Sommar igen och FB fylls med AC-trådar
Ja, en AC låter förjävligt, en dyr en låter bara jävligt.
Ja, om man inte skall ha en bullrande utomhusdel (vilket inte är uppskattat i flerfamiljshus) så måste man ha en slang ut.
Ja, en AC drar massa ström (ca 1kW) och har en kyleffekt på upp till det tredubbla. Håll reda på vilken effekt det talas om.
För att ha mer än kortvarig glädje skall inte bara luften kylas, möbler och väggar behöver kylas för att inte omedelbart värma upp rummet igen. Alltså behöver man köra AC en bra stund. När det är varmt brukar jag köra igång kylan på morgonen (med öppen dörr till sivrummet där AC står) och komma hem till en sval lägenhet, med svala väggar. Då stänger jag dörren till sovrummet med en liten glipa så luften kan komma in (se nästa stycke) och låter den fortsätta gå hela kvällen. Vid läggdags har jag då under 20 grader i luften, men också lagrad kyla i möbler och väggar. Självklart stänger jag av AC när jag skall sova eftersom den låter för mycket.
En portabel AC skickar ut massa (varm) luft genom slangen, denna luft skall ersättas. För att få lite effektivitet bör man se till att den kan komma in på den svala sidan av huset genom att ha en rejäl fönsterglipa eller annat där.
ett lätt osammanhängande inlägg om AC, återkom gärna med frågor