2011-03-29, 13:07
Medlem
loveak47s avatar
Skaffade detta spel några dar efter det släpptes.
Kan inte säga att jag fastnade, tvärtom så blev jag less bara en timma in i spelandet.

Men tvingade mig själv att fortsätta och det blev bara roligare och roligare. Har dock bara tid med att spela ungefär någon timma per dag vilket gör att man sitter som någon jäkla narkoman på jobbet och väntar på ruset där hemma.

Enda som stör mig är att jag inte får trade agreements med någon, ingen gillar mig längre och jag kan inte ge dem pengar heller för att de ska handla med mig, något som funkat i tidigare TW spel. Note to self: sluta backstabba dina trade agreement partners.

Sen att man fortfarande kan transportera 2000 man i en kustbåt med 30 man i besättning är väl kanske lite B. Bilden av en flotta från horisont till horisont som transporterar mängder med soldater försvinner lite. Men no biggie.

Är för övrigt stolt innehavare av samtliga TW spel förutom Rome: Alexander. Har varit ett fan sedan spel 1 och detta spel håller måttet, helt klart.

Får väl se hur det går när jag når Realm Divide dock, lite orolig är jag allt.
Citera
2011-03-29, 16:50
Medlem
MacsterMacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontalinen
Ni konsoll-barn dödade Dragon Age 2 och resten av spelindustrin, låt oss få ha några riktiga spel kvar.

Galga dig själv. Jag har rutten dator.

Fan vad tid det tar att installera skiten, det här bådar inte gott gubbar.
Citera
2011-03-29, 18:05
Medlem
Är ju ingen idé att skaffa vassaler.

Här kommer jag och äger halva Japan, mäktigast utan tvekan. Kör över alla motsåndarklaner likt en ångvält. Då helt plötsligt förklarar en av mina vassaler sedan flera år tillbaks krig mot mig?

Hur fan går det ihop?
Sitter med tusentals soldater runt om i Japan så förklarar den här sopan mig krig med sina 500 ashiguru och blir såklart överkörd redan rundan efter idioten vill kriga.

Finns det något sätt att se till att ens vassaler inte alltid håller på och backstabba en?
Jag ger dom guld, beskydd och tradear med dom, vad mer begär dom egentligen?
Citera
2011-03-29, 20:43
Medlem
loveak47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nebel
Är ju ingen idé att skaffa vassaler.

Här kommer jag och äger halva Japan, mäktigast utan tvekan. Kör över alla motsåndarklaner likt en ångvält. Då helt plötsligt förklarar en av mina vassaler sedan flera år tillbaks krig mot mig?

Hur fan går det ihop?
Sitter med tusentals soldater runt om i Japan så förklarar den här sopan mig krig med sina 500 ashiguru och blir såklart överkörd redan rundan efter idioten vill kriga.

Finns det något sätt att se till att ens vassaler inte alltid håller på och backstabba en?
Jag ger dom guld, beskydd och tradear med dom, vad mer begär dom egentligen?

När man erövrat så mycket som du säger så blir det ett rejält stort minus för relationerna till samtliga klaner. Kan tänka mig att det var det som triggade vasallen. När man erövrat så mycket (i nästan samtliga total-war spel, eller var det europa universalis? Hm) som du gjort så är man ensam, ingen idé att lita på någon. Bryt alla relationer, eller kötta på tills du når fram till någon klan du har relation till, då bryter du och kör över han. Jag låter aldrig någon vara så de hamnar i ens rygg. Bara att kötta på
Senast redigerad av loveak47 2011-03-29 kl. 20:46.
Citera
2011-03-29, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loveak47
När man erövrat så mycket som du säger så blir det ett rejält stort minus för relationerna till samtliga klaner. Kan tänka mig att det var det som triggade vasallen. När man erövrat så mycket (i nästan samtliga total-war spel, eller var det europa universalis? Hm) som du gjort så är man ensam, ingen idé att lita på någon. Bryt alla relationer, eller kötta på tills du når fram till någon klan du har relation till, då bryter du och kör över han. Jag låter aldrig någon vara så de hamnar i ens rygg. Bara att kötta på
Jag håller med dig, det blev fallet för mig. Jag förde tvåfrontskrig med Takeda och när alla attackerade mig tog det tio rundor innan jag förlorade. Min största armé på tvåtusen man blev helt krossade av tre arméer på en och samma gång på cirka tusen man var, sjukt bra trupper var det också samt att jag hade en del Yari Ashiguru.

Men jag har lärt mig en sak, ska spela med Takeda igen men kriga åt ett håll och sen åt andra.
Citera
2011-03-30, 01:37
Medlem
Citat:
Ni konsoll-barn dödade Dragon Age 2 och resten av spelindustrin, låt oss få ha några riktiga spel kvar.

Tycker alla gnäller lite väl mycket på realm divide, hur svårt är det utan den egentligen? Man får väl planera lite för det, placera ut strategiska arméer och muta klaner. Under mina kampanjer hade jag avgjort väldigt lätt utan realm divide i alla fall.

Problemet med realm divide är inte att det blir svårt. Mitt allra första game klarade jag det bra. Problemet är ju att de förstör allt vad gäller diplomati och allt blir bara ett enda stort krig med bara en massa strider tills man vinner osv.
Citera
2011-03-30, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virre87
En sak jag inte gillar/förstår är hur en dator klan (kommer inte ihåg vilken) som bara har en provins på en isolerad ö, kan få sina soldater att gå upp i rank, för att inte nämna hur fan får den knanen ihop pengar till upkeep? känns ibland (specielt på högre nivå) som att datorn fuskar något överjävligt, äga 2 provinser och skicka full arme med samurajer på en heela tiden? hur fan

På höga svårighetsnivåer så fuskar datorn helt säkert. De har snabbare produktion, lägre kostnader och så vidare. Så är det i alla såna här spel eftersom AI:n är oförmögen att utmana en mänsklig spelare utan sådana bonusar.
Citera
2011-03-30, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damacy
Något jag gillar i den här upplagan i Total War är att varje slag känns så mycket viktigare nu än förut. I ett slag där båda har max units så är det verkligen på liv och död, torskar man kan hela skiten vara förlorad, för nu tar det ett ganska bra tag och kostar grymt mycket pengar att bygga upp en stor armé igen. På Empire kunde man ju fylla några arméer på bara några rundor. Nu känns det verklighetstroget och mycket roligare.

Det här låter väldigt lovande. I Empire gick krigen som sagt överstyr då stora regioner kunde träna fyra-fem enheter per turn, i kombination med att varje general fortfarande bara kunde leda 2000 man.

Hur har de gjort med diplomatin i det nya spelet? I Medieval och Empire kunde man inte uppnå några dominansmål genom att ha vasaller eller allierade, går det här? Jag har en förkärlek för att göra alla fiender till vasaller hellre än att utplåna dem, gillar inte att styra för många regioner
Citera
2011-03-30, 18:56
Medlem
Damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mästerkatten
Hur har de gjort med diplomatin i det nya spelet? I Medieval och Empire kunde man inte uppnå några dominansmål genom att ha vasaller eller allierade, går det här? Jag har en förkärlek för att göra alla fiender till vasaller hellre än att utplåna dem, gillar inte att styra för många regioner

Jag brukar inte försöka göra mina fiender till vasaller, men jag har varit med flera gånger om att när ens fiender är försvagade och vill få fram en fred så kan man ofta göra dom till vasaller, även om dom har många regioner kvar. Se till att decimera deras arméer så ska det nog inte vara något problem.

När vi ändå är på ämnet, hur funkar det om man har vasaller när Shogunen vänder sig emot en? Kommer dom fortfarande vara ens allierade?
Citera
2011-03-30, 19:28
Medlem
Jontalinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damacy
Jag brukar inte försöka göra mina fiender till vasaller, men jag har varit med flera gånger om att när ens fiender är försvagade och vill få fram en fred så kan man ofta göra dom till vasaller, även om dom har många regioner kvar. Se till att decimera deras arméer så ska det nog inte vara något problem.

När vi ändå är på ämnet, hur funkar det om man har vasaller när Shogunen vänder sig emot en? Kommer dom fortfarande vara ens allierade?

Nej, dom vänder sig helt emot dig dom också. Alla på hela kartan gör det. Försökte muta en ex-vassal med 20 000 guld för fred, men dom vägrade.
Citera
2011-03-30, 20:16
Medlem
Hojtes avatar
http://www.youtube.com/watch?v=26o9LiaB0Zg#t=2m06s

Intressant film på varför generalerna har påsar bakom sig

Trodde bara att det var en status symbol men så var det inte
Senast redigerad av Hojte 2011-03-30 kl. 20:19.
Citera
2011-03-30, 21:33
Medlem
Damacys avatar
Citat:
Nej, dom vänder sig helt emot dig dom också. Alla på hela kartan gör det. Försökte muta en ex-vassal med 20 000 guld för fred, men dom vägrade.

Det var ju en riktig besvikelse, då finns det ju ingen direkt anledning till att ha vasaller, mer lönsamt att bara köra över dem isåfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in