Citat:
Ursprungligen postat av JaneMarple
Ja faktiskt. Camilla blev inte prinsessa utan duchess of Cornwall. Williams Kate blev väl inte mer än duchess hon heller?
Vi har också prins Friso av Nederländerna som gifte sig med Mabel, en kvinna som inte kunde accepteras som kunglig och bli nederländsk prinsessa. Men det är en helt annan historia förstås. Där gick det så att han blev tvungen att avsäga sig sin plats i tronföljden och prinstiteln när han gifte sig med henne ändå. De fick hederstitlarna prins och prinsessa av Oranien-Nassau, helt betydelselösa titlar.
Jag kan inte riktigt se detsamma hända i Sverige och Calle Gurra har inga betydelselösa prinstitlar att dela ut heller. Prins av Vasa? Skulle inte tro det. Jag tror inte kungen ens om han skulle vilja får lov att dela ut sådana titlar. Jag tror inte kungen heller skulle godkänna att CP utträdde ur tronföljden. Åtminstone inte innan Vickan och Danne har en hel hoper ungar att ta av.
Tillägg: Har kollat lite mer och det verkar vara så att Camilla enligt konstitutionen har rätt till titeln prinsessa av Wales men inte använder den och inte tillåter att andra gör det heller. Då återstår Kate som kommer att bli prinsessa så småningom men inte är det nu.
Det engelska systemet ar lite annorlunda jamnfort med resten. I Uk blir du aldrig "prinsessa" pa egen hand. Det ar bara de infodda kungliga som har den ratten.
Kate te.x ar "Prinsess
William of Wales". Den dagen han blir prince of Wales blir hon Princess of Wales. Det var Elizabeth som tydligen tyckte att Duchess var battre och darfor gjorde William till Duke.
Och ja, Camilla har smart nog valt att inte nyttja sin prinsess-titel. Det verkar ge frukt eftersom hon numera verkar bli mer och mer accepterad
Jag tror att det vore forodande for varat kungahus om Sofia blir prinsessa. Men sedan har vi ju te.x Mette-Marit som lyckades bli kronprinsessa och var ensamstaende mamma, och med en brokig bakgrund. Nu vet jag hur hennes popularitet ser ut.
Men att ha en f.d utvikningstjej med deltagande i dokusapor titulera sig "prinsessa av Sverige" ?
Det ar bara rent skitnodigt och kan fa t.om mig att tvivla pa om jag skall vara rojalistisk eller ej.
Ett alternativ ar ju isf att gora som de gjorde i Holland, strippa bort de HKH-titeln fran Philip och aven prins-titeln och han kan anvanda sin hertig-titel. Detta tvivlar jag dock starkt pa att CG & Silvia kommer tillata.
Vi far valan se se snart vad som hander. Jag tror dock CP ar trott pa att Sofia hamnar i bakgrunden vid alla officiella tillfallen sa ratt snart efter Madddes brollop ar over kanske vi far nasta forlovning.