Har ett tag funderat kring vad oändlighet egentligen innebär. Skulle var intressant att höra era tankar och syn på det hela.
Alltså;
Är oändlighet något som vid en tidpunkt börjar, men efter det aldrig slutar?
Är oändlighet något som alltid funnits, men som en dag upphör?
Är oändlighet något som alltid funnits, finns och alltid kommer finnas?
Är oändlighet allt det jag nämnt?
Kan oändlighet börja eller sluta?
Har ett tag funderat kring vad oändlighet egentligen innebär. Skulle var intressant att höra era tankar och syn på det hela.
Alltså;
Är oändlighet något som alltid funnits, men som en dag upphör? Är oändlighet något som alltid funnits, finns och alltid kommer finnas?
Lycka till med filosoferingen.
mm fast något sånt finns inte om man tänker rätt på saken
Jag skulle säga att det kan vara alla exempel du nämnde utom "något som alltid funnits, men som en dag upphör." Om detta påstående skulle stämma så innebär det att det osannolika tillståndet som krävs för dess förintelse skulle haft en evighet på sig att hända innan dess, och skulle således hända innan "idag".
(egna tankar: men vänta nu, då innebär det ju att det skulle ta slut, sålunda uppfylls villkoret. Nu blev jag förvirrad.)
Ang det omvända; att det har en början, men kommer existera i evighet: Universum har troligtvis en början, och kommer troligtvis finnas för evigt, undantaget någon teori som jag inte hört talas om.
Senast redigerad av UAA 2010-06-07 kl. 02:47.
Jag skulle, såhär på rak arm, säga att oändlighet är någonting som har börjat men aldrig kommer att upphöra. Vilket omöjligt går att bevisa. Så, alltså, kan man aldrig benämna någonting som oändligt.
Snabb definition av oändlighet. Om man talar om något så kan det ha en ände och samtidigt vara oändligt, men om man pratar om själva oändligheten så existerar inget slut.
Alltså;
Är oändlighet något som alltid funnits, men som en dag upphör?
Behöver inte filosofera.
Det har redan bevisats att en energi aldrig kan upphöra utan evigt övergår i annan form.
Det har förmodligen dock en början får vi anta.
Alltså;
Är oändlighet något som vid en tidpunkt börjar, men efter det aldrig slutar? Är oändlighet något som alltid funnits, men som en dag upphör?
Det markerade påståendet utgör ingen oändlighet, förutsatt att du inte förutsätter att "alltid" fram tills nu är oändligt lång tid, något som är en orimlighet i sig då vi måste befinna oss i oändligheten för att det överhuvudtaget ska finnas någon oändlighet att tala om, du kan inte utifrån en begränsad tid välja en given tidpunkt där en situation som pågått plötsligt slutar och därefter påstå att situationen pågått i en oändlighet.
Jag antar att du i alla frågor vill diskutera den oändliga tiden, eller är det något annat du är ute efter i din sista fråga?
Inget vi kan uppleva är oändligt. Det finns alltid en punkt där vi kommer säga "här tar detta slut". Även om inte alla säger det samtidigt samtidigt kommer *alla* till slut fram till det, för när vi rör oss mot oändligheten hinner *allt* hända.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!