Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-08-14, 13:03
  #13
Medlem
Det jag vill ha sagt om charter är att från Hamas' grunddokument och deras fortsatta raketbeskjutning av Israel visar att de knappast är intresserade av en fredlig diskussion oavsett vad de skrivit i senare dokument.

Att Likud är en bunt förtryckare är jag helt med på. Skillnaden mellan att inte vilja ha en palestinsk stat och förintelsen av ett helt folk, som Hamas förespråkar, är dock milsvid.
Citera
2010-08-14, 15:08
  #14
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blerim1
Men hur säkert är det att det är hamas stadgar? Hamas verkar inte heller ha någon hemsida.

http://www.pmo.gov.ps/index.php

Om man nu kan arabiska.
Citera
2010-08-14, 21:25
  #15
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joykill
Jag har en hel del problem att diskutera Israel-Palestina situationen med släkt och vänner, då dessa inte verkar bry sig om att informera sig om vad som pågår: tidningar och tv är de enda källorna de ser, och allt annat är liksom helt utanför deras perceptionssfär.
Min nuvarande "taktik" är att inte diskutera med någon alls om de inte läst igenom Hamas partiprogram; endast då finns det underlag för att kunna se två sidor i konflikten istället för att stirra sig blind på våra ack så vänstervridna massmedier.
Någon annan som har förslag? Jag brinner egentligen inte för själva frågan, men den är ett utmärkt exempel på fall där källkritik har fått ge vika för propaganda och statskontrollerade medier. Det jag vill ha ut av situationen är att människor ska få upp ögonen för kritiskt tänkande, och att förstå att vi i Sverige lever i ett mycket kontrollerat nyhetsklimat.

Tycker det räcker gott med att kolla i historien över vilka som bott där mest. Det är iaf så jag resonerar om nu några skulle komma utifrån och säga att de hade mer rätt att bo på den plats där jag kallar mitt hem. Ok om nu några andra levde där för +2000 år sedan inte f*n bryr jag mig om det. I hela Israel konflikten är det just detta det handlar om. Vem var där först och vem har mest rätt till jorden och sett till nuvarande invånare finns det bara en sida att lägga sin röst på.
__________________
Senast redigerad av Zaedrews 2010-08-14 kl. 21:27.
Citera
2010-08-15, 06:05
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joykill
Det jag vill ha sagt om charter är att från Hamas' grunddokument och deras fortsatta raketbeskjutning av Israel visar att de knappast är intresserade av en fredlig diskussion oavsett vad de skrivit i senare dokument.

Att Likud är en bunt förtryckare är jag helt med på. Skillnaden mellan att inte vilja ha en palestinsk stat och förintelsen av ett helt folk, som Hamas förespråkar, är dock milsvid.

För det första behöver inte stadgarna praktiseras, t.ex. vänsterpartiet eftersträvar det kommunistiska samhället, men har släppt de krav som förr fanns, och gått mer mot mitten än förr. Tror inte heller att nazityskland efterföljde stadgarna, men vad vet jag.
För det andra så beror ju raketbeskjutningen på att Israel håller en olaglig blockad mot Palestina, och stoppar leveranser av förnödenheter och byggnadsmaterial (ship to gaza, är ju ett uppmärksammat exempel). Hur kan man föra en "fredlig diskussion" medan man lever i misär, varken har tillgång till rent vatten, mat, eller mediciner, samtidigt som Israeliska bosättare vräker Palestinier på ockuperad mark? tror du inte att folk är tillräckligt förbannade för att göra motstånd?
Citera
2010-08-16, 15:21
  #17
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Citat:
Ursprungligen postat av Blerim1
Men hur säkert är det att det är hamas stadgar? Hamas verkar inte heller ha någon hemsida.
http://www.pmo.gov.ps/index.php

Om man nu kan arabiska.

Al-Qassam har en hemsida på engelska.
http://www.qassam.ps/
Citera
2010-08-21, 01:54
  #18
Medlem
ganjabarnets avatar
Kan man inte bara se på faktum? Vad händer på "marken"? Israel förtrycker som topic säger, Hamas är knappast kapabla att "förinta" israel som vissa påstår och vi kan även konstatera att Hamas stärks av blockaden medan civila drabbas, kan också vara en strategi att vilja vända befolkningen i Gaza mot Hamas, men framförallt finns inte Hamas på Västbanken men bosättningar byggs och byggs, när ska detta galenskap stoppas?

Israel vill inte ha fred och den som tror det lever i en egen värld.
Citera
2011-07-28, 19:36
  #19
Medlem
Ahvenmaas avatar
Hittade "Hamas Covenant" från 1988 på universitetet Yales hemsida.

http://avalon.law.yale.edu/20th_century/hamas.asp

I denna tråd har det argumenterats för att Hamas efter 1988 har skrivit nya texter, som då inte skall vara lika kategoriskt formulerade. Så kan det säkert vara.

Men vore det inte bra för Hamas om man t ex tydligt tog avstånd från artikel 13 i detta dokument, där man skriver att alla förhandlingar och fredliga överenskommelser är kass, bara Jihad gäller?

"There is no solution for the Palestinian question except through Jihad. Initiatives, proposals and international conferences are all a waste of time and vain endeavors."
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback