Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-26, 01:40
  #1753
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ng3
Blev fan ett Eastfield spö kunde inte motstå efter jag läst på lite tack somfan!

Skriva gärna lite om spöt ( vilken modell valde du ) när du testfiskat det.
Citera
2015-09-26, 12:36
  #1754
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Skriva gärna lite om spöt ( vilken modell valde du ) när du testfiskat det.

absolut, köpte catapult! dom skickar iväg det på måndag så återkommer efter första passet
Citera
2015-09-29, 23:07
  #1755
Medlem
Teddybears avatar
Letar efter ett UL, hyffsat kort. Vad får man och vad är bra under en tusing? Upp till 10gr. Med rulle ex lina. Försöker hålla mig borta från ABU men man kanske inte får så mycket mer för de pengarna.
Citera
2015-09-30, 05:43
  #1756
Medlem
Tord_Ywels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddybear
Letar efter ett UL, hyffsat kort. Vad får man och vad är bra under en tusing? Upp till 10gr. Med rulle ex lina. Försöker hålla mig borta från ABU men man kanske inte får så mycket mer för de pengarna.

Det finns Shmano ul set under tusenlappen, är oftast ett Catana spö men finns med olika av deras billigare rullar samt nylon/flätlina. Jag har ett sånt spö och det har fungerat bra men skulle jag köpa ett nytt ul spö skulle jag det nog bli ett Shimano Yasei Red AX Perch som är 25cm längre då jag tycker att 165cm är i kortaste laget. Har haft en Catana rulle, som är i en del av seten, men i 4000 storleken som utförde sin uppgift utan att krångla men den går inte lika mjukt och jämnt som dyrare rullar och kändes lite plastig.

Men har du ingen brådska skulle nog jag rekommendera dig att kolla efter begangnad utrustning då du kan få bättre grejer ännu billigare om du har tålamod.
Citera
2015-09-30, 14:32
  #1757
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddybear
Letar efter ett UL, hyffsat kort. Vad får man och vad är bra under en tusing? Upp till 10gr. Med rulle ex lina. Försöker hålla mig borta från ABU men man kanske inte får så mycket mer för de pengarna.

Varför hålla sig borta från ABU? I den prisklassen är det ingen större skillnad mellan de stora tillverkarna.

Oavsett vad så blir det inte roligare än så här om du bara har tusen spänn att lägga på både spö och rulle: http://www.dogger.se/rullar-spon/fis...combo-aernos-9
Citera
2015-11-16, 19:33
  #1758
Medlem
Sedatives avatar
Jag är nybörjare på fiskescenen. Jag undrar hur ett spö som t.ex har kastvikt 40-130g hanterar om man skulle vilja kasta en spinnare på 18g?

Anledningen att jag undrar är att jag precis börjat fiska sedan jag fick köpa en begagnad Ambassadeur cs pro rocket 5500 för en billig peng. Nu har jag varit i den lokala fiskeaffären och frågat om ett lämpligt spö. Jag sa vilken rulle jag hade och vilka drag jag har (atom,reflex några gamla vobblers)

Killen i affären tyckte att det här spöet var helt fantastiskt bra http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...wercast-t.html

Är det inte lite väl grovt?

Jag undrar då vad ni tycker? jag ska fiska abborre och "vanlig" storlek på gädda, alltså inte 10+

edit: en sak till! Vilken lina ska jag ha? flätad eller nylon?
__________________
Senast redigerad av Sedative 2015-11-16 kl. 19:37.
Citera
2015-11-16, 20:28
  #1759
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedative
Jag är ...
Vi som fiskar i insjöar brukar inte svinga ett hekto. Snarare 10-35 gram. Ska du fiska gädda/abborre bör du köpa ett spö för den vikten.
Min rekommendation för lina är Berkley whiplash 0.08. Skaffa gäddtafs och lär dig binda palomarknut.

Vad gäller Ambassadeur gissar jag att du kan få trubbel om du är grön men vad vet jag.
__________________
Senast redigerad av Starobrno 2015-11-16 kl. 20:30.
Citera
2015-11-17, 09:51
  #1760
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Vi som fiskar i insjöar brukar inte svinga ett hekto. Snarare 10-35 gram. Ska du fiska gädda/abborre bör du köpa ett spö för den vikten.
Min rekommendation för lina är Berkley whiplash 0.08. Skaffa gäddtafs och lär dig binda palomarknut.

Vad gäller Ambassadeur gissar jag att du kan få trubbel om du är grön men vad vet jag.

Som nybörjare med Ambassadeur kommer du antingen få en jävulsk massa trassel eller så kommer du inte kasta längre än 10m de första veckorna. Det är lite trixigt med sån rulle. Och spöt tycker iaf jag var lite i överkant för det du ville använda det till.
Citera
2015-11-18, 16:42
  #1761
Medlem
Sedatives avatar
Ska en multirulle "tjuta" när man kastar? Tjuta är nog fel ord, jag vet inte hur jag ska beskriva det... Det låter iallafall. Är era helt tysta?
Citera
2015-11-19, 11:07
  #1762
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedative
Ska en multirulle "tjuta" när man kastar? Tjuta är nog fel ord, jag vet inte hur jag ska beskriva det... Det låter iallafall. Är era helt tysta?
Är det inte linspridaren som låter?
Citera
2015-11-19, 12:08
  #1763
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedative
Ska en multirulle "tjuta" när man kastar? Tjuta är nog fel ord, jag vet inte hur jag ska beskriva det... Det låter iallafall. Är era helt tysta?

Vad har du för rulle? Mina är inte tysta (runda ambassadörer), har trimlager i en och den är ganska tyst men inte helt tyst.
Citera
2015-11-19, 13:08
  #1764
Medlem
Sedatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobody
Är det inte linspridaren som låter?

linspridaren är fullproppat med nått blått fett. Det borde väl inte vara den då, eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Vad har du för rulle? Mina är inte tysta (runda ambassadörer), har trimlager i en och den är ganska tyst men inte helt tyst.

En Ambassadeur cs rocket pro 5500.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback