2010-06-05, 09:43
Medlem
Kämpendahls avatar
Integration och invandring har länge varit ett spammarnas näste där istort sett tre av fyra inlägg består av någon oneliner som inte direkt har med saken att göra. Många av trådarna är så illa underbyggda att det inte främjar någon debatt utan istället leder till OT. Trådar som borde hamna i andra forum hamnar i I&I samtidigt som parallella diskussioner förs i andra trådar i det forum där det hör hemma. Moderatorerna i I&I verkar tyvärr inte vara så aktiva och det är heller därför inte så intressant att rapportera trådar då det kan ta något dygn innan någon bemödar sig gå in där och då kan var och en räkna ut vad som hunnit hända under den tiden. Att rapportera ett OT-inlägg i I&I känns inte meningsfullt då en stor del av varje tråd består av OT.

För att illustrera problemet med ej närvarande moderatorer drar jag följande exempel. Det finns för närvarande tre aktiva trådar som handlar om vårt nationaldagsfirande. Alla bygger på samma källa och handlar om hur man på vissa ställen tar in mångkulturella inslag som kurdisk folkdans. Relevant att diskuteras, givetvis, men inte i tre parallella trådar. Vidare finns två parallella trådar som handlar om att vi inte längre får ha traditionell skolavslutning i kyrkan. Den sista tråden skapades förvisso bara för tolv timmar sedan, men jag har ändå ingen förhoppning om att någon åtgärd ska vidtas och därför påtalar jag det.

Om det så kallade "parkeringsmordet" som egentligen inte är ett mord utan vållande till annans död debatteras flitigt i I&I. Helt okej så länge det har en invandringspolitisk prägel, men det är tveksamt om att de haft det bortsett från de onelinsers som finns i ALLA trådar i I&I om hur primitiva invandrare är, hur de lätt tar till våld och att det är genetiskt och lite sådant om enkelbiljetter härifrån etc. Den sista tråden som skapades (två dagar sedan) hör hemma i aktuella brott och kriminalfall (och där finns givetvis redan en tråd i ämnet) eller i juridik om den straffrättsliga påföljden ska diskueras. Startinlägget.

"Är det en bra lösning att sätta Ahmad fri efter att ha
mördat en annan människa? ilka signaler ger det?
Eller är det synd om Ahmad och han förtjänar denna generösa
påföljd?"

Är det en bra lösning? Tja, det är praxis inom rättsväsendet då domen är överklagad och straffet inte väntas bli så långt att häktningstiden överskrider strafftiden. Det kan man lätt besvara i juridkforumet t.ex.

Nationaldagsfirandet
https://www.flashback.org/t1211722
https://www.flashback.org/t1212538
https://www.flashback.org/t1211724

Skolavslutning
https://www.flashback.org/t1212643
https://www.flashback.org/t1211714

Frisläppandet av killen som dödade en kvinna på en parkeringsplats
https://www.flashback.org/t1211492

Jag vill alltså ha lite vassare moderering i I&I. De få seriösa och bra inlägg som finns där försvinner lätt i mängden av hat mot invandrare eller de främlingfientligas favoritskämt "höhö! Det är bara att gå till DO och få 150000 i skadestånd". Jag vill ha fler aktiva moderatorer som kan rensa upp i I&I och vara närvarande kanske lite oftare än en gång per dygn. Jag är medveten om att det är en fritidssysselsättning, men det finns många på FB som verkar ha gott om fritid, så det borde gå att ordna. Jag är också medveten om att de exempel jag gett kan diskuteras och vridas och vändas på utifrån vilket perspektiv man ser det ur. Jag har använt dem för att gestalta ett problem och i värsta fall får jag väl försöka hitta fler exempel för att föra min sak.

Jag vill också säga att jag ingalunda är emot yttrandefrihet, tvärtom. Däremot vill jag ha lite högre nivå i diskussionerna och det tror jag uppnås bäst genom en bra och närvarande moderering. Jag vill endast att regelbrott tas bort och att trådar flyttas dit där de hör hemma samt att trådar där diskussionsunderlaget är oklart återvisas till trådskaparen för ett förtydligande. Full yttrandefrihet når vi inte när var och en får föra fram sina åsikter. Det gör vi när många andra även får ta del av dem och jag tror inte att många vettiga människor som inte har integration och invandring som intresse vistas i I&I just på grund av den låga nivå forumet håller, vilket yttersta ansvaret vilar på hur modereringen i delforumet genomförs. Inget ont om moderatorerna. Ni behöver lite hjälp bara.
Citera
2010-06-05, 13:56
Medlem
Quid pro quos avatar
Du som har varit med länge och tom varit moderator på den forumdelen borde veta bättre än att starta ännu en sådan här tråd(vilken i ordningen?).

Det enda det leder till i slutändan är en tids räfst och rättarting varefter det långsamt glider tillbaks till det gamla tillståndet. Orsaken till att folk har svårt att lägga band på sig beror i sin tur på underskottet av yttrandefrihet i resten av samhället, en slutgiltig lösning vore att skrota I&I men detta skulle innebära att FB förlorade lite av sin unika status.

Fast de kan ju alltid hårdsatsa på att profilera sig som drog- och pedofilforum.
Citera
2010-06-07, 16:52
Medlem
Kämpendahls avatar
Verkligen kul med det stora intresset från forumets sida angående mina synpunkter. Men hur modereringen fungerar är kanske ingen viktig fråga för forumets moderatorer?

Jag konstaterar även att inget har gjorts åt de trådar jag använt som exempel, så det finns t.ex. två aktiva trådar om nationaldagsfirandet etc. Men det var inte meningen att väcka de sovande moderatorerna eller störa på något vis. Slut ögonen igen, sätt på radion, hör skvalet och koppla bort oss här på kunskapsbanken.
Citera
2010-06-07, 17:19
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Verkligen kul med det stora intresset från forumets sida angående mina synpunkter. Men hur modereringen fungerar är kanske ingen viktig fråga för forumets moderatorer?

Jag konstaterar även att inget har gjorts åt de trådar jag använt som exempel, så det finns t.ex. två aktiva trådar om nationaldagsfirandet etc. Men det var inte meningen att väcka de sovande moderatorerna eller störa på något vis. Slut ögonen igen, sätt på radion, hör skvalet och koppla bort oss här på kunskapsbanken.

Håller med dig men det är ju bara att konstatera att I & I är ett stort jävla bajshål och att det
huserar en otroligt stor mängd efterblivna dårar.

Finns ju inte en sportslig chans att hålla den delen av forumet rent från allt det dravel rassarna
lyckas spotta ur sig.
Citera
2010-06-07, 17:55
Medlem
Jeckes avatar
Citat:

Vafan, får man inte ens ta semester ett par dagar utan att allt ska braka ihop och folk ska gnälla och klaga.

Men, jo, grundproblemet om för få moderatorer kan jag hålla med om. Problemet är att rekrytera nya moderatorer.
Jag har gett ett par förslag, men ingen har gått igenom processen. De som är aktiva i I&I är helt enkelt oftast för kontroversiella, det är svårt att hitta seriösa användare som är potentiella moderatorsämnen.

Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Håller med dig men det är ju bara att konstatera att I & I är ett stort jävla bajshål och att det

Finns ju inte en sportslig chans att hålla den delen av forumet rent från allt det dravel rassarna
lyckas spotta ur sig.
Jo, håller med, I&I innehåller verkligen en otroligt stor mängd efterblivna dårar.
Däremot är det lögn att hävda att allihop är rassar (såvida man nu inte vill betrakta anti-svenska invandrare som rassar, vilket jag tvivlar på att du gör).
Det är helt enkelt ett mycket kontroversiellt ämne, där mer eller mindre samtliga inblandade har starka åsikter.

edit:
Citat:
Nationaldagsfirandet
https://www.flashback.org/t1211722
https://www.flashback.org/t1212538
https://www.flashback.org/t1211724

Skolavslutning
https://www.flashback.org/t1212643
https://www.flashback.org/t1211714

Frisläppandet av killen som dödade en kvinna på en parkeringsplats
https://www.flashback.org/t1211492
Jag noterar att varken du eller någon annan har skickat någon RP på dessa trådar....
Senast redigerad av Jecke 2010-06-07 kl. 18:14.
Citera
2010-06-07, 19:32
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic

lyckas spotta ur sig.

Varför alla dessa myter och fördomar mot invandringsforumet. Det går faktiskt utmärkt att ha både intressanta och meningsfula diskussioner där med. Ok en del trådar är rena sandlådan men där finns faktiskt väldigt många meningsfula trådar med intressanta diskussioner där med.

Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Vafan, får man inte ens ta semester ett par dagar utan att allt ska braka ihop och folk ska gnälla och klaga.

Det förklarar varför ”Möten med mångkulturen 2.0” var fylld med OT de senaste dagarna den som annars brukar vara så fint städad och rensad. Men om jag minst rätt är det du som brukar hålla ordning på den så där fick jag det förklarat.

För övrigt tycker jag det inte är så extremt problematiskt där. Ok ibland tar det mer än 24 timmar innan inlägg som rapporterats tas bort men det är ju bara naturligt eftersom moderatorerna där faktiskt gör det på sin fritid utan betalning och det är extremt mycket att göra man kan inte räkna med att allting skall åtgärdas på direkten.
Citera
2010-06-07, 19:39
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Organisationen måste fungera. Eller så skriver ni "Stängt på grund av semester"

Citat:
Jag noterar att varken du eller någon annan har skickat någon RP på dessa trådar....
Någon av dem var rapporterad av någon, men som jag skrev i mitt startinlägg. Dels känns det inte så meningsfullt att rapportera trådar då i stort sett varje tråd består av en hel del OT, dels det här med dubbla eller tredubbla trådar i samma ämne är så elementära saker att upptäcka att en moderator bör upptäcka det så fort han/hon tittar in. Men jag får faktiskt intrycket av att moderatorerna i I&I mest går in och tar hand om rapporterade trådar och inlägg och inte bryr sig så mycket om det övriga, så visst, vi kanske bör rapportera bättre. Dock är grundproblemet att de moderatorer som finns i I&I tyvärr inte hinner med att moderera. I&I är ett av våra mest högfrekventa och mest odisciplinerade delforum, så det är därför jag ställt önskemål om fler och mer aktiva moderatorer. Med all respekt att det kan vara svårt att få tag på lämpligt folk, men det hindrar inte mig från att gnälla lite och uppmana er att lösa problemet

PS: Vad får man rapportera? Alltså, jag kan gå in och rapportera inlägg och trådar jag anser inte uppfylla krav och regler. Men om det finns hundra OT-inlägg i en tråd och jag bara rapporterar ett; raderar ni de övriga då också? Eller ska man bara ägna sig åt trådar som är felplacerade eller bryter mot andra regler än OT?
Citera
2010-06-07, 20:19
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Organisationen måste fungera. Eller så skriver ni "Stängt på grund av semester"
Nä, men det är som sagt på en obetald, frivillig basis som vi moderatorer gör detta, så det blir lite svårt att hyra in semestervikarier.
Lägg sen till alla skitungar som är lediga på sommaren, så blir det lite problematiskt, och saker kanske tar lite längre tid än normalt att bli åtgärdade.

Citat:
Någon av dem var rapporterad av någon, men som jag skrev i mitt startinlägg. Dels känns det inte så meningsfullt att rapportera trådar då i stort sett varje tråd består av en hel del OT, dels det här med dubbla eller tredubbla trådar i samma ämne är så elementära saker att upptäcka att en moderator bör upptäcka det så fort han/hon tittar in. Men jag får faktiskt intrycket av att moderatorerna i I&I mest går in och tar hand om rapporterade trådar och inlägg och inte bryr sig så mycket om det övriga, så visst, vi kanske bör rapportera bättre. Dock är grundproblemet att de moderatorer som finns i I&I tyvärr inte hinner med att moderera. I&I är ett av våra mest högfrekventa och mest odisciplinerade delforum, så det är därför jag ställt önskemål om fler och mer aktiva moderatorer. Med all respekt att det kan vara svårt att få tag på lämpligt folk, men det hindrar inte mig från att gnälla lite och uppmana er att lösa problemet

PS: Vad får man rapportera? Alltså, jag kan gå in och rapportera inlägg och trådar jag anser inte uppfylla krav och regler. Men om det finns hundra OT-inlägg i en tråd och jag bara rapporterar ett; raderar ni de övriga då också? Eller ska man bara ägna sig åt trådar som är felplacerade eller bryter mot andra regler än OT?
Så någon rapporterade någon tråd?
Men inte du? Och inte alla trådarna?
Ni litar på att någon annan kan göra det?

Och ja, vi är medvetna om problemet, men att vara medveten om problemet innebär tyvärr inte att det blir löst.

Och du "får" rapportera vad fan du vill, men det är en fördel om det är något som bryter mot forumets regler, annars är chansen liten för att det ska bli någon åtgärd.

Det finns lite olika riktlinjer om hur man ska RPa, baserat på olika moderatorers preferens.

Jag föredrar att få ett RP på det första OT-inlägget, samt att RParen där skriver (i RPn alltså) hur mycket mer OT det är.
Citera
2010-06-07, 20:41
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Så någon rapporterade någon tråd?
Men inte du? Och inte alla trådarna?
Ni litar på att någon annan kan göra det?
Om du inte förstår min poäng har vi problem. Att rapportera inlägg är ett bra komplement till moderatorernas arbete men det måste finnas aktiva moderatorer som också själva läser forumet och själva upptäcker ot, flera trådar av samma ämne och brott mot regelverket. Det är där det brister och det var därför jag startade denna tråd.

Edit: Eller för att uttrycka det lite mer klart. Om jag trott att problemet gått att lösa genom att medlemmarna rapporterar inlägg hade jag inte startat denna tråd.

Edit igen: Men jag är ändå imponerad över hur snabbt och bra några av mig för en stund sedan rapporterade inlägg togs om hand, så jag ska ge det en chans till.
Senast redigerad av Kämpendahl 2010-06-07 kl. 20:52.
Citera
2010-06-07, 20:46
Medlem
Orzions avatar
Citat:

Jag föredrar att få ett RP på det första OT-inlägget, samt att RParen där skriver (i RPn alltså) hur mycket mer OT det är.

Jag kan bara tala för mig själv och min erfarenhet men när jag har gjort det dvs rapporterat bara första inlägget och skrivit att det finns betydligt mer att rensa i tråden brukar ofta mycket OT och trams vara kvar (detta speciellt i större trådar som växer snabbt). Nu kanske det är någon annan som har gått in och tagit hand om det då så det är inte alls riktat mot dig utan jag talar enbart ifrån vad jag själv generellt märkt. Jag antar att det kan bero på att man som mod kan vara stressad och bara lite snabbt tittar igenom tråden och rensar det mest uppenbara eller att man helt enkelt bara tar bort första inlägget som rapporterats sen glömmer bort det eller att det helt enkelt är en stor tråd som växer snabbt och man helt enkelt inte hade tid mer än att titta på de första 10 sidorna sen glömde man bort tråden när man kom tillbaka jag kan som sagt enbart spekulera och gissa.

Medans om man sickar RP på varje inlägg kommer det inlägget bli tittat på och bedömt för det eventuella regelbrottet och då försvinner allt OT och trams från tråden med. Det är på inget sätt någon kritik mot någon utan enbart mina egna erfarenheter och observationer och andra kan mycket väll ha andra erfarenheter och observationer av det.
Senast redigerad av Orzion 2010-06-07 kl. 21:01.
Citera
2010-06-07, 21:00
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Edit igen: Men jag är ändå imponerad över hur snabbt och bra några av mig för en stund sedan rapporterade inlägg togs om hand, så jag ska ge det en chans till.

Det går ju definitivt i vågor ibland tar det 10 minuter för ett RP att åtgärdas och ibland tar det 36 timmar. Men samtidigt är det ju viktigt att komma ihåg att det är obetald fritidsysselsättning för moderatorerna så när 2-3 mods får mycket att göra några dagar i livet kanske någon tenta i skolan eller extra jobb på arbetet etc är det ju naturligt att det kommer ta längre tid innan RP åtgärdas.
Citera
2010-06-07, 21:18
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Jag kan bara tala för mig själv och min erfarenhet men när jag har gjort det dvs rapporterat bara första inlägget och skrivit att det finns betydligt mer att rensa i tråden brukar ofta mycket OT och trams vara kvar (detta speciellt i större trådar som växer snabbt). Nu kanske det är någon annan som har gått in och tagit hand om det då så det är inte alls riktat mot dig utan jag talar enbart ifrån vad jag själv generellt märkt. Jag antar att det kan bero på att man som mod kan vara stressad och bara lite snabbt tittar igenom tråden och rensar det mest uppenbara eller att man helt enkelt bara tar bort första inlägget som rapporterats sen glömmer bort det eller att det helt enkelt är en stor tråd som växer snabbt och man helt enkelt inte hade tid mer än att titta på de första 10 sidorna sen glömde man bort tråden när man kom tillbaka jag kan som sagt enbart spekulera och gissa.

Medans om man sickar RP på varje inlägg kommer det inlägget bli tittat på och bedömt för det eventuella regelbrottet och då försvinner allt OT och trams från tråden med. Det är på inget sätt någon kritik mot någon utan enbart mina egna erfarenheter och observationer och andra kan mycket väll ha andra erfarenheter och observationer av det.
Om trådarna växer fort, är det då inte möjligt att nytt OT och trams har postats efter det att det har rensats?
Och ja, jag kollar nog inte ens 10 sidor framåt från det rapporterade inlägget, om det inte står något i RP:et om det.

Skriv i RP:et, vi ser det och vi läser det.
Och problemet med massvis av RP är att man måste ta bort dem en och en, modsverktyg har inte varit prioriterat när det gäller uppgraderingar, så massvis av RP blir jobbigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Det går ju definitivt i vågor ibland tar det 10 minuter för ett RP att åtgärdas och ibland tar det 36 timmar. Men samtidigt är det ju viktigt att komma ihåg att det är obetald fritidsysselsättning för moderatorerna så när 2-3 mods får mycket att göra några dagar i livet kanske någon tenta i skolan eller extra jobb på arbetet etc är det ju naturligt att det kommer ta längre tid innan RP åtgärdas.
Det beror naturligtvis på om det är någon moderator för det forumet inne och aktiv just för tillfället.
Och vi synkar inte heller våra scheman, så ibland kan det bli luckor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in