2010-05-30, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jojoh
Finns inga säkra aktier. Börsen går alltid ner på sikt.
Jag hade använt en liten del för trading. Björnar vid toppar och bullar vid bottnar.
Förmodligen är det sant. Men det jag menar det kanske är lite säkrare att satsa på lågrisk så om man nu skulle torska så kanske man inte förlora allt för mycket.
Citera
2010-05-30, 20:54
Medlem
ivorytowers avatar
Om du bara är intresserad av de pengar du får ut och inte är värdestegringen du är ute efter så kan du om du placerar smart köpa aktier i ett par bolag så att du får ca 4-5 % direktavkastning. Detta blir ju "bara" 40-50 k per år men lär öka med åren med värdestegringen.

Exempel på sådana bolag är skanska, SHB, NCC, Hakon...

Dock är det jävligt mycket roligare och expansivt med värdestegringen, men då får du ju som många i tråden sagt vara mer långsiktig och inte räkna med att röra så mycket av pengarna på ett tag...
Citera
2010-05-30, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivorytower
Om du bara är intresserad av de pengar du får ut och inte är värdestegringen du är ute efter så kan du om du placerar smart köpa aktier i ett par bolag så att du får ca 4-5 % direktavkastning. Detta blir ju "bara" 40-50 k per år men lär öka med åren med värdestegringen.

Exempel på sådana bolag är skanska, SHB, NCC, Hakon...

Dock är det jävligt mycket roligare och expansivt med värdestegringen, men då får du ju som många i tråden sagt vara mer långsiktig och inte räkna med att röra så mycket av pengarna på ett tag...

Att tänka långsiktigt är nog inga problem, men är inte chansen större att man förlora på det då?
Citera
2010-05-30, 21:26
Medlem
_Gallardo_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x3smeller
Att tänka långsiktigt är nog inga problem, men är inte chansen större att man förlora på det då?

Långsiktighet är snarare något du SKA sträva efter när det gäller aktier. Ska du göra snabba cash så kan du lika bra lira på hästar!(Ifs verkar du vara framgångsrik på det så...)
Citera
2010-05-30, 21:33
Medlem
Citat:
Förmodligen är det sant. Men det jag menar det kanske är lite säkrare att satsa på lågrisk så om man nu skulle torska så kanske man inte förlora allt för mycket.

Långsiktighet i aktier VAR bra men nu är det annorlunda. Senaste 10 åren är ca +-0. 1929 tog det 25-30 år tills breakeven. Nu tror jag inte vi når nya toppar i framtiden eftersom gränsen för tillväxt bör vara uppnådd.
Citera
2010-05-30, 22:19
Medlem
Alguiens avatar
Citat:
Långsiktighet i aktier VAR bra men nu är det annorlunda. Senaste 10 åren är ca +-0. 1929 tog det 25-30 år tills breakeven. Nu tror jag inte vi når nya toppar i framtiden eftersom gränsen för tillväxt bör vara uppnådd.
Jag vågar inte säga att långsiktighet inte fungerar, men det stämmer det du skriver.

I framtiden kommer vi nog kalla denna tid för bubbelepoken. Kan man utnyttja svängningarna så kan man tjäna sig en rejäl hacka.
Ingen vet vad som händer längre fram, men jag tror det kommer att bli stabilare förr eller senare. Men innan dess har vi sett minst en bubbla till.
Citera
2010-05-30, 23:21
Medlem
Citat:

Varför skulle gränsen för tillväxt va nådd?

Saker och ting rationaliseras kontinuerligt, det går snabbare och snabbare också.
Största hotet skulle jag säga är politiskt, för mkt skatter och skit. Lättare att stjäla pengar ifrån aktieägare då dessa är pengar som är till "övers" jämfört med att man pumpar ut pengar till bostadsbubblan, när den spricker kommer säkert dom folkvalda tomtarna göra allt för att rädda den, är jag rädd.
Citera
2010-05-30, 23:45
Medlem
_Gallardo_s avatar
Citat:

Snick-snack att gränsen för tillväxt är uppnådd!
Citera
2010-05-31, 00:05
Medlem
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Limits_to_Growth

"Five variables were examined in the original model, on the assumptions that exponential growth accurately described their patterns of increase, and that the ability of technology to increase the availability of resources grows only linearly"

Peak oil tex. Olja finns i de flesta produkter eller används vid tillverkning och transport.
Utan obegränsade mängder så får vi slåss om de resterande dropparna eller välja vad de skall användas till. Matproduktion skulle jag föreslå.

Skuldmättnad innebär nog också en begränsning för tillväxt. När skulderna blivit tillräckligt höga som idag så måste ekonomin växa allt snabbare om de skall betalas tillbaka. Men med högre risk så stiger räntorna och man tvingas tillslut ställa in betalningarna. Det är smittsamt!!
Citera
2010-05-31, 02:54
Medlem
Citat:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Limits_to_Growth

"Five variables were examined in the original model, on the assumptions that exponential growth accurately described their patterns of increase, and that the ability of technology to increase the availability of resources grows only linearly"

Peak oil tex. Olja finns i de flesta produkter eller används vid tillverkning och transport.
Utan obegränsade mängder så får vi slåss om de resterande dropparna eller välja vad de skall användas till. Matproduktion skulle jag föreslå.

Skuldmättnad innebär nog också en begränsning för tillväxt. När skulderna blivit tillräckligt höga som idag så måste ekonomin växa allt snabbare om de skall betalas tillbaka. Men med högre risk så stiger räntorna och man tvingas tillslut ställa in betalningarna. Det är smittsamt!!

bla bla bla, enda anledningen att vi idag inte har ett mordernare samhälle som inte behöver olja är för att oljejättarna inte vill det, dessutom kommer det ta minst 60 år innan oljan börjar ta slut, och vi har redan börjat seriöst komma in på EL banan.. skulddelen kan jag inte säga något om dock.
Senast redigerad av adhdbarn1 2010-05-31 kl. 02:59.
Citera
2010-05-31, 09:27
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Jag hade använt en liten del för trading. Björnar vid toppar och bullar vid bottnar.

Problemet är att varken du eller jag har en aning om när botten eller toppen är nådd.

Det är inte minst du ett bevis på som tjatat om att det ska "rasa" och förespråkat björnar sedan snart ett år tillbaka. Fastän vi uppenbarligen var långt ifrån någon eventuell topp då.
Citera
2010-05-31, 09:58
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Är 23år gammal, bor fortfarande hemma och levt otroligt ekonomisk. Jag har jobbat sen jag var 18år gammal, har lyckats sparat ihop ca 1miljon kronor och självklart är det hela inte jobba pengar då jag även har vunnit en del på hästar av pengarna.

Men till min fråga!! Anledningen till att jag har levt ekonomisk är för att mina föräldrar sa till mig när jag var 18år gammal att man kunde tjäna pengar på aktier eller fonder, har dock ingen aning hur man spela aktier eller så men vet att min fader har väldigt bra kunskaper i aktier. Jag pratade med min mor här om dagen att jag kunde investera pengarna i olika bolag och kunde få ut några tusenlappar eller eller tiotusen kronor? I mina öron låter det för bra att vara sant, om man nu fick ut ca 12-16kkr då behöver jag ju inte ens jobba mera? Någon som har mer erfarenhet om detta och kan berätta mera?

Jag är förvånad att banken inte kontaktat dig. De är angelägna om att tidigt fånga upp kunder med några hundratusen på kontot. Du kan kontakta banken direkt så kan jag lova att de kommer vara på dig "like a pitbull on a poodle". Inte så att du ska ta alla råd de ger men det är klart värdefullt att få höra deras idéer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in