2010-05-30, 18:45
Medlem
Tjock_och_Rökers avatar
Har ni rätter som ni vet att ni gör jävligt bra och som ni mer än gärna skulle bjuda på när folk kom förbi? Då menar jag rätter som ni inte kan misslyckas med och som har en personlig touch.

Jag håller på att lära mig ett par rätter som jag försöker förfina. Om jag skulle bjuda på en trerätters i kväll skulle den bestå av:

Ricotta- och chèvreostbiffar med basilika

Svamp- och Salsicciarisotto

Baileyspannacotta

Såååå... Har ni några signumrätter?
Citera
2010-05-30, 18:58
Medlem
SilentVictorys avatar
Nu är väl tyvärr inte jag något mer än en 20 åring som tycker om att laga mat ibland, men jag utvecklas med tiden.

Men min signaturrätt är en grillad entrecote med ugnsstekta mandelpoatisklyftor (även annan potatis går bra) med olivolja och rosmarin på.
Till detta blandas en riktigt god tzatziki.
Händer även att jag lägger på lite lökar på grillen också.
Detta är något jag mer än gärna bjuder alla jag känner på, och kan ärligt säga att jag aldrig misslyckas med denna rätt.

Absolut ingen svår rätt att tillaga, men ack så gott.

Edit: Du skrev signumrätt, och jag läste signaturrätt
Det känns som att jag inte postade riktigt rätt va?
Citera
2010-05-30, 19:06
Medlem
extravaganjas avatar
nudlar och annat lätt så jag bjuder på resturang istället.
Citera
2010-05-30, 19:53
Medlem
Tjock_och_Rökers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Edit: Du skrev signumrätt, och jag läste signaturrätt
Det känns som att jag inte postade riktigt rätt va?

Jodå! Orden är ju faktiskt synonymer.
Citera
2010-05-30, 20:59
Medlem
Andersdamaans avatar
Vitlöks "köfte" har jag aldrig misslyckats med.
500g lammfärs blandas med en halv finackad gul lök, ett ägg, 2 pressade/finrivna vilöksklyftor, hackad röd chili efter behag, salt, malen svartpeppar, spiskummin, stötta korianderfrön, paprikapulver samt ev litet finmald kanel.
Den blandade färsen som ska vara ganska stum/fast formas till dolmar som sedan träds upp på grillspett för att till sist grillas (helst på kolgrill, men grillpannan funkar också)

Till köften så smakar det gott med en paprikasås som man blandar till genom att mixa skalade bakade paprikor tillsammans med vitlök, chili, persilja, en skvätt citron, salt samt ett par skållade tomater.
Citera
2010-05-30, 21:07
Medlem
[Strange Days]s avatar
Min signumrätt/paradrätt är nog Risotto ai Funghi Porcini - alltså risotto på Karl Johan-svamp.
Det är inte ofta jag tillagar den (bara under svampsäsong), men när det händer så är den alltid gudomligt god.

Även vitvinsbrässerad kyckling i olika varianter brukar få väldigt gott mottagande när jag bjuder vänner & familj på det.
Citera
2010-05-31, 00:32
Medlem
BloodyDisgustings avatar
Jag är kung på att tillaga Lasagne och Chilli Con Carne!
Citera
2010-05-31, 22:47
Medlem
Hispers avatar
OT raderat

För att få lite höjd, håll er till "riktig" mat. Så att värma en Billys panpizza räknas inte,

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in