2016-08-14, 20:25
Medlem
.PennyWise.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Visst
Nej, eftersom det röstas om avstängningar och övriga moderatorer kan välja att bortse från varningar.

Som sagt, en ensam moderator kan inte stänga av någon. Det händer ofta (sannolikt dagligen) att övriga moderatorer väljer att bortse från vissa varningar i avstängningsomröstningar för ohörsamhet

Nej, tvärtom så är vi synnerligen noga med att enbart moderera efter regelverket.

Jag har hängt på Flashback sedan begynnelsen. 2002.
Har dock sett samma mönster i snart 14 år.
En del inlägg som kan anses vara OT, trams eller flams har försvunnit utan att användaren fått varningar.
En del inlägg av samma karaktär har försvunnit och varningar delats ut.
En del inlägg av samma karaktär har fått vara kvar.
Samma OT, trams och flams. Samma trådar.
Olika användare. Olika tillämpningar av regler.
Verkar inte vara några direkta omröstningar er moderatorer emellan eftersom ni silar mygg och sväljer elefanter.
Detta är 14 års erfarenhet av forumet.
Att varningar delas ut till en del användare men i samma tråd sitter andra användare och bryter mot exakt samma regel, deras inlägg raderas inte och de får sällan varningar.
Alltså tillämpar ni moderatorer regelverket beroende på humör, personliga åsikter eller något annat än just lyda regelverket.
Alltså finns det moderatorer som befinner sig i jävighet. Det är oproffsigt.
Citera
2016-08-14, 20:31
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .PennyWise.
Jag har hängt på Flashback sedan begynnelsen. 2002.
Har dock sett samma mönster i snart 14 år.
En del inlägg som kan anses vara OT, trams eller flams har försvunnit utan att användaren fått varningar.
En del inlägg av samma karaktär har försvunnit och varningar delats ut.
En del inlägg av samma karaktär har fått vara kvar.
Samma OT, trams och flams. Samma trådar.
Olika användare. Olika tillämpningar av regler.
Verkar inte vara några direkta omröstningar er moderatorer emellan eftersom ni silar mygg och sväljer elefanter.
Detta är 14 års erfarenhet av forumet.
Att varningar delas ut till en del användare men i samma tråd sitter andra användare och bryter mot exakt samma regel, deras inlägg raderas inte och de får sällan varningar.
Alltså tillämpar ni moderatorer regelverket beroende på humör, personliga åsikter eller något annat än just lyda regelverket.
Alltså finns det moderatorer som befinner sig i jävighet. Det är oproffsigt.
Hur vet du vilka som får varningar och inte?
Citera
2016-08-14, 20:37
Medlem
.PennyWise.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Via PM såklart. Har alltid varit så.
Att man varnat eller blivit varnat av en annan användare att en viss moderator är tjurig i en viss tråd mot vissa användare.
Inget nytt under solen.
Citera
2016-08-14, 20:41
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Vad som är OT och vad som inte är OT är ingen exakt vetenskap, och som i alla mellanmänskliga förehavanden förekommer det som kan uppfattas som orättvisor - ju tydligare trådstart desto mindre av sådant. Vad som är tydligt för mig på "insidan" är att vi är en fostrande/lärande organisation - vi lär av er och av varandra och är inte rädda för att ifrågasätta beslut. Med er hjälp och input lyfter vi tveksamheter och diskutera dessa, och blir förhoppningsvis bättre och bättre...
Citera
2016-08-14, 21:00
Medlem
.PennyWise.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Vad som är OT och vad som inte är OT är ingen exakt vetenskap, och som i alla mellanmänskliga förehavanden förekommer det som kan uppfattas som orättvisor - ju tydligare trådstart desto mindre av sådant. Vad som är tydligt för mig på "insidan" är att vi är en fostrande/lärande organisation - vi lär av er och av varandra och är inte rädda för att ifrågasätta beslut. Med er hjälp och input lyfter vi tveksamheter och diskutera dessa, och blir förhoppningsvis bättre och bättre...

Låter rimligt. Låter bra med ditt resonemang kring att ni utvecklar någon form av fingertoppskänsla med allteftersom.
Man har sett många användare bli avstängda, medan andra användare flamsar runt i samma tråd utan en tillstymmelse av reprimander, för samma egentliga regelbrott.
Favorisering och jäv är inte bra eftersom då försvinner hela vitsen med just regler som avser OT, trams och flams.
Då försvinner trovärdigheten till somliga moderatorer eftersom man som användare då inte vet om man bör skriva i samma tråd där andra användare redan "flamsar runt" över huvud taget. Blir en känsla av otrygghet och favorisering, så man väljer att inte skriva eftersom man inte vet på vilken sida av sängen som en moderator vaknat på.

Edit: Vill påpeka att jag har modererat Live Leak videos och kommentarsfält och Live Leak Forum under många år.
Man har blivit lärd att yttrandefrihet, främst, går före de egentliga regelverken främst med avseende på förslagsvis 'hatbrott'/'racial slurs'. Det viktigaste är att copyrightlagar inte missbrukas, i princip.
Fast det är ju två olika kanaler, Flashback kontra Live Leak. Klientellet är dock i princip samma.
Senast redigerad av .PennyWise. 2016-08-14 kl. 21:11.
Citera
2016-08-14, 21:15
Medlem
johanness avatar
Citat:
Man har sett många användare bli avstängda, medan andra användare flamsar runt i samma tråd utan en tillstymmelse av reprimander, för samma egentliga regelbrott.
Favorisering och jäv är inte bra eftersom då försvinner hela vitsen med just regler som avser OT, trams och flams.
du kan hjälpa oss åtgärda detta genom att ge oss konkret information om vem som har favoriserats samt var och när. om det finns någon sanning i det du säger vill vi nämligen åtgärda problemet fortast möjligt. det går bra att PM:a vilken moderator som helst.
Citera
2016-08-14, 21:30
Medlem
.PennyWise.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
du kan hjälpa oss åtgärda detta genom att ge oss konkret information om vem som har favoriserats samt var och när. om det finns någon sanning i det du säger vill vi nämligen åtgärda problemet fortast möjligt. det går bra att PM:a vilken moderator som helst.

Har aldrig varit mycket för att rapportera inlägg eller vara informatör av något slag.
Något sådant kommer jag ej att göra.
Moderatorerna här antar jag liksom oss på LL har egna ögon att läsa med och eget sinnelag för att se vad som är acceptabelt respektive inte acceptabelt i de delforum ni modererar. Vad som är rättvist kontra inte.
Kan inte hjälpa er med den biten, dock påpeka att om person A gör samma regelbrott som person B i tråd C så ska båda två få varningar oavsett vem man egentligen gillar mest som användare.
Citera
2016-08-14, 21:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX

Eftersom samma användare fortsätter skriva off-topic. Ganska enkelt!

Vissa användare får helt enkelt skriva lite hur som helst.

Inte du speciellt. Men det här är helt uppenbart för oss att se.
Citera
2016-08-14, 22:20
Medlem
johanness avatar
Citat:
Har aldrig varit mycket för att rapportera inlägg eller vara informatör av något slag.
Något sådant kommer jag ej att göra.
Moderatorerna här antar jag liksom oss på LL har egna ögon att läsa med och eget sinnelag för att se vad som är acceptabelt respektive inte acceptabelt i de delforum ni modererar. Vad som är rättvist kontra inte.
Kan inte hjälpa er med den biten, dock påpeka att om person A gör samma regelbrott som person B i tråd C så ska båda två få varningar oavsett vem man egentligen gillar mest som användare.

du menar att du inte vill komma med någon grund för dina påståenden, utan nöjer dig med att häva ur dig svepande anklagelser? det får du förstås göra, men de blir rätt svåra att ta på allvar då, tyvärr.
Citera
2016-08-14, 22:27
Medlem
.PennyWise.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes

du menar att du inte vill komma med någon grund för dina påståenden, utan nöjer dig med att häva ur dig svepande anklagelser? det får du förstås göra, men de blir rätt svåra att ta på allvar då, tyvärr.

Om jag vore du så kika exempelvis in somliga trådar på delforumet "Laid Back" där det explicit står att absolut inget chattade, OT eller trams får förekomma.
Användarna gör knappast något annat i de trådarna.
Läs även somliga trådar på "Aktuella Brott och Kriminalfall", mycket OT där.
För att ta nämna två uppenbara ställen där ni på FB kan börja leta i.
Hur har ni det med regelverken här egentligen och kommer ni att moderera enligt dessa regelverk?
Citera
2016-08-14, 22:35
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Om jag vore du så kika exempelvis in somliga trådar på delforumet "Laid Back" där det explicit står att absolut inget chattade, OT eller trams får förekomma.
Användarna gör knappast något annat i de trådarna.
Läs även somliga trådar på "Aktuella Brott och Kriminalfall", mycket OT där.
För att ta nämna två uppenbara ställen där ni på FB kan börja leta i.
Hur har ni det med regelverken här egentligen och kommer ni att moderera enligt dessa regelverk?
Vad gäller delforum ABoK får du väldigt gärna börja Rapportera troliga regelbrott (t ex OT). Trafiken i ABoK och många andra delforum är mycket större än att moderatorerna ska hinna scanna av och bedöma varje postat inlägg.
Citera
2016-08-14, 22:49
Medlem
.PennyWise.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Vad gäller delforum ABoK får du väldigt gärna börja Rapportera troliga regelbrott (t ex OT). Trafiken i ABoK och många andra delforum är mycket större än att moderatorerna ska hinna scanna av och bedöma varje postat inlägg.

Moderatorna är ju själva aktiva i somliga trådar där regelbrott upprepas mellan moderatorernas egna inlägg och egna svar på OT.
Behövs inte att sitta och skanna av sådana trådar om moderatorn har uppåt tio inlägg av regelbrottskaraktär mitt framför näsan på sig, men väljer att ignorera dessa.
Nu anser jag att jag har försett er moderatorer med goda hänvisningar, till och med två delforum varav ett av dessa är fulla av bildligt talat självmarkerande regelbrott.

"Aktuella Brott och Kriminalfall", uppfattat, där modererar du antar jag.
Kommer dock inte att rapportera inlägg som jag tidigare nämnde.
Men i "Laid Back" har ni en del att moderera, om nu regelverken ska efterföljas.
"Skall en OTare ha, skall de andra OTarna också ha" är en god start.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in