Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-05-29, 14:38
  #1
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Kniven" som han kallades finns omnämnd i i en av "de stora böckerna". Han omnämns också i Harry Södermans bok Inte bara brott, 1956. Södermans far, kronofogde Pehr Söderman hade med "Kniven" att göra.

Nedanstående är dock hämtat från Samlarserie: Ur brottets värld] på sidan 37 i Veckans brott, 1978.

Artikeln är ganska lång och delas därför upp i två avsnitt. Texten här nedan följer originaltexten.

Del: 1.

"Kniven" - polisen som blev massmördare."

"Det fanns en tid - och det är inte så länge sedan - då livet i Hälsingland av det övriga Sverige betraktades med skräck och fasa. Det var laglöshetens landskap i Sverige. Lömska och grymma lönnbrännare härgade med nidingsdåd och hot från sina hemliga nästen och talesättet "länsman, som kom bort" var inte bara tomma ord. Lejda mördare släckte ut liv också bland enklare folk, för släktfejderna stod många gånger inte en korsikansk vendetta efter.

Det var i en sådan atmosfär som Per Mathias Johansson-Kniv växte upp i mycket små ekonomiska förhållanden. Men redan tidigt hade han beslutat sig för att föra en hederlig vandel och bli något riktigt. Han var fysiskt stark och var inte rädd att ta i.

Vid 25 års ålder fick han jobb som fjärdingsman, som poliser i underordnad ställning på landet kallades. Några egentliga meriter för polismannabanan hade han inte, men det behövdes inte heller på den tiden. Man krävde bara hårds pojkar, som vågade ta ett nappatag med lagbrytarna.

Det var ingen sinekur att övervaka ordningen i Delsbo på den tiden. Johansson-Kniv fick som oförskräckt och nitisk representant för sin kår vara med om det mesta. Det ledde till ständiga trakasserier från de vildsinta ortsbornas sida, lömska knivöverfall och brutala skymford. Det blev också falska beskyllningar för bedrägeri, som gjorde att han fick sparken.

Utmattad av motgångar, nidingsdåd, försåt och mordförsök föll han under trycket av sina antagonisters frestelser och hotelser. Han blev ett offer för deras intriger och började ett brottsligt liv."

Forts följer.

Någon annan som har hört talats om Per "Kniven" Johansson-Kniv förut?
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-05-29 kl. 14:42.
Citera
2010-05-29, 14:46
  #2
Medlem
Wargs avatar
Nej men det var spännande läsning.
Citera
2010-05-29, 14:48
  #3
Avstängd
Argentum.Astrums avatar
Intressant! aldrig hört talats om den här mannen dock. När jag hör om en polis som blivit mördare tänker jag direkt på Tore Hedin men detta må jag säga var något nytt för mig.

Hoppas någon annan kommer med lite mer information
__________________
Senast redigerad av Argentum.Astrum 2010-05-29 kl. 14:50.
Citera
2010-05-29, 15:18
  #4
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Kniven". Del: 2.

"Han kom helt i händerna på ortens drägg. Slutligen lockades han att mot betalning bli deras lejda mördare. Alla som stod i vägen för dessa tarvliga personer, skulle han röja ur vägen.

Tre mord följde inom loppet av något år. Jon Larsson i Norrvena satt på en grässlänt och drack brännvin. Då han var berusad intill sanslöshet smög sig "Kniven" på honom bakifrån och strypte honom med en rännsnara. Den halvdruckna flaskan och mannen föll till marken ungefär samtidigt.

Olof Ersson i Rossla överraskades sovande i sin ladugård. Per Mathias Johansson drog sin kniv och stack sitt offer sex gånger i bröstet.

Anna Sköld hade befunnits opålitlig. Kraftig berusad lockades hon ut i en eka, där Johansson-Kniv lade en snara kring hennes hals och drog till, varpå han sänkte henne i vattnet.

En sergeant Wennberg, som fungerade som polis i länet, fick från ett bakhåll ett hagelskott i benet, då han skulle åka skridsko. Johansson-Kniv befanns vara gärningsmannen.

Han dömdes för dessa brott att mista livet. Dödsstraffet fanns ännu kvar i Sverige då. Men han benådades och fick tillbringa 25 år i fängelse.

Då han den 17 maj 1917 vid 62 års ålder frigavs, hade han blivit djupt religiös. Bibeln hade blivit "Knivens" käraste sällskap.

Efter frigivningen levde Per Mathias Johansson-Kniv ytterligare sju år och hade slutligen lyckats nå en viss aktning i bygden."
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-05-29 kl. 15:20.
Citera
2010-05-29, 15:33
  #5
Medlem
naganof2s avatar
aldrig hört talas om den här killen jag heller , men måste ju va en av dom få poliser som dömts för mord ?
Citera
2010-05-29, 16:11
  #6
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
"Kniven" som han kallades finns omnämnd i i en av "de stora böckerna". Han omnämns också i Harry Södermans bok Inte bara brott, 1956. Södermans far, kronofogde Pehr Söderman hade med "Kniven" att göra.

Nedanstående är dock hämtat från Samlarserie: Ur brottets värld] på sidan 37 i Veckans brott, 1978.

Artikeln är ganska lång och delas därför upp i två avsnitt. Texten här nedan följer originaltexten.

Del: 1.

"Kniven" - polisen som blev massmördare."

"Det fanns en tid - och det är inte så länge sedan - då livet i Hälsingland av det övriga Sverige betraktades med skräck och fasa. Det var laglöshetens landskap i Sverige. Lömska och grymma lönnbrännare härgade med nidingsdåd och hot från sina hemliga nästen och talesättet "länsman, som kom bort" var inte bara tomma ord. Lejda mördare släckte ut liv också bland enklare folk, för släktfejderna stod många gånger inte en korsikansk vendetta efter.

Det var i en sådan atmosfär som Per Mathias Johansson-Kniv växte upp i mycket små ekonomiska förhållanden. Men redan tidigt hade han beslutat sig för att föra en hederlig vandel och bli något riktigt. Han var fysiskt stark och var inte rädd att ta i.

Vid 25 års ålder fick han jobb som fjärdingsman, som poliser i underordnad ställning på landet kallades. Några egentliga meriter för polismannabanan hade han inte, men det behövdes inte heller på den tiden. Man krävde bara hårds pojkar, som vågade ta ett nappatag med lagbrytarna.

Det var ingen sinekur att övervaka ordningen i Delsbo på den tiden. Johansson-Kniv fick som oförskräckt och nitisk representant för sin kår vara med om det mesta. Det ledde till ständiga trakasserier från de vildsinta ortsbornas sida, lömska knivöverfall och brutala skymford. Det blev också falska beskyllningar för bedrägeri, som gjorde att han fick sparken.

Utmattad av motgångar, nidingsdåd, försåt och mordförsök föll han under trycket av sina antagonisters frestelser och hotelser. Han blev ett offer för deras intriger och började ett brottsligt liv."

Forts följer.

Någon annan som har hört talats om Per "Kniven" Johansson-Kniv förut?

han fick även ett eget kapitel i Brottets Krönika del 2.
Citera
2010-05-29, 19:02
  #7
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skillingatryck från Hälsingland.

Citat:
Ursprungligen postat av Argentum.Astrum
Intressant! aldrig hört talats om den här mannen dock. När jag hör om en polis som blivit mördare tänker jag direkt på Tore Hedin men detta må jag säga var något nytt för mig.

Hoppas någon annan kommer med lite mer information

Nej "Kniven" har inte blivit lika (ö)känd som just Tore Hedin. Nu utspelade sig den senares "bedrifter" ca 60 år efter den förstnämndes.

En annan sak som också har gjort att "Kniven" i dag är bortglömd beror på att det skedde så otroligt mycket vid denna tid i Hälsingland. Det skrevs t.o.m. skillingatryck om alla mordorgier där. En kortare av dessa lät så här:
"Hälsingland det namnet klingar hemskt bland hela Sveriges land. Ständigt telegrafen bringar nya dåd från Hälsingland."

Detta är ursprungligen hämtat från Bernhardssons bokverk.
Citera
2010-05-29, 19:58
  #8
Medlem
Skaraborg2s avatar
Brottets Krönika del 2.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
han fick även ett eget kapitel i Brottets Krönika del 2.

Ja jag kom ihåg att det stod en av Bernhardssons böcker men orkade inte att titta efter i vilken av dem.

Tack för att du nämnde vilken det var.
Citera
2010-06-05, 09:13
  #9
Medlem
Min pappa som är uppväxt i en by utanför Delsbo har berättat en hel del om denne "Kniven" . Ska kolla upp lite och se om jag inte kan bidra med info om honom. Enligt vad jag fått höra så var han mot slutet av sitt liv ytterst nojig och flyttade sängen varje natt. Återkommer med mera.
Citera
2011-07-03, 04:23
  #10
Medlem
Kosmios avatar
Kanske de är från den mannen alla tänka kniv när man nämner Delsbo
Citera
2013-08-15, 15:47
  #11
Medlem
deerskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmio
Kanske de är från den mannen alla tänka kniv när man nämner Delsbo :cool:

Det har du faktiskt helt rätt i ;)
Citera
2020-08-02, 11:24
  #12
Medlem
schizophrenias avatar
Det finns mycket mer att läsa om Per Mathias Johansson-Kniv på https://dellenportalen.se/mord-3/kniven/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback