2010-06-05, 07:35
Avslutad
Det gäller min systers katt, hon o hennes pojkvän har flyttat till ett hus nu. Men katten har hittils inte fått gå ut mer än i koppel (en Devon Rex). Men nu på sommaren har de börjat öppna dörren o katten har försiktigt tittat ut lite. Men en gång jagade hunden ut honom så han sprang ner i källaren. Men det var ingen fara.

Men tror ni man vågar släppa ut honom i trädgården? Hela trädgården är inhängnad.
Citera
2010-06-05, 08:55
Medlem
baabamaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Det gäller min systers katt, hon o hennes pojkvän har flyttat till ett hus nu. Men katten har hittils inte fått gå ut mer än i koppel (en Devon Rex). Men nu på sommaren har de börjat öppna dörren o katten har försiktigt tittat ut lite. Men en gång jagade hunden ut honom så han sprang ner i källaren. Men det var ingen fara.

Men tror ni man vågar släppa ut honom i trädgården? Hela trädgården är inhängnad.

Om han inte slipper ut utanför trädgården är det väl bara att köra på? Vad kan hända?
Citera
2010-06-05, 11:02
Medlem
milkmannenknas avatar
Sätt en vallgrav runt tomten så att ni är garanterade att den inte sticker.
Citera
2010-06-05, 11:16
Medlem
epost72s avatar
Vad är problemet släpp ut kattfan, trivs den hos familjen så kommer den tillbaks annars inte...
Citera
2010-06-05, 11:41
Medlem
Rotkappchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Vad är problemet släpp ut kattfan, trivs den hos familjen så kommer den tillbaks annars inte...

Det finns mer än en person där ute som mer än gärna skulle sno med sig en Devn Rex om de fick chansen.
De flesta släpper inte ut sina Birmor eller Persers heller av den anledningen, inte för att de är rädd för att katten ska skita i att komma hem.
Man vill inte riskera att sin dyra raskatt blir överkörd eller att någon idiot får syn på katten och tar med den hem. Raskatter och speciellt katter som en Devon Rex sticker ju ut en hel del.

Den lär garanterat hitta ett sätt att ta sig från gården tids nog om den vill det, om det får gå ute trots inhägnad. Det är upp till dem om de vill chansa eller ej.
Citera
2010-06-05, 11:41
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Njaa, kanske det finns hårt trafikerade vägar i området, så TS är rädd för att älsklingskatten skall bli överkörd och då kanske även dödas.
Citera
2010-06-05, 11:45
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotkappchen
Det finns mer än en person där ute som mer än gärna skulle sno med sig en Devn Rex om de fick chansen.
De flesta släpper inte ut sina Birmor eller Persers heller av den anledningen, inte för att de är rädd för att katten ska skita i att komma hem.
Man vill inte riskera att sin dyra raskatt blir överkörd eller att någon idiot får syn på katten och tar med den hem. Raskatter och speciellt katter som en Devon Rex sticker ju ut en hel del.

Den lär garanterat hitta ett sätt att ta sig från gården tids nog om den vill det, om det får gå ute trots inhägnad. Det är upp till dem om de vill chansa eller ej.
Möjligt, men för mig är en katt en varelse med päls, fyra ben och en svans. inget märkvärdigt med det.
Citera
2010-06-05, 12:09
Medlem
Rotkappchens avatar
Citat:
Möjligt, men för mig är en katt en varelse med päls, fyra ben och en svans. inget märkvärdigt med det.

Vad spelar det för roll vad du tycke när det bevisligen finns massor av människor som inte resonerar som du?
Frågeställningen i tråden var liksom inte "vågar de släppa ut sin Devon Rex eller kommer 'epost72' att ta den?"...
Citera
2010-06-05, 12:19
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Vad spelar det för roll vad du tycke när det bevisligen finns massor av människor som inte resonerar som du?
Frågeställningen i tråden var liksom inte "vågar de släppa ut sin Devon Rex eller kommer 'epost72' att ta den?"...
Häng upp dig på detaljer, en extremt ful kattjävel som någon undrar om man vågar släppa ut?
Frågan är väl snarare hur denna inhägnad ser ut, om kattjäveln inte är lika dum som den är ful så kommer den sannolikt att hitta ett sätt att ta sig ut.
Citera
2010-06-05, 12:23
Medlem
Rotkappchens avatar
Citat:
Häng upp dig på detaljer, en extremt ful kattjävel som någon undrar om man vågar släppa ut?
Frågan är väl snarare hur denna inhägnad ser ut, om kattjäveln inte är lika dum som den är ful så kommer den sannolikt att hitta ett sätt att ta sig ut.

Ja, och som jag skrev så kommer den garanterat (med andra ord - största sannolikhet) att tids nog hitta ett sätt att ta sig förbi inhägnaden och ut från gården, så det är en chansning onekligen.
Citera
2010-06-05, 12:31
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ja, och som jag skrev så kommer den garanterat (med andra ord - största sannolikhet) att tids nog hitta ett sätt att ta sig förbi inhägnaden och ut från gården, så det är en chansning onekligen.
Ja fan vet, Psychopatic kanske får förtydliga sina farhågor, vart själva rädslan finns, om det handlar om en risk att kräket skulle stjälas eller att det skulle rymma.

Dock sitter jag med en fundering i detta sammanhang:
Är det taskigt att slänga ner katten?
Psychopatic sitter då med en en egen katt av samma sort som syrran då har, och torde då ha lite erfarenhet av dessa kräk, förlåt katter.
Citera
2010-06-05, 12:37
Medlem
Eliza CTs avatar
ja men....
Hur högt är stängslet? Hur högt kan en katt hoppa? (jo, betydligt över metern) Katter kan klättra både på nätstängsel och trästaket. (vallgrav som förslag går också bort - katter kan faktiskt simma om dom måste)
Hur mycket betyder katten för er? Som någon skrivit, en rex är mer åtråvärd än en vanlig "huskatt". Går att sälja på blocket t.ex.
Trafik i närheten? Katter har inte samma åsikt som oss och bedömning på trafik och hastigheter.
Grannar som säger: guud så sött - sen svär när ägaren vänder ryggen till över katt*** som hårar ner hos dom och bör sina behov i rabatten.

Visst - katten KAN ju hålla sej kvar nära huset om ni har tur. Men inte så väldigt många som inte ger sej ut på upptäcksfärd, lockas av en fågel och glömmer att akta sej.

När vi hade fritidshus nätade vi in hela vår uteplats på 14 m2, tak över och plats för 8-10 pers och kattutgång via fönster dygnet om. Värt varenda krona och lyckliga katter (och ägare).
I nätet (grönt) lät vi några vinrankor klättra så vi hade en helt grönt rum och sedan vackra höstfärger på eftersommaren. Jättemysigt.
Jag tror inte du har tummen mitt i handen - hjälps så och ni har grejat det på ett par dagar.
Skulle du önska flera tips så skicka PM.
Glad sommar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in