Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Du verkar vara en person som tänker och reflekterar. Problemet med din - annars rätt så kloka tolkning - är att Koranen klart talar om två vattenmassor och att Allah mellan dessa dragit en skiljelinje som inte kan överskridas.
[55:19] Han låter de två stora vattenmassorna röra sig fritt och mötas;
[55:20] mellan dem [har Han likväl dragit] en skiljelinje som de inte kan överskrida.
Det är svårt att se att en barriär som inte kan överskridas, mellan två vattenmassor, med lätthet kan omtolkas till avdunstning från havet.
Men problemet är att många muslimer hävdar att man inte ska se Koranen som en 1400 år gammal text utan som Guds ofelbara ord - därmed borde, även en lösryckt mening bära. Den är trots allt dikterad av Gud.
Jag har läst Koranen. För mig ter den sig inte gudomligt inspirerad. Det är en religiös text - tydligt skriven av människor, för människor.
Det märkliga är inte vilket språk den nedskrevs på. Det märkliga är att det hävdas att den endast på detta språk kan förstås fullt ut. Man hade kunnat tycka att en Gud skulle vilja förmedla sig till alla jordens folk och att hans budskap skulle framstå som gudomligt oavsett språk.
[55:19] Han låter de två stora vattenmassorna röra sig fritt och mötas;
[55:20] mellan dem [har Han likväl dragit] en skiljelinje som de inte kan överskrida.
Det är svårt att se att en barriär som inte kan överskridas, mellan två vattenmassor, med lätthet kan omtolkas till avdunstning från havet.
Men problemet är att många muslimer hävdar att man inte ska se Koranen som en 1400 år gammal text utan som Guds ofelbara ord - därmed borde, även en lösryckt mening bära. Den är trots allt dikterad av Gud.
Jag har läst Koranen. För mig ter den sig inte gudomligt inspirerad. Det är en religiös text - tydligt skriven av människor, för människor.
Det märkliga är inte vilket språk den nedskrevs på. Det märkliga är att det hävdas att den endast på detta språk kan förstås fullt ut. Man hade kunnat tycka att en Gud skulle vilja förmedla sig till alla jordens folk och att hans budskap skulle framstå som gudomligt oavsett språk.
55:19] Han låter de två stora vattenmassorna röra sig fritt och mötas;
"Han låter de två stora vattemassorna röra sig fritt och mötas". I enlighet med vad vi tidigare har diskuterat stämmer ju detta. Mötet i fråga är alltså då söt och saltvatten blandas i världshaven.
Skiljelinjen är alltså dragen längs vattenytan och det är den saltet inte kan överskrida.
Jag är inte dum. Jag skulle inte säga att Islam är absolut trovärdig om det fanns en motsägelse i Koranen.