Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-23, 08:45
  #1765
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedative
linspridaren är fullproppat med nått blått fett. Det borde väl inte vara den då, eller?



En Ambassadeur cs rocket pro 5500.

En raket borde väl vara ganska tyst, skicka till rulldoktorn för service! kostar inte många hundralappar och en sådan översyn är varje ambassadör värd att få en gång per år. Då håller rullen livet ut.
Citera
2015-11-24, 11:35
  #1766
Medlem
Antagligen har personen som hade rullen innan dig smörjt "stången" där linspridaren rör sig. Torka av skiten med papper bara.
Beroende på vad du kastar med kan det uppstå lite ljud, friktion av linan osv.

Just rocket vet jag ej hur den kastar lätta drag men min daiwa millionaire duger ej till det.
Spinnare och skit är för lätt och du kommer få lätta på bromsarna till den punkt att du bara får trassel vid utkast.

Antingen kör du Atom 25g och uppåt eller så kan du alltid testa sälja/byta rullen till en som tar lättare beten!
Citera
2015-11-24, 13:47
  #1767
Medlem
Sedatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gface
Antagligen har personen som hade rullen innan dig smörjt "stången" där linspridaren rör sig. Torka av skiten med papper bara.
Beroende på vad du kastar med kan det uppstå lite ljud, friktion av linan osv.

Just rocket vet jag ej hur den kastar lätta drag men min daiwa millionaire duger ej till det.
Spinnare och skit är för lätt och du kommer få lätta på bromsarna till den punkt att du bara får trassel vid utkast.

Antingen kör du Atom 25g och uppåt eller så kan du alltid testa sälja/byta rullen till en som tar lättare beten!

Jag tror att det var det som var felet. Evighetsskruven var full med nått blått fett. Jag diskade den och oljade in med en lättare olja. Jag har inte hårdtestat den efter det här, men den verkar vara tystare.
Det blir fortfarande ett visst ljud när man kastar men jag antar att det ska låta lite om en multirulle när man kastar?
Angående lättare bete så kan man väl köpa en grundare och lättare spole likaså lättare linspridare så går det väl bättre att kasta lättare bete?
Citera
2015-11-26, 04:05
  #1768
Medlem
Jag köpte en Shimano Stella 8000 i Japan och vill veva med höger hand men har inte kunnat byta veven till höger från vänster!Hur fan gör man eller går det inte alls?Senast igår försökte en norsk polare som jobbar som mekaniker i oljeplattform och han lyckades inte med detta så jag vill få svar från någon som vet och inte gissar
Mvh.Raikkonen
Citera
2015-12-06, 15:40
  #1769
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sedative
Jag tror att det var det som var felet. Evighetsskruven var full med nått blått fett. Jag diskade den och oljade in med en lättare olja. Jag har inte hårdtestat den efter det här, men den verkar vara tystare.
Det blir fortfarande ett visst ljud när man kastar men jag antar att det ska låta lite om en multirulle när man kastar?
Angående lättare bete så kan man väl köpa en grundare och lättare spole likaså lättare linspridare så går det väl bättre att kasta lättare bete?

Tyvärr måste jag säga att du borde ha satsat på en haspelrulle om du vill köra insjöfiske med lätta drag, min erfarenhet är att multirullar lämpar sig bäst till drag på minst 25 gram, gärna mer.
Lättare beten än så leder som sagt till bara till trassel
Köpte också en abu multirulle för något år sedan men gick rätt snabbt tillbaka till haspel.

Och ja, till drag i 10-25g bör du ha ett ganska lätt spö som är anpassat för de, killen i butiken tänkte nog mer på att spöet skulle passa till rullen.

Hade satsat på en bra nylonlina från berkley till att börja med som nybörjare, lättare att hantera, trasslar mindre, går inte av lika lätt och kostar mycket mindre. Fiskar själv enbart med nylon just av de anledningarna.
Sen tycker jag du kan testa flätlina någon gång och se vad du tycker, det är en smaksak och själv tycker jag den är överskattad.
__________________
Senast redigerad av ageton 2015-12-06 kl. 15:49.
Citera
2015-12-06, 18:32
  #1770
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ageton
Tyvärr måste jag säga att du borde ha satsat på en haspelrulle om du vill köra insjöfiske med lätta drag, min erfarenhet är att multirullar lämpar sig bäst till drag på minst 25 gram, gärna mer.
Lättare beten än så leder som sagt till bara till trassel
Köpte också en abu multirulle för något år sedan men gick rätt snabbt tillbaka till haspel.

Och ja, till drag i 10-25g bör du ha ett ganska lätt spö som är anpassat för de, killen i butiken tänkte nog mer på att spöet skulle passa till rullen.

Hade satsat på en bra nylonlina från berkley till att börja med som nybörjare, lättare att hantera, trasslar mindre, går inte av lika lätt och kostar mycket mindre. Fiskar själv enbart med nylon just av de anledningarna.
Sen tycker jag du kan testa flätlina någon gång och se vad du tycker, det är en smaksak och själv tycker jag den är överskattad.

För den normala sportfiskaren är självklart haspel att föredra för lättare beten, för oss skadade fiskenördar med prylmani så är multi självklart förstahandsvalet även för lätta beten. Det gäller bara att ha rätt rulle och bra teknik. Fördelarna med multi är många, men det är såklart svårare och dyrare än haspel.
Citera
2015-12-13, 13:10
  #1771
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Fördelarna med multi är många, men det är såklart svårare och dyrare än haspel.

Även nackdelarna är många, för många.
Men visst finns de tillfällen där multi lämpar sig bättre än haspel, det är dock inte ofta.
Citera
2015-12-15, 17:47
  #1772
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ageton
Även nackdelarna är många, för många.
Men visst finns de tillfällen där multi lämpar sig bättre än haspel, det är dock inte ofta.

Vilka är nackdelarna menar du? Sedan håller jag inte med om att det är sällan multi överträffar haspel. Jag, och många med mig, tycker multi är överlägset vid lite tyngre fiske. Använder i stort sett enbart multi för t.ex. gäddfisket.
Citera
2015-12-16, 14:03
  #1773
Medlem
Pjornens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Vilka är nackdelarna menar du? Sedan håller jag inte med om att det är sällan multi överträffar haspel. Jag, och många med mig, tycker multi är överlägset vid lite tyngre fiske. Använder i stort sett enbart multi för t.ex. gäddfisket.

Nackdelar med multi: Finns inga direkta nackdelar. Det som skulle kunna vara en nackdel är ju just att den kräver lite mer skills och lite mer pill med bromsar än en haspelrulle.

Jag kör både med haspel-och multirulle till tyngre gäddfiske. Multin sitter på ett klassiskt jerkspö som jag använder nästan uteslutande till vanliga jerkbaits (Buster, Pig, Bandit osv).
Haspeln tycker jag är att föredra till tailbeten och jiggar. Mest egentligen för att slippa justera bromsen när man byter beten och vikt ofta.

Så att multin skulle vara överlägsen haspel håller jag personligen inte helt med om. Tycker att det kan bli lite för mycket inställningar osv vid fiske endast med multi.
Men det beror nog mycket på tekniker och vad man känner sig trygg och bekväm med.
Citera
2015-12-16, 14:37
  #1774
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjornen
Nackdelar med multi: Finns inga direkta nackdelar. Det som skulle kunna vara en nackdel är ju just att den kräver lite mer skills och lite mer pill med bromsar än en haspelrulle.

Jag kör både med haspel-och multirulle till tyngre gäddfiske. Multin sitter på ett klassiskt jerkspö som jag använder nästan uteslutande till vanliga jerkbaits (Buster, Pig, Bandit osv).
Haspeln tycker jag är att föredra till tailbeten och jiggar. Mest egentligen för att slippa justera bromsen när man byter beten och vikt ofta.

Så att multin skulle vara överlägsen haspel håller jag personligen inte helt med om. Tycker att det kan bli lite för mycket inställningar osv vid fiske endast med multi.
Men det beror nog mycket på tekniker och vad man känner sig trygg och bekväm med.

Ja det vanliga argumentet man hör är att det bara blir trassel... Det krävs lite träning innan man fiskar obehindrat med multi och man kan inte snärta kasten som med haspel.

Själv justerar jag aldrig magnetbromsen, den står så löst det går. Justerade noga när jag började fiska multi men när man fått in den rätta knycken är det bara att köra på. Visst, ibland råkar man ut för ett professional overrun när man slarvar med kasten (speciellt i motvind), men shit happens.
Citera
2016-01-17, 10:07
  #1775
Medlem
Tjena! Jag hade tänkt köpa ett portabelt spö inklusive allt, dvs teleskop eller 2/3delbart. Eftersom jag även är fattig student och glad amatör på fiske så ska budget vara på lägsta nivå.

Jag har kollat lite på:
http://www.sportfiskeprylar.se/shop?...&artnr=1344990

Men vad bör jag tänka på egentligen? Betesvikt?
Citera
2016-01-17, 14:38
  #1776
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VHONS
Tjena! Jag hade tänkt köpa ett portabelt spö inklusive allt, dvs teleskop eller 2/3delbart. Eftersom jag även är fattig student och glad amatör på fiske så ska budget vara på lägsta nivå.

Jag har kollat lite på:
http://www.sportfiskeprylar.se/shop?...&artnr=1344990

Men vad bör jag tänka på egentligen? Betesvikt?

Först och främst, vad är det du ska fiska?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback