2016-08-14, 22:59
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .PennyWise.
Moderatorna är ju själva aktiva i somliga trådar där regelbrott upprepas mellan moderatorernas egna inlägg och egna svar på OT.
Behövs inte att sitta och skanna av sådana trådar om moderatorn har uppåt tio inlägg av regelbrottskaraktär mitt framför näsan på sig, men väljer att ignorera dessa.
Är det en moderator i samma delforum är det möjligt att du sett något regelbrott som denne missat, men mycket troligare att du inte förstått eller håller med om var gränserna för OT går i den tråden.

Är det däremot en moderator från en helt annan typ av delforum är det möjligt att denne inte inte beaktat eller förstått OT-gränsen. Men fortfarande mer troligt att du inte förstått eller håller med om var gränserna för OT går i den tråden. Skicka Rapport på inläggen och begär återkoppling så får du svar!

Citat:
Nu anser jag att jag har försett er moderatorer med goda hänvisningar, till och med två delforum varav ett av dessa är fulla av bildligt talat självmarkerande regelbrott.

"Aktuella Brott och Kriminalfall", uppfattat, där modererar du antar jag.
Kommer dock inte att rapportera inlägg som jag tidigare nämnde.
Men i "Laid Back" har ni en del att moderera, om nu regelverken ska efterföljas.
"Skall en OTare ha, skall de andra OTarna också ha" är en god start.
Gör du inga RP (Rapportera) så kan jag inte hjälpa dig alls att komma ur denna frustrerande upplevelse. 12 år är inte för sent!
Citera
2016-08-14, 23:02
Medlem
johanness avatar
Citat:
Om jag vore du så kika exempelvis in somliga trådar på delforumet "Laid Back" där det explicit står att absolut inget chattade, OT eller trams får förekomma.
Användarna gör knappast något annat i de trådarna.
Läs även somliga trådar på "Aktuella Brott och Kriminalfall", mycket OT där.
För att ta nämna två uppenbara ställen där ni på FB kan börja leta i.
Hur har ni det med regelverken här egentligen och kommer ni att moderera enligt dessa regelverk?
de här tipsen hjälper inte det minsta. om du vill uppnå förändring av det du ser som ett problem får du nog tyvärr dra ditt strå till stacken på det sätt som redan beskrivits för dig – ingen annan har någon skyldighet att göra det åt dig.
Citera
2016-08-14, 23:07
Medlem
.PennyWise.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Är det en moderator i samma delforum är det möjligt att du sett något regelbrott som denne missat, men mycket troligare att du inte förstått eller håller med om var gränserna för OT går i den tråden.

Är det däremot en moderator från en helt annan typ av delforum är det möjligt att denne inte inte beaktat eller förstått OT-gränsen. Men fortfarande mer troligt att du inte förstått eller håller med om var gränserna för OT går i den tråden. Skicka Rapport på inläggen och begär återkoppling så får du svar!

Gör du inga RP (Rapportera) så kan jag inte hjälpa dig alls att komma ur denna frustrerande upplevelse. 12 år är inte för sent!

Förstår vart du vill poängtera.
Jag har försett er med halva facit bildligt talat. Tänker inte rapportera användare.
Far inte direkt så pass illa att jag ligger sömnlös om nätterna för att ni moderatorer inte känner igen uppenbara inlägg av regelbrottskaraktär, kan jag inte påstå.
Så detta räcker gott och väl.
Att nu andra användare fått direkta uppmaningar av moderator att rapportera sådana inlägg om de nu far illa av sådana inlägg.
Citera
2016-08-14, 23:36
Medlem
Det är uppenbart stor skillnad från mod till mod... Några pratar fingertoppskänsla, andra vägrar moderera såvida ingen skickat rp...

Visst ni får inte betalt osv, yadi Yada...

Jag rapporterar rätt ofta, dock så får man ofta rapportera samma inlägg ett flertal ggr eftersom det missas, trots att någon gått igenom tråden... Brist på kompetens att bedöma ot? Svar ja.

Sen är det ju lustigt hur 3-4 mods har en lång ot-diskussion i tråden om researchgruppen, det kanske är borttaget nu, men det var ju skrattretande att ni försvarar det med att ni inte kan reglerna
Citera
2016-08-15, 00:26
Medlem
.PennyWise.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Money4life
Eftersom samma användare fortsätter skriva off-topic. Ganska enkelt!
Detta är ju halva poängen som jag skrivit tidigare i tråden. Samma användare skriver OT-inlägg efter OT-inlägg, inget raderas, inga varningar återfinns i användarens profil. Somliga moderatorer svarar till och med på sådana inlägg.
Sen kan man hinna skönja ett ynka OT-inlägg från en viss användare så är det borta några minuter senare och man ser att användaren har blivit tilldelad en varning genom att kolla dennes allmänna profil
Citera
2016-08-15, 07:58
Medlem
Citat:
man ser att användaren har blivit tilldelad en varning genom att kolla dennes allmänna profil
Nej, det gör man inte om man inte är moderator.
Citera
2016-08-15, 08:46
Medlem
najass avatar
Citat:
Jag har hängt på Flashback sedan begynnelsen. 2002.
Har dock sett samma mönster i snart 14 år.
En del inlägg som kan anses vara OT, trams eller flams har försvunnit utan att användaren fått varningar.
En del inlägg av samma karaktär har försvunnit och varningar delats ut.
En del inlägg av samma karaktär har fått vara kvar.
Samma OT, trams och flams. Samma trådar.
Olika användare. Olika tillämpningar av regler.
Verkar inte vara några direkta omröstningar er moderatorer emellan eftersom ni silar mygg och sväljer elefanter.
Detta är 14 års erfarenhet av forumet.
Att varningar delas ut till en del användare men i samma tråd sitter andra användare och bryter mot exakt samma regel, deras inlägg raderas inte och de får sällan varningar.
Alltså tillämpar ni moderatorer regelverket beroende på humör, personliga åsikter eller något annat än just lyda regelverket.
Alltså finns det moderatorer som befinner sig i jävighet. Det är oproffsigt.

Klart det kan skilja åt och klart vi missar emellanåt. Inget konstigt med det och förklaringen behöver inte vara konspiratorisk utifrån vissa moderatorers egna agendor.

Börja med att RPa de inlägg du anser bryta mot reglerna. Moderatorerna hinner inte läsa alla inlägg i alla trådar. RP är ju rimligen det första verktyget man tar till om man börjar fundera över varför inlägg tillåts stå kvar.

Visst, du vill inte detta, men då kan det rimligen inte vara ett så fantastiskt stort problem för dig.
Senast redigerad av najas 2016-08-15 kl. 08:49.
Citera
2016-08-15, 09:15
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
En del inlägg som kan anses vara OT, trams eller flams har försvunnit utan att användaren fått varningar.
Verkar inte vara några direkta omröstningar er moderatorer emellan eftersom ni silar mygg och sväljer elefanter.
Att varningar delas ut till en del användare men i samma tråd sitter andra användare och bryter mot exakt samma regel, deras inlägg raderas inte och de får sällan varningar.
Alltså tillämpar ni moderatorer regelverket beroende på humör, personliga åsikter eller något annat än just lyda regelverket.
Säg att jag bläddrar i en snabbt växande tråd och hittar ett dygnsgammalt 0.03-inlägg. Jag raderar och varnar. På nästa sida hittar jag ett nästan lika gammalt 0.03-inlägg från samma användare. Jag nöjer mig antagligen med att radera. Jag skulle kunna dela ut en gemensam varning för de två inläggen, jag skulle också kunna dela ut två olika varningar för dem. Det viktiga med varningar är att användare informeras om att de gör fel och att vi moderatorer kan se att en viss användare inte följer reglerna, inte att alla felaktiga inlägg varnas.
Citera
2016-08-15, 09:49
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Om jag loggar in för att moderera en tråd som är aktiv kan det mycket väl vara så att jag bara går tillbaka cirka 25 inlägg i tråden och rensar därifrån. Det betyder att de inlägg som skrivits dessförinnan lämnas därhän då jag prioriterar att lägga tid på de aktuella/aktiva delarna av tråden.

Visst kan de ge upphov till att inlägg som borde raderats/varnats står kvar (om ingen RP:ar dem) men det finns inte alltid tid att minutiöst gå igenom varje tråd.
Citera
2016-08-15, 10:24
Medlem
alltid denna diskutionen men en del har sämre omdöme precis som andra mäniskor en del bätre omdöme
Citera
2016-08-15, 14:33
Medlem
.PennyWise.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Om jag loggar in för att moderera en tråd som är aktiv kan det mycket väl vara så att jag bara går tillbaka cirka 25 inlägg i tråden och rensar därifrån. Det betyder att de inlägg som skrivits dessförinnan lämnas därhän då jag prioriterar att lägga tid på de aktuella/aktiva delarna av tråden.

Visst kan de ge upphov till att inlägg som borde raderats/varnats står kvar (om ingen RP:ar dem) men det finns inte alltid tid att minutiöst gå igenom varje tråd.

Somliga moderatorer svarar ju på OT-inlägg med eget OT i vissa trådar där just sådana inlägg är självmarkerande, skriver själva inlägg av regelbrottskaraktär.
Alltså bidrar somliga moderatorer direkt till regelbrott genom att svara på sådana inlägg dels genom att ignorera inlägg av regelbrottskaraktär samtidigt som somliga användare verkar få en skopa reprimander för ett ynka inlägg.
Har redan gett er hänvisningar och halva facit som jag nämnde tidigare.
Favorisering och jävighet går före egentliga regler. Ni har en smärre bibel av regler här på FB och är många moderatorer på ett så pass relativt litet forum.
Se till att de implementeras, somliga moderatorer deltar ju själva i OT, trams och flams. Ska inte behövas en hel skara av informatörer till att rapportera inlägg i trådar där moderatorer redan befinner sig där uppenbara inlägg av regelbrottskaraktär återupprepas gång på gång.
Ni är som sagt många moderatorer på ett relativt litet forum här på FB.
Använd ögonen istället för att hänvisa till rapporteringsfunktionen.
Citera
2016-08-15, 17:13
Medlem
johanness avatar
Citat:
Har redan gett er hänvisningar och halva facit som jag nämnde tidigare.
nej, det har du inte. av någon anledning vill du inte backa upp dina påståenden, gissningsvis för att du inte kan. att du upprepade gånger påstår att du backat upp dem hjälper därvidlag föga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in