2010-06-07, 00:34
Medlem
Laxermedels avatar
Tjenare! I sommar tänkte jag att jag skulle försöka cykla till Salem varje dag där min farmor och farfar bor, och tillbaka hem, som träning. Men jag tänkte lite, och funderar nu på om det blir "bättre", alltså om man bränner mer fett/bygger mer om man svettas som ett svin. T-shirt + tjocktröja+vinterjacka måste göra att man svettas som en gris, finns det isof ngn fördel med det?
Citera
2010-06-07, 00:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Laxermedel
Tjenare! I sommar tänkte jag att jag skulle försöka cykla till Salem varje dag där min farmor och farfar bor, och tillbaka hem, som träning. Men jag tänkte lite, och funderar nu på om det blir "bättre", alltså om man bränner mer fett/bygger mer om man svettas som ett svin. T-shirt + tjocktröja+vinterjacka måste göra att man svettas som en gris, finns det isof ngn fördel med det?

Det förändras inte så mycket när du bara cyklar och svettas. Dock om du sitter i en bastu så förbränner du .. kalorier? Rätta mig om jag har fel
Citera
2010-06-07, 00:37
Medlem
Mr-andersons avatar
Nej. Död åt myten.
Citera
2010-06-07, 00:43
Bannlyst
Lyssna inte på dom där! Dom kan inget.
Det fanns en träningsguru tidigare här på forumet som hette Ammelit, så jag citerar:

''När du joggar innan frukosten på morgonen så svettas du fett. Om du har ätit så svettas du fett från maten. Och fördelen med det är att det fett du svettas är sånt du har i kroppen.''

Så det är maten som spelar roll typ.
Citera
2010-06-07, 00:45
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donatellino
Lyssna inte på dom där! Dom kan inget.
Det fanns en träningsguru tidigare här på forumet som hette Ammelit, så jag citerar:

''När du joggar innan frukosten på morgonen så svettas du fett. Om du har ätit så svettas du fett från maten. Och fördelen med det är att det fett du svettas är sånt du har i kroppen.''

Så det är maten som spelar roll typ.
Hahahaha.

Nej svettas behöver nödvändigtvis inte vara bättre!
Citera
2010-06-07, 00:45
Medlem
Citat:

Enligt vad jag har hört (kan tyvärr inte redovisa några speciella källor för jag kommer inte ihåg vart jag har fått det ifrån) så hjälper det ingenting att "svettas som ett svin", eftersom det enda man eventuellt uppnår är uttorkning av kroppen. Snarare så är det tvärtom att ifall du är kyligt klädd, så måste kroppen bränna mer för att hålla kroppstemperaturen uppe. Vet dock inte om det rekommenderas att kyla ner kroppen på det här viset heller, lagom är troligen bäst!

Notera att mina kunskaper är ganska amatörmässiga, men i mina öron låter det helt klart vettigt!
Citera
2010-06-07, 01:09
Medlem
mxnissens avatar
Citat:

Det är kanske långsökt men eftersom att du har så mycket kläder på dig så kommer det bli fysiskt jobbigare för dig att cykla sträckan och du kommer därmed bränna mer, sen hur mycket mer är frågan.
Man har ju hört att vissa elitidrottsmän konditionstränar med kläder på, och nu syftar jag inte på idrottare som håller på med sporter där det finns viktklass.
Citera
2010-06-07, 01:13
Medlem
KryddAs avatar
Det är pulsen du ska kolla, och mäta din vilopuls och se att den sjunker. Då ser du resultat
Citera
2010-06-07, 01:36
Medlem
Chupacabras avatar
Du bränner alltså inte mer fett, och bygger inte mer muskler. Däremot kan du gå ner lite i vikt då du förlorar en hel del vätska som annars vägde.

Det är därför vi som tränar kampsport t.ex. sitter i bastu i "sweatsuit" precis innan invägning...
Citera
2010-06-07, 01:57
Medlem
mxnissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chupacabra
Du bränner alltså inte mer fett, och bygger inte mer muskler. Däremot kan du gå ner lite i vikt då du förlorar en hel del vätska som annars vägde.

Det är därför vi som tränar kampsport t.ex. sitter i bastu i "sweatsuit" precis innan invägning...

Om det är fysiskt jobbigare med kläder på så borde det gå åt mer energi, det är ju självklart.
Jag vet inte var bastu kommer in i bilden när han frågar om konditionsträning?
Citera
2010-06-07, 02:31
Bannlyst
Det blir fysiskt jobbigt för du blir överhettad och får vätskebrist, inte för att du påfrestar musklerna mer. Med andra ord är det bara idiotiskt om man nu inte har som mål att tappa vätskevikt temporärt dvs
Citera
2010-06-07, 02:34
Medlem
mxnissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fralleee
Det blir fysiskt jobbigt för du blir överhettad och får vätskebrist, inte för att du påfrestar musklerna mer. Med andra ord är det bara idiotiskt om man nu inte har som mål att tappa vätskevikt temporärt dvs

Varför skulle det vara idiotiskt, förutsatt att man kompenserar sin vätskeförlust?
Desto jobbigare desto mer energi förbränns.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in