2013-03-15, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Du verkar vara en person som tänker och reflekterar. Problemet med din - annars rätt så kloka tolkning - är att Koranen klart talar om två vattenmassor och att Allah mellan dessa dragit en skiljelinje som inte kan överskridas.

[55:19] Han låter de två stora vattenmassorna röra sig fritt och mötas;
[55:20] mellan dem [har Han likväl dragit] en skiljelinje som de inte kan överskrida.

Det är svårt att se att en barriär som inte kan överskridas, mellan två vattenmassor, med lätthet kan omtolkas till avdunstning från havet.

Men problemet är att många muslimer hävdar att man inte ska se Koranen som en 1400 år gammal text utan som Guds ofelbara ord - därmed borde, även en lösryckt mening bära. Den är trots allt dikterad av Gud.

Jag har läst Koranen. För mig ter den sig inte gudomligt inspirerad. Det är en religiös text - tydligt skriven av människor, för människor.

Det märkliga är inte vilket språk den nedskrevs på. Det märkliga är att det hävdas att den endast på detta språk kan förstås fullt ut. Man hade kunnat tycka att en Gud skulle vilja förmedla sig till alla jordens folk och att hans budskap skulle framstå som gudomligt oavsett språk.

55:19] Han låter de två stora vattenmassorna röra sig fritt och mötas;
[55:20] mellan dem [har Han likväl dragit] en skiljelinje som de inte kan överskrida.

"Han låter de två stora vattemassorna röra sig fritt och mötas". I enlighet med vad vi tidigare har diskuterat stämmer ju detta. Mötet i fråga är alltså då söt och saltvatten blandas i världshaven.
Skiljelinjen är alltså dragen längs vattenytan och det är den saltet inte kan överskrida.

Jag är inte dum. Jag skulle inte säga att Islam är absolut trovärdig om det fanns en motsägelse i Koranen.
Citera
2013-03-15, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 133542

"Han låter de två stora vattemassorna röra sig fritt och mötas". I enlighet med vad vi tidigare har diskuterat stämmer ju detta. Mötet i fråga är alltså då söt och saltvatten blandas i världshaven.
Skiljelinjen är alltså dragen längs vattenytan och det är den saltet inte kan överskrida.

Jag är inte dum. Jag skulle inte säga att Islam är absolut trovärdig om det fanns en motsägelse i Koranen.
En klarifiering kan söt- och saltvatten blandas?
Citera
2013-03-15, 23:02
Medlem
Haren8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General-Thug
.

Varför skulle detta kretslopp kräva en designer?

Riktigt bra fråga. Har du frågat dig själv samma fråga? Är detta avancerade kretslopp som finns på jorden självdesignat av SLUMPEN?
Citera
2013-03-15, 23:21
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haren8
Riktigt bra fråga. Har du frågat dig själv samma fråga? Är detta avancerade kretslopp som finns på jorden självdesignat av SLUMPEN?
Så du accepterar premissen att vattnet ingår i ett kretslopp?

Fint. Du inser att det innebär att salt- och sötvatten blandas.

Du får gärna fantisera om att detta kräver en designer, men för mig framstår det som konstigt att du å ena sidan tror på att vattnet ingår i ett kretslopp där salt- och sötvatten hela tiden blandas och å andra sidan tillber en skapare som förnekar att så sker.
Citera
2013-03-15, 23:29
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:

Men meningen syftar ju på de två stora vattenmassorna. Det är ju mellan dessa Allah dragit en skiljelinje - eller hur?

Citat:
Det finns en rad motsägelser i Koranen. Kan ta ett simpelt exempel - hur många månader ska en änka vänta innan hon kan gifta om sig. Koranen ger här flera olika tidsperioder. Där har du EN motsägelse - om än en simpel sådan.

Detta utgör också ett typexempel på varför det är så uppenbart att Koranen är skriven av människor - VARFÖR skulle en Gud ägna sig åt att detaljstyra detta (och dessutom av bara farten motsäga sig själv).
Citera
2013-03-15, 23:30
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General-Thug
Varför inte?

Varför? Vad i detta finner du så fantastiskt att en designer är en absolut nödvändighet för att detta skulle kunna uppstå?
Citera
2013-03-16, 02:35
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Det finns en rad motsägelser i Koranen. Kan ta ett simpelt exempel - hur många månader ska en änka vänta innan hon kan gifta om sig. Koranen ger här flera olika tidsperioder. Där har du EN motsägelse - om än en simpel sådan.
Det räcker med en tydlig motsägelse om än en simpel sådan, skillnaden mellan absolut sanning och en falsk religion inte är mer än så. Motsägelse i tidsperioder är ett typiskt klart sakförhållande. Därför är jag som troende muslim än mer otålig att få läsa dessa verser. Vänligen hänvisa.

Nu är jag subjektiv i egenskap av (än så länge) muslim. Men jag skall var objektiv så mycket det bara går även om det är obehagligt att göra, ty jag har ingen vilja att följa en falsk religion och en falsk profet. Jag må lämna islam men sanningen och herren min skapare skall jag alltid hålla kär.
Citera
2013-03-16, 12:51
Medlem
Citat:
Men meningen syftar ju på de två stora vattenmassorna. Det är ju mellan dessa Allah dragit en skiljelinje - eller hur?

Detta utgör också ett typexempel på varför det är så uppenbart att Koranen är skriven av människor - VARFÖR skulle en Gud ägna sig åt att detaljstyra detta (och dessutom av bara farten motsäga sig själv).

Jag garanterar att du inte kan finna en enda motsägelse i Koranen. Som vi precis gjort i frågan om de två stora vattenmassorna går det att finna logiska och rationella förklaringar för allt. Om man använder sin hjärna.

Det finns ett avsnitt i den andra (tror jag) suran där profeten Abraham ber om att få ett bevis för att Gud kan återuppväcka de döda till liv. Han ombeds nå att träna fyra fåglar att känna igen hans röst och sedan placera dem på fyra olika berg. Vad den svenska översättningen inte lyckas förmedla är att han lämnar dem dödade på bergen och därför kan det avsnittet verka ologiskt. Han går sedan ner från det sista berget och i Guds namn han kallar på dem var på de kommer till honom.

Nu när detta otydliga avsnitt är avhandlat så kan jag med säkerhet säga att du inte kan finna en motsägelse i Koranen. Kanske om du letar på Engelska antiislamistiska hemsidor men då är det fråga om manipulerade översättningar.

Men om du inte ens tror på Gud så spelar det inget roll hur många koranverser jag förklarar för dig. Jag råder dig isåfall istället att ägna din tid åt annat än att kritisera Islam på internet. För innan du läst hela Koranens budskap vet du inte vad Islam är, och det är väl uppenbart att det är slöseri med tid att kritisera någonting man inte ens vet vad det är för något?
Citera
2013-03-16, 12:57
Medlem
Citat:

Tycker du inte att det här är en logisk analys av verserna du tidigare påstod vara motsägelsefulla?
Måste du inte erkänna att du misslyckades då? Om jag hade fel skulle jag skriva det.
Citera
2013-03-16, 23:32
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:

Citat:
Tycker du inte att det här är en logisk analys av verserna du tidigare påstod vara motsägelsefulla?
Måste du inte erkänna att du misslyckades då? Om jag hade fel skulle jag skriva det.

Nej. Jag tycker att du famlar efter halmstrån. Det talas klart och tydligt om vattenmassor. En bestående av sötvatten, en av saltvatten. Dessa två kan inte mötas. DU säger att gränsen går på vattenytan och att den ena vattenmassan därmed är havet och den andra vattenmassan är... ja? Vad? Luften dit vattnet avdunstar?

Däremot vimlar det av exempel - ja, hela kretsloppet bygger på detta faktum - att söt och saltvatten möts och blandas.

Men om vi för ett ögonblick bortser från att din tolkning är så långsökt att den ter sig helt osannolik och säger att den ändå är rätt (trots ovanstående) då uppstår genast frågan varför versen är så otydligt formulerad att den medfört att världen är full av muslimer som på fullt allvar hävdar att söt- och saltvatten inte blandas här på jorden - och därmed gör sig själva, sin religion och sin Gud till åtlöje?

Del av en gudomlig plan?
Citera
2013-03-16, 23:45
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Jag garanterar att du inte kan finna en enda motsägelse i Koranen. Som vi precis gjort i frågan om de två stora vattenmassorna går det att finna logiska och rationella förklaringar för allt. Om man använder sin hjärna.

Det finns ett avsnitt i den andra (tror jag) suran där profeten Abraham ber om att få ett bevis för att Gud kan återuppväcka de döda till liv. Han ombeds nå att träna fyra fåglar att känna igen hans röst och sedan placera dem på fyra olika berg. Vad den svenska översättningen inte lyckas förmedla är att han lämnar dem dödade på bergen och därför kan det avsnittet verka ologiskt. Han går sedan ner från det sista berget och i Guds namn han kallar på dem var på de kommer till honom.

Nu när detta otydliga avsnitt är avhandlat så kan jag med säkerhet säga att du inte kan finna en motsägelse i Koranen. Kanske om du letar på Engelska antiislamistiska hemsidor men då är det fråga om manipulerade översättningar.

Men om du inte ens tror på Gud så spelar det inget roll hur många koranverser jag förklarar för dig. Jag råder dig isåfall istället att ägna din tid åt annat än att kritisera Islam på internet. För innan du läst hela Koranens budskap vet du inte vad Islam är, och det är väl uppenbart att det är slöseri med tid att kritisera någonting man inte ens vet vad det är för något?

Du kan ha en poäng i det du skrivet. För versen om fåglarna... det största problemet för mig är givetvis inte om huruvida den svenska översättningen missat i vilket skick fåglarna lämnades på berget utan att jag inte tror att det som står inträffat överhuvudtaget.

Ett annat stort problem med historien är Abrahams krav på Gud - "bevisa för mig att du kan väcka döda fåglar till liv". Abraham hade ju direktkontakt med Gud. Hur ger en direktkontakt med en allsmäktig Gud som skapat allt liv utrymme för den sortens tvivel?
Citera
2013-03-17, 04:02
Medlem
Varför Koranen ser ut som den gör/innehåller det den gör, vet jag inte. Men när jag tittar på det hela materialet sammantaget (Koranen alltså) så känner jag i hjärtat och även i min rationella del av hjärnkapaciteten att detta omöjligt kunde vara lögn eller ett verk av någon annan än universums skapare. Jag är Svensk. Om det funnits en motsägelse i den (Koranen) så hade jag självklart avfärdat den som en förfalskning.

Om han låter två vatten "möts" så bladas det ju enligt naturens lagar. Men likväl finns ett system i naturens kretslopp som håller söt och saltvatten separerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in