2010-05-30, 18:43
Medlem
Är 23år gammal, bor fortfarande hemma och levt otroligt ekonomisk. Jag har jobbat sen jag var 18år gammal, har lyckats sparat ihop ca 1miljon kronor och självklart är det hela inte jobba pengar då jag även har vunnit en del på hästar av pengarna.

Men till min fråga!! Anledningen till att jag har levt ekonomisk är för att mina föräldrar sa till mig när jag var 18år gammal att man kunde tjäna pengar på aktier eller fonder, har dock ingen aning hur man spela aktier eller så men vet att min fader har väldigt bra kunskaper i aktier. Jag pratade med min mor här om dagen att jag kunde investera pengarna i olika bolag och kunde få ut några tusenlappar eller eller tiotusen kronor? I mina öron låter det för bra att vara sant, om man nu fick ut ca 12-16kkr då behöver jag ju inte ens jobba mera? Någon som har mer erfarenhet om detta och kan berätta mera?
Citera
2010-05-30, 18:52
Medlem
dannywtfs avatar
Det beror ju helt på hur mycket du vågar satsa. De aktier man tjänar mest på är ju ofta högrisk-aktier och kan likaväl (som namnet antyder) dippa rejält, vilket innebär en förlust på flera tusen istället. Om man däremot läser på lite och följer marknaden samt skaffar lite kontakter på aktie-forum så ökar chanserna rejält. Personligen skulle jag nog sätta in pengar på lågrisk-fonder så att jag slipper oroa mig. Hade jag så mycket skulle jag inte "spela" med pengarna.
Citera
2010-05-30, 18:54
Medlem
Caparzos avatar
Du kommer inte kunna leva på en miljon i kapital. Du kan gå ut kanske 50 tusen kronor i utdelningar per år, men tänk på att aktierna brukar gå ner lika mycket som utdelningen ligger på. Utdelningen är på så sätt inga gratispengar. Jobba i stället på som du hade gjort utan att ha en miljon. Utdelningarna du får återinvesterar du i aktier och på så sätt får du ränta-på-ränta, eller utdelningar-på-utdelningar. Fortsätt att spara dina inkomster regelbundet och på lång sikt kommer du antagligen ha gjort dig en fin hacka.
Citera
2010-05-30, 18:54
Medlem
Lommis avatar
Låter något för bra för att vara sant så är det oftast det.
Citera
2010-05-30, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannywtf
Det beror ju helt på hur mycket du vågar satsa. De aktier man tjänar mest på är ju ofta högrisk-aktier och kan likaväl (som namnet antyder) dippa rejält, vilket innebär en förlust på flera tusen istället. Om man däremot läser på lite och följer marknaden samt skaffar lite kontakter på aktie-forum så ökar chanserna rejält. Personligen skulle jag nog sätta in pengar på lågrisk-fonder så att jag slipper oroa mig. Hade jag så mycket skulle jag inte "spela" med pengarna.
Har själv funderat att spara pengarna i fonder men finns ju väldigt många olika, vad innebär lågrisk-fonder? Sökte även runt lite på google, såg då att det även fanns lågriskaktier också, men det kanske inte är något man ska satsa på?

Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Du kommer inte kunna leva på en miljon i kapital. Du kan gå ut kanske 50 tusen kronor i utdelningar per år, men tänk på att aktierna brukar gå ner lika mycket som utdelningen ligger på. Utdelningen är på så sätt inga gratispengar. Jobba i stället på som du hade gjort utan att ha en miljon. Utdelningarna du får återinvesterar du i aktier och på så sätt får du ränta-på-ränta, eller utdelningar-på-utdelningar. Fortsätt att spara dina inkomster regelbundet och på lång sikt kommer du antagligen ha gjort dig en fin hacka.
Nu hänger jag inte riktigt med vad du menar, har dyslexi så du får ursäkta mig, men så som jag uppfattade det så menar du att jag ska investera 1miljon till ett bolag och om utdelningen nu tex blir 50.000kr så ska jag investera dem pengarna i aktier igen?
Citera
2010-05-30, 19:40
Medlem
Alguiens avatar
Om du ska tjäna så mycket får du börja trada, men det är mycket riskabelt och svårt. Istället kan du sprida uppköpen, månadsspara, enbart köpa stabila företag med bra utdelning och aldrig sälja. Då kan du glömma 12-16 k i månaden i första taget, men med tiden kommer du ha en skaplig summa och en högre direktavkastning.

Fast om jag vore du så hade jag istället köpt mig en lya. Jag hade haft ångest om jag var 23 och bodde hemma. Men det är bara jag det.

Hursom, lycka till!
Citera
2010-05-30, 19:46
Medlem
dannywtfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x3smeller
Har själv funderat att spara pengarna i fonder men finns ju väldigt många olika, vad innebär lågrisk-fonder? Sökte även runt lite på google, såg då att det även fanns lågriskaktier också, men det kanske inte är något man ska satsa på?

Lågrisk innebär att det är stabila aktier som vars värde inte åker upp och ned hela tiden. Lågrisk är ett bra alternativ om man inte vill riskera en massa, men ändå stoppa undan pengarna. Vill du chansa så satsa på högrisk, men då finns chansen att du förlorar en massa också.
Citera
2010-05-30, 19:47
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Bästa sättet är att investera pengar i välkända bolag som går med vinst. Sedan behålla dessa bolag under lång tid.

Köp H&M i nästa lågkonjuktur eller liknande och behåll dom länge. Gör så med andra stora vinstdrivande företag.
Citera
2010-05-30, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x3smeller
Men till min fråga!! Anledningen till att jag har levt ekonomisk är för att mina föräldrar sa till mig när jag var 18år gammal att man kunde tjäna pengar på aktier eller fonder, har dock ingen aning hur man spela aktier eller så men vet att min fader har väldigt bra kunskaper i aktier.

Varför pratar du inte med din far först då?
Citera
2010-05-30, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alguien
Om du ska tjäna så mycket får du börja trada, men det är mycket riskabelt och svårt. Istället kan du sprida uppköpen, månadsspara, enbart köpa stabila företag med bra utdelning och aldrig sälja. Då kan du glömma 12-16 k i månaden i första taget, men med tiden kommer du ha en skaplig summa och en högre direktavkastning.

Fast om jag vore du så hade jag istället köpt mig en lya. Jag hade haft ångest om jag var 23 och bodde hemma. Men det är bara jag det.

Hursom, lycka till!
Att börja trada är inte jätte aktuellt just nu då kunskapen saknas hos mig.

Har ingen anledning att köpa mig en lya även om ekonomin tillåter det, behöver bara betala en tusenlapp i månaden för att bo hemma, sedan har jag nära till jobbet vilket gör det ganska onödigt att flytta hemifrån och även universitetet där jag ska börja studera i höst ligger nära.

Citat:
Ursprungligen postat av dannywtf
Lågrisk innebär att det är stabila aktier som vars värde inte åker upp och ned hela tiden. Lågrisk är ett bra alternativ om man inte vill riskera en massa, men ändå stoppa undan pengarna. Vill du chansa så satsa på högrisk, men då finns chansen att du förlorar en massa också.
Då kanske jag som inte har så mycket kunskap börja med lågrisk-aktier eftersom det låter mer säkert. Sedan kanske stoppa in en del av kapitalet i lågrisk-fonder.

Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Bästa sättet är att investera pengar i välkända bolag som går med vinst. Sedan behålla dessa bolag under lång tid.

Köp H&M i nästa lågkonjuktur eller liknande och behåll dom länge. Gör så med andra stora vinstdrivande företag.
Sakta och säkert lär man sig något nytt, tack för idén!
Senast redigerad av x3smeller 2010-05-30 kl. 20:17.
Citera
2010-05-30, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Varför pratar du inte med din far först då?
Eftersom vi är en grekisk familj och jag född i Sverige gör att det bli väldigt svårt för mig att uttrycka mina ord och funderingar då mitt ordförråd är väldigt begränsat.
Citera
2010-05-30, 20:50
Medlem
Finns inga säkra aktier. Börsen går alltid ner på sikt.
Jag hade använt en liten del för trading. Björnar vid toppar och bullar vid bottnar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in