2010-06-09, 22:04
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zog Rules
Det är ok att skicka många rp men det funkar också att man skickar rp på första ot (till exempel) och skriva att det är flera ot som följer. Varje inlägg behöver egentligen inte skickas rp på.

Fan, det har jag inte tänkt på. Skall göra det i framtiden.
Citera
2010-06-09, 22:06
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Min åsikt är i ämnet inte ens ruttna lingon värd, men varför skulle dom göra det? Gång efter annan uttalas det hur mycket RP uppskattas, oavsett vart dom kommer ifrån - så länge dom är välgrundade och inte används i okynne.
256 välgrundade RP från en och samma användare är ju precis lika mycket värt som om dessa kom från 256 olika användare - och bra mycket mer värt än att du inte RPar alls.

Det enda som kan ligga dig till last är väl att väldigt många anser dig som tjall- och golare, speciellt efter detta inlägg.

Ser logiken i det hela. Sen att folk ser en som tjallare skiter jag i. Jag vill ha ett bra forum, och humor funkar så länge det är relevant. Men vissa fjantar bara till och sabbar annars väl fungerande trådar. Och detta ser man ofta i I&I.

Men tack för ditt svar i alla fall
Citera
2010-06-09, 22:25
Medlem
MrFingals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Fan, det har jag inte tänkt på. Skall göra det i framtiden.

Vill du vara extra duktig kan du ju skriva i RPn vilka inlägg det gäller. Då ser ju moderatorn exakt vilka inlägg som är OT samtidigt som RP-inboxen inte blir överfylld.

Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Ser logiken i det hela. Sen att folk ser en som tjallare skiter jag i. Jag vill ha ett bra forum, och humor funkar så länge det är relevant. Men vissa fjantar bara till och sabbar annars väl fungerande trådar. Och detta ser man ofta i I&I.

Men tack för ditt svar i alla fall

Tja, i nuläget är det väl bara moderatorer(och admins då) som ser vem som RPat och efter det är de som vill att du RPar tvivlar jag på att någon ser dig som en tjallare. Men vad vet jag.
Citera
2010-06-09, 22:28
Medlem
sven.hedins avatar
Ha,ha vad genomskinligt, Kämpen är sugen på en modpost. Han har säkert varit mod engång i tiden, annars hade han inte skrivit på det här sättet. I&I är vad jag förstår FB:s svarta får och om det inte vore för att det skulle se illa ut för ett forum där man har som motto: "yttrandefrihet på riktigt", skulle I&I stängas utan vidare och varenda "främlingsfientlig" debattör skulle bannas.

Har jag fel?
Citera
2010-06-09, 22:35
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven.hedin
Ha,ha vad genomskinligt, Kämpen är sugen på en modpost. Han har säkert varit mod engång i tiden, annars hade han inte skrivit på det här sättet. I&I är vad jag förstår FB:s svarta får och om det inte vore för att det skulle se illa ut för ett forum där man har som motto: "yttrandefrihet på riktigt", skulle I&I stängas utan vidare och varenda "främlingsfientlig" debattör skulle bannas.

Har jag fel?

Ja du har fel, I&I må ha en del problem men där finns fortfarande väldigt många intressanta diskussioner och kunniga och vettiga användare som diskuterar och debatterar där. Sen ser jag inte varför man skulle banna främlingsfientliga användare. Alla användare har en absolut rätt till sin åsikt samt debattera för den (så länge man inte bryter mot reglerna).

Det som behövs är att myten om I&I som ett problemforum utan någon konstruktiv diskussion måste försvinna då det är väldigt långt ifrån sanningen. Först då kommer fler vettiga användare ditt för än mer intressanta diskussioner.

Forumet har enormt mycket potential om bara myten om forumet som ett ställe fullt av problem försvinner.
Senast redigerad av Orzion 2010-06-09 kl. 23:00.
Citera
2010-06-09, 22:45
Medlem
Jeckes avatar
Citat:

Har jag fel?
Ja, du har riktigt rejält fel.
FB tar det där med yttrandefrihet på största allvar, och det som vi verkligen propagerar för är sådant som man inte kan diskutera på andra ställen, så öppet och med så många företrädare från alla möjliga ståndpunkter.

De forumen som då är riktigt viktiga för denna sak är I&I, pedofili och droger.

FB har verkligen inte något intresse av att stänga ner I&I bara för att det är "problematiskt".

Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Ja du har fel I&I må ha en del problem men där finns fortfarande väldigt många intressanta diskussioner och kunniga och vettiga användare som diskuterar och debatterar där. Sen ser jag inte varför man skulle banna främlingsfientliga användare. Alla användare har en absolut rätt till sin åsikt samt debattera för den (så länge man inte bryter mot reglerna).

Det som behövs är att myten om I&I som ett problemforum utan någon konstruktiv diskussion måste försvinna då det är väldigt långt ifrån sanningen. Först då kommer fler vettiga användare ditt för än mer intressanta diskussioner.

Forumet har enormt mycket potential om bara myten om forumet som ett ställe fullt av problem försvinner.
Det där med att I&I är ett problemforum är mycket av en myt.
Visst är det mycket RP och massa OT osv.
Men I&I är också ett av de mest aktiva forumen på FB.

Personligen tycker jag det är minst lika mycket problem i P-U, där trådarna om Balkan och Israel/Palestina har en förmåga att generera minst lika mycket RP och OT som de värsta trådarna i I&I.
Citera
2010-06-09, 23:04
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Det där med att I&I är ett problemforum är mycket av en myt.
Visst är det mycket RP och massa OT osv.
Men I&I är också ett av de mest aktiva forumen på FB.

Personligen tycker jag det är minst lika mycket problem i P-U, där trådarna om Balkan och Israel/Palestina har en förmåga att generera minst lika mycket RP och OT som de värsta trådarna i I&I.

Nästan alla ”större” forumdelar har som sagt väldigt mycket OT och även icke politiska forum som spel forumet och juridik forumet har mycket OT. I&I har av någon anledning fått ta på sig skulden som Flashbacks stora problem forum. Viket självklart är väldigt långt ifrån sanningen. Många av de mest intressanta diskussioner jag själv har haft på Flashback är just i I&I.
Citera
2010-06-09, 23:55
Medlem
sven.hedins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Ja, du har riktigt rejält fel.
FB tar det där med yttrandefrihet på största allvar, och det som vi verkligen propagerar för är sådant som man inte kan diskutera på andra ställen, så öppet och med så många företrädare från alla möjliga ståndpunkter.

.

Ok, det var skönt at höra från en som är insatt i frågan. Jag syftade väl mest på det som hände för ett par år sen. Jag kan hålla med om att debatt-nivån ibland är löjligt låg och detta gäller båda parter i frågan och inte bara sk. rassar som är ett omoget ord vissa tar till såfort debatten inte passar in på deras bild av verkligheten.

Angående själva ämnet om det behövs fler mods till I&I, så svarar jag nej. Jag tycker de mods som finns på I&I gör ett bra jobb, för det mesta verkar vara proffsiga och blandar inte in massa tjaffs i sitt modande.
Senast redigerad av sven.hedin 2010-06-10 kl. 00:36.
Citera
2010-06-10, 00:15
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ok, det var skönt at höra från en som är insatt i frågan. Jag syftade väl mest på det som hände för ett par år sen. Jag kan hålla med om att debatt-nivån ibland är löjligt låg och detta gäller båd aparte ri frågan och int ebara sk. rassar som är ett omoget ord vissa tar till såfort debatten inte passar passar in på deras bild av verkligheten.

Angående själva ämnet om det behövs fler mods till I&I, så svarar jag nej. Jag tycker de mods som finns på I&I gör ett bra jobb, för det mesta verkar vara proffsiga och blandar inte in massa tjaffs i sitt modande.
Jag förmodar att du menar Tras's räder med det som hände för ett par år sedan.

Det var inte för att stänga ner forumet, eller strypa yttrandefriheten, utan det var för att man försökte höja nivån.
Jag tror nog det är många (däribland jag själv) som inte ansåg att det som hände var det bästa sättet.

Och om det behövs fler mods till I&I, ja det gör det. Det behövs fler mods överlag på forumet, då forumet växer fort och antalet medlemmar och inlägg/vecka har ökat markant de senaste åren och moderatorskåren inte har ökat lika fort.

Men snälla, skicka inte PM till mig om att ni vill bli moderatorer (jag har fått ett flertal sådana nu idag), som jag sade tidigare "don't call us, we'll call you".
Att skicka PM till mig skadar er sak mer än det hjälper er, om ni önskar bli moderatorer.
Citera
2011-02-26, 09:23
Medlem
Kämpendahls avatar
Jag tycker att ni moderatorer i I&I gjort ett väldigt bra jobb under en lång tid nu. Eftersom väldigt få negativa synpunkter varit uppe under den senaste tiden så har ni säkert förstått detta, men det är ju lite orättvist att bara dyka upp som gubben i lådan och tala om när det går dåligt. Det känns bra att få skriva någon rad om det när det går bra också

Jag vet att I&I är ett av de mest svårmodererade delforumen på Flashback. Trots det ser det riktigt skapligt ut och det ska ni ta till er.

Jag brukar ibland rapportera inlägg eller trådar i den mån jag hinner, men kunde kanske vara ännu mer aktiv, men om vi alla hjälps åt att rapporera så hjälper vi modsen och på köpet får ett bra och fint I&I. Jag har några tankar om rapportering av inlägg. Modsen får skrika om jag har fel.

- Om en ny tråd skapas i ett ämne som nyligen diskuterats så kan det vara så att trådarna behöver slås i hop. Hjälp gärna modsen genom att i rapporten länka till tråden som den kan slås i hop med så sparar modsen lite tid.

- Bara för att ämnet diskuterats tidigare är det inte alltid givet att tråden behöver slås ihop med en tidigare tråd. Det tenderar vara en viss rundgång på diskussionen i I&I, men det viktigaste är att ha en levande diskussion. Ibland kan sammanslagning av trådar vara lite debattförstörande och i vissa fall är det tvärtom inte alls bra med parallella diskussioner i olika trådar. Fundera först innan du rapporterar och be för tusan inte modsen slå i hop trådar bara för att du vill förstöra för din motståndare

- Rapport av OT kan i många fall vara onödig. Modsen läser igenom trådarna i den omfattning de hinner, men det är omöjligt att få bort all OT i I&I. Jag kan rapportera OT om det är väldigt mycket sådant i någon tråd. Jag kan även rapportera inlägg som OT om det är någon som gör något riktigt lågt personangrepp på någon meningsmotståndare utan att beröra ämnet, sådant är bara onödigt och dumt. Och givetvis kan jag rapportera OT från någon som regelbundet går OT eller förstör debatten i syfte att personen i fråga till slut får en välbehövlig tillsägelse.
Citera
2011-02-26, 22:53
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag tycker att ni moderatorer i I&I gjort ett väldigt bra jobb under en lång tid nu. Eftersom väldigt få negativa synpunkter varit uppe under den senaste tiden så har ni säkert förstått detta, men det är ju lite orättvist att bara dyka upp som gubben i lådan och tala om när det går dåligt. Det känns bra att få skriva någon rad om det när det går bra också

Jag vet att I&I är ett av de mest svårmodererade delforumen på Flashback. Trots det ser det riktigt skapligt ut och det ska ni ta till er.
Tack som fan, det är alltid roligt att höra ett uppskattningens ord. Det brukar bli ganska långt mellan gångerna...

Citat:
Jag brukar ibland rapportera inlägg eller trådar i den mån jag hinner, men kunde kanske vara ännu mer aktiv, men om vi alla hjälps åt att rapporera så hjälper vi modsen och på köpet får ett bra och fint I&I. Jag har några tankar om rapportering av inlägg. Modsen får skrika om jag har fel.

- Om en ny tråd skapas i ett ämne som nyligen diskuterats så kan det vara så att trådarna behöver slås i hop. Hjälp gärna modsen genom att i rapporten länka till tråden som den kan slås i hop med så sparar modsen lite tid.
Det är en väldigt bra hjälp, helt korrekt uppfattat. Såna saker kan tyckas obetydliga, men i längden är det såna saker som gör att energin räcker lite längre.

Citat:
- Bara för att ämnet diskuterats tidigare är det inte alltid givet att tråden behöver slås ihop med en tidigare tråd. Det tenderar vara en viss rundgång på diskussionen i I&I, men det viktigaste är att ha en levande diskussion. Ibland kan sammanslagning av trådar vara lite debattförstörande och i vissa fall är det tvärtom inte alls bra med parallella diskussioner i olika trådar. Fundera först innan du rapporterar och be för tusan inte modsen slå i hop trådar bara för att du vill förstöra för din motståndare
Det kan stämma, men vi slår heller inte ihop trådar per automatik bara för att de RP:ats utan kollar först att de är tillräckligt ämneskompatibla och att de inte löpt parallellt så länge (i tid eller antal inlägg) att det blir krångligt med ordningen bland inläggen. Det kan i vissa fall också kännas fel att slå ihop en nystartad tråd med en som är tre år gammal, bara för att ämnet diskuterats tidigare. Hur som helst, detta är inget stort problem.

Citat:
- Rapport av OT kan i många fall vara onödig. Modsen läser igenom trådarna i den omfattning de hinner, men det är omöjligt att få bort all OT i I&I. Jag kan rapportera OT om det är väldigt mycket sådant i någon tråd. Jag kan även rapportera inlägg som OT om det är någon som gör något riktigt lågt personangrepp på någon meningsmotståndare utan att beröra ämnet, sådant är bara onödigt och dumt. Och givetvis kan jag rapportera OT från någon som regelbundet går OT eller förstör debatten i syfte att personen i fråga till slut får en välbehövlig tillsägelse.
Upptäcker man en tråd som spårat ur så kan man istället för att skicka RP på alla inlägg antingen dra iväg ett RP där man förklarar att det behövs en upprensning i tråden, eller eventuellt skicka ett PM om det. Även om man gärna skulle vilja så är det en omöjlighet att läsa allt som skrivs på en avdelning som I&I och vi är tacksamma för all hjälp vi kan få för att försöka hålla så rent som möjligt.

Annars kan jag säga att rent generellt så är ett RP för mycket bättre än ett RP för lite, men det är klart att det är bra om man tänker sig för ordentligt så vi inte översvämmas av bogus-RP.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in