfarande att vara varma, så när man
stänger av den så blir det varmt i rummet efter ett tag igen.

Slangen ska leda ut värmen från ac:n, detta löser man lätt med skumplast
i fönsterspringan, samt gaffatejp. Det följer med ett munstycke
till detta.
Fult men fungerande.

Tack så mkt för infon!
Uääh vad B, varför är det så svårt att tillverka något som funkar och som man kan sova med. Ja, jag anade nästan det, att rummet kyls ner fort. Då vaknar man klibbig igen på natten, hua :/

Nej, silvertejp är inte särskilt snyggt.
Citera
2010-06-07, 13:14
Medlem
Apelsinens avatar
Citat:
Tack för ditt svar!
Oj, får man med lister till vissa anläggningar? Då är det väl sådana som kostar runt 10 000 kr? För de jag kikat på runt 5 000 kr innehåller bara slangen som tillbehör och inga lister.

Hur lätt är det att ta ner och sätta fast sådana lister? För listerna vill man ju bara ha uppe när aggregatet är igång, inte så snyggt annars. Men listerna kan ju då inte vara t.ex. nån självhäftande mojäng som bara kan användas en gång så man får köpa 100-pack för >1 000 kr..

Jag köpte en för 4000:- på OnOff, det följde med list, slang osv. Den klarade galant att kyla mitt sovrum på 27m2. Listen är nog enklast att alltid ha uppe, det var lite bökigt att få det bra. Att det inte blir så snyggt är någonting man får räkna med när man har en AC-enhet som står på golvet, annars får du väl satsa på någon extern lösning men då blir det dyrt.
Citera
2010-06-07, 13:23
Medlem
Carl Serungs avatar
Det finns ju portabel ac nu utan frånluftslang(hur nu det funkar..)..Kostade visst 6000 spänn styck om man köpte en hel pall....
Citera
2010-06-07, 17:01
Medlem
william123s avatar
Citat:
Hejhej!

Ogillar starkt sådana personer som "din bekant", pratar en massa utan att ha en aning.. Köldmedium byts aldrig ut, köldmedium kan inte bli "för gammalt", behöver man fylla på så har man en läcka någonstans.. Sedan kostar det inte 2-3,000 kr att fylla den, och för det andra så finns det troligtvis minst 1 företag som kan fylla den om du såvida inte bor i en by/samhälle..

Företaget jag jobbar på så tar vi 750 kr för felsökning inkl köldmedium..

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det finns ju portabel ac nu utan frånluftslang(hur nu det funkar..)..Kostade visst 6000 spänn styck om man köpte en hel pall....

Skulle vara kul att se var du sett/läst det någonstans? för det är nämligen omöjligt..
Senast redigerad av william123 2010-06-07 kl. 17:03.
Citera
2010-06-07, 17:08
Moderator
Tystnads avatar
Vill påpeka en sak : Är väldigt viktigt att man tätar noga där slangen går ut genom fönstret så inte varm och fuktig luft kommer in via fönstret till rummet för då försvinner ju nyttan helt.

Ja dom väsnas ,men varför inte sätta en timer som slår av den 1-2 timmar medan du somnar ,visserligen startar den ju sen men du kanske sover så djupt att du inte vaknar av ljudet ?
Citera
2010-06-07, 17:25
Medlem
Lutops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Vill påpeka en sak : Är väldigt viktigt att man tätar noga där slangen går ut genom fönstret så inte varm och fuktig luft kommer in via fönstret till rummet för då försvinner ju nyttan helt.

Har tänkt på detta och kommit fram till att det är i många fall bättre att ha springan i fönstret helt öppen om man tex bara ska kyla sitt sovrum. Motiverar detta med att man oftast börjar kyla några timmar innan läggdags och det då oftast är varmare inne än ute. Tätar man då springan helt så kommer det dras luft från resten utav lägenheten, luft som håller runt 30 grader mot kanske 20 utomhus.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in