2011-01-06, 04:13
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMule
Finns det några kunniga angående islam här? Det är så att jag behöver certifikat på att jag är muslim och undrar hur proceduren går till alltså själva konverteringen. Räcker det med att rabbla nån ramsa eller måste man svara på frågor angående islam och sånt också? Hur är det med omskärelse? Jag är inte omskuren men jag har hört att man ska vara det, fast det borde väl räcka då med att jag säger att jag är det? Eller kommer imamen beordra mig att dra ner byxorna?

Sååå...hoppas det finns några kunniga...kanske en konvertit som kan dela med sig av sina erfarenheter

Konversionen, eller reversionen, som många konvertiter brukar kalla det, är något mellan dig och Gud, Allah, imamen finns där som vittne och förrättare. resten behövs inte. Du har accepterat Gud i ditt hjärta, det är det enda om behövs. Om du konverterar i en moské brukar du få gratulationer och applåder av församlingen, gör du det privat hos t ex en sheikh inom en sufiorden är det desto mer personligt och applåderna lyser med sin frånvaro, men kramar och välkomnande in i gemenskapen får du i vilket fall som. Certifikat finns inte. Kanske du kan be om något sådant, jag vet inte?
Citera
2011-01-06, 19:40
Medlem
TheMules avatar
Ok, lite bakgrundsinfo. Jag ämnar gifta mig med en arabisk tjej och detta ska ske i hennes hemland. Utlänningar måste kunna intyga att de är muslimer och det är det jag behöver hjälp med hur man går tillväga.

Hur registrerar man sig som muslim? Vad behöver man veta?

Och det är inte bara för bröllopet som jag vill registrera mig utan jag är muslim av hela mitt hjärta. Jag är helt seriös med det här och är beredd att göra allt som krävs för att få tillhöra denna storhetens och fredens religion. Gud har talat till mig och jag söker hans vägledning.

FINNS DET INGEN "REVERTIT" HÄR SOM KAN HJÄLPA??!!
Citera
2011-01-06, 21:34
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ok, lite bakgrundsinfo. Jag ämnar gifta mig med en arabisk tjej och detta ska ske i hennes hemland. Utlänningar måste kunna intyga att de är muslimer och det är det jag behöver hjälp med hur man går tillväga.

Och det är inte bara för bröllopet som jag vill registrera mig utan jag är muslim av hela mitt hjärta. Jag är helt seriös med det här och är beredd att göra allt som krävs för att få tillhöra denna storhetens och fredens religion. Gud har talat till mig och jag söker hans vägledning.

Tvivlar på att det finns ett allmängiltigt certifikat, det är inte som att ta certifikat för dykning. Det enklaste borde vara att gå till den församling du tillhör och be om ett bevis på att du är medlem i denna församling.

Ett församlingsuttdrag eller vad det ska kallas.

Prata med din imam. Lycka till med bröllopet och kärleken.

Bröllopet kan nog bli väldigt fint.
Citera
2011-01-06, 23:55
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:

Det beror nog på vilket land det gäller.
Många länder accepterar endast ett intyg från sitt eget official och således är ett certifikat från någon svensk församling tämligen värdelöst.

Allt detta går att ordna med myndigheterna i hennes hemland.
Kolla upp det med ambassaden, det brukar inte vara något större problem eftersom de inte kan neka dig att gifta dig med henne om du uttalat trosbekännelsen även om du inte är praktiserande muslim.
Citera
2011-01-07, 04:10
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:

Som jag skrev ovan så r det något personligt mellan dig och Gud. Men om du behöver rekommendationsbrev kommer din imam eller sheijk att skriva ett sådant, alternativt ett brev/e-mail till den imam som ämnar förrätta vigseln. så gå till närmsta moské och undvik källarmoskéer. kolla gärna upp vilken imam i det land du ska gifta dig tillhör för form v islam, är det en wahabist eler taliban kommer den kanske inte acceptera en "liberal" svenskboende imam som de i t ex malmö moské. och det du behöver veta för att klassas som muslim är islams pelare. kan du rabbla dem, gärna på arabiska, så torde det finnas få tvivel vilket fall som helst. lär dig gärna några av de viktigtaste bönerna, också på arabiska och svenska. läs koranen och få ett hum om vad som står där. har du några favorutsuror å försök ta de till jhärtat, dvs inte memorera utan att kunna förklara vad du anser om dem. det finns en del vackra, tex den om mumintrollen .... nej, skojar givetvis, den kallas al-muminun (de troende). i övrigt, tänk själv lite, och jag menar inte att vara spydig.
PM:a gärna
Senast redigerad av Le Grand Maître 2011-01-07 kl. 04:14.
Citera
2011-01-07, 17:16
Medlem
Dubyas avatar
Citat:

Vilket land gäller det?
Det absolut enklaste måste vara att konvertera i hennes "församling" eftersom det är där ni ämnar gifta er.

Sedan i vissa muslimska länder krävs det bevis på att båda är muslimer om de ska gifta sig där, men landet accepterar fortfarande äktenskap som ingåtts någon annanstans. Vanligt att exempelvis människor från Libanon gifter sig i Cypern när den ena är kristen och den andra är muslim.
Citera
2011-01-08, 20:43
Medlem
freedicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubya
Vilket land gäller det?
Det absolut enklaste måste vara att konvertera i hennes "församling" eftersom det är där ni ämnar gifta er.

Sedan i vissa muslimska länder krävs det bevis på att båda är muslimer om de ska gifta sig där, men landet accepterar fortfarande äktenskap som ingåtts någon annanstans. Vanligt att exempelvis människor från Libanon gifter sig i Cypern när den ena är kristen och den andra är muslim.

Som.. en kristen man och en muslimsk kvinna?
Citera
2011-01-09, 05:52
Medlem
För att konvertera till Islam så ska du säga trosbekännelsen som är övertygande.
Och du får inte skämmas över att kalla dig muslim framför andra människor, då det står
i koranen att det kommer komma en tid då det är väldigt svårt för en muslim att leva med andra
människor på grund av några som följt djävulens väg.

Till ovanstående, Islam stödjer visst vetenskap, mer än kristendomen i alla fall.
Islam intygar om att jorden är rund, om att jorden är 4,5 miljarder år gammal.
Till skillnad ifrån kristendomen är jorden 5000 år gammal och att den är platt, samt att
påven envisas om det.
Citera
2013-03-08, 23:50
Medlem
Lolsorzs avatar
Konvertera till Islam.

Är det svårt att konvertera till Islam?

Har man några skyldigheter som Muslim? Typ, tillexempel att man måste göra nånting om någon annan säger åt en, vad vet jag.
Citera
2013-03-08, 23:58
Medlem
Haajibs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lolsorz

Har man några skyldigheter som Muslim? Typ, tillexempel att man måste göra nånting om någon annan säger åt en, vad vet jag.

Du får göra vad du vill, be till den störste när du vill hur du vill. Det finns ingen lag som säger att du måste lyda någon religös individ.
Citera
2013-03-09, 03:44
Medlem
Citat:

Varför vill du konvertera till Islam om man får fråga?
Citera
2013-03-09, 07:44
Medlem
Citat:

Det finns en hel massa saker som är haram (förbjudet) inget griskött av någon anledning, öl o sprit kan du glömma, musik är också förbjudet, det finns en massa konstiga regler för hur du skall gå på toaletten, du måste odla skägg om du är man, springa runt i huckle om du är kvinna, be med röven i vädret 5 ggr om dagen, detta är bara vad jag kommer på på rak arm, det finns en hel massa andra underliga förbud. Oh en sak till konverterar du och du senare upptäcker att detta var kanske inget för dig och vill gå ur, glöm det för att då är du en apostat och blir dömd till döden. Du måste alltid komma ihåg att det är en kult du funderar på att konvertera till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in