2010-06-05, 23:45
Medlem
John-ottos avatar
Hej!

Jag är snart 21 år och har precis färdigutbildat mig. På måndag börjar jag jobba som kock i Göteborg och flyttar ihop i en alldeles för liten lägenhet i Lunden(2hand) med min flickvän.

Kock är det inte alltför välavlönat jobb med tanke på arbetet som ligger bakom.
Jag känner redan nu att om jag måste hitta en alternativ inkomstkälla om jag skall känna mig trygg nog i att bilda en familj på riktigt i framtiden.

Vad har ni för tips för att jag inte ska behöva leva i svält och elände utan att byta yrke?

Jag är ganska dålig på det mesta men har ett stort intresse för mat och dryck.
Finns det något lite bättre avlönat jobb i den branschen som man skulle kunna lära sig mer om så man kan börja jobba med det sen?

Är det lönt att köpa en bostadsrätt eller ska man försöka söka mer på boplats?
Ett uppbyte av lägenheten är verkligen aktuellt på något sätt.

Vad är bra investeringar för framtiden?

Jag vill inte sitta hemma och vara bitter över att jag inte får ihop månaden som mina föräldrar var när jag var yngre.

Tack på förhand!
Citera
2010-06-05, 23:57
Medlem
sasos avatar
jobba som lärare ist.
Citera
2010-06-06, 00:08
Medlem
John-ottos avatar
Hur länge måste man plugga för att bli behörig lärare?
Jag har fått för mig att det är så oförskämt länge så att det nästan inte är något alternativ.
Sen att undervisa otacksamma gymnasieelever som inte har någon aning om vad riktig gastronomi är eller poängen med hantverksmässigt framställda livsmedel förhuvudtaget känns menlöst.

Frågan är om man kan leva gott på mina intressen eller om man ska harva sig fram som kock.
Det är därför jag funderar över alternativa inkomstkällor.
Citera
2010-06-06, 00:21
Medlem
Blir du en bra kock kan du säkert dra in en hel del kulor... ta det lugnt, lär dig yrket ordentligt, skaffa bra kontakter, kanske plugga lite ekonomi på kvällstid och känner du sedan att du har fallenhet för det och kan leda mäniskor kanske du kan dra igång en restaurang på några år...
Det är dock ett hårt jobb som väntar isf, men att få bra pengar utan hårt jobb är svårt!

Annars gäller väl allmäna råd om placeringar av ev. överskottkapital; högre risk (aktier t.ex.) för sparande på lite längre horisont (5+år), lägre risk för kortare placeringar...
Citera
2010-06-06, 00:26
Medlem
John-ottos avatar
Det är lite svårt att säga om jag är en bra kock än. Jag har precis pluggat klart och ska jobba. Men jag ska försöka lära mig så mycket som det bara går. Jag är inte rädd för att jobba, jag älskar mitt jobb. Men utdelningen för besväret är inte så bra.

Jag tänkte att om man börjar spara bra redan nu och spelar sina marker rätt, så kanske man kan få det rätt bra ändå. Min flickvän pluggar till förskolelärare just nu så vi har inte de bästa förutsättningarna.

Starta restaurang hade kunnat vara aktuellt om man lär känna rätt människor. Hur kan branschen vara som importör av mat och dryck vara tro?
Citera
2010-06-06, 01:49
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
jobba som lärare ist.

Krävs lite erfarenhet minimum 3år tror jag för att söka yrkeslärare på högskola..
Det är dessutom inte speciellt bra betalt heller...
Citera
2010-06-06, 07:07
Medlem
John-ottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Krävs lite erfarenhet minimum 3år tror jag för att söka yrkeslärare på högskola..
Det är dessutom inte speciellt bra betalt heller...

Nej precis. Och det känns ju inte som ett alternativ att göra något som är tråkigare för samma lön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in