2010-05-29, 14:11
Medlem
zanakas avatar
Jag har fått ett problem jag inte vet hur jag ska lösa.

Igår kunde jag starta datorn som vanligt fast den var lite segare än normalt.
Idag så kom jag till att det stod startar windows... Den stod i 2 timmar men kom inte in i operativsystemet.

Jag gick in i felsäkert läge och gjorde en systemåterställning.

När datorn startade om sig själv efter det så kommer jag inte in någonstans. Inte genom felsäkert läge heller.

Jag har försökt att fixa problemet med att ladda upp datorn via windows skivan och göra en startreparation men den hittar inga problem

Vad ska jag göra för att få datorn att fungera igen?
Citera
2010-05-29, 16:51
Medlem
hasenfrasens avatar
Om även systemåterställningen fuckade upp så har du virus/trojaner på datorn - för det är där de lägger sig för att överleva eller så har du en trasig (logiskt och/eller fysiskt) hårddisk. Är du inte bekväm med att lämna iväg datorn och pynta någon annan att fixa den finns nog inget annat att göra än följande:

1a) Starta upp på en Ubuntu Live-CD för att komma åt dina viktiga data på hårddisken.
1b) Montera ur disken och montera den som datadisk i en annan maskin för att komma åt dina viktiga data.
2) Gör en nyinstallation.

Vid nästa nyinstallation, avaktivera systemåterställningen (ett djävulens påfund!). Vid problem, starta mha F8 i felsäkert läge med nätverk och tanka+kör Antimalware. Fortfarande problem, posta en HiJack-logg här på FB och låt andra analysera resultatet.
Citera
2010-05-29, 21:39
Medlem
zanakas avatar
Jag körde ett memorytest som fick fram svaret att det inte var någon problem. När datorn startade om automatiskt så kom jag in helt normalt. Nu vågar jag dock ej stänga av den...

Har säkrat all data jag vill ha också.

Är det något Antimalware som gäller, provar det nu iaf.

Varför avaktivera systemåterställningen?
Citera
2010-05-30, 00:25
Medlem
hasenfrasens avatar
Angående antimalware etc @ https://www.flashback.org/sp20152724

Systemåterställningen lämnar filer kvar från nyare installationer när du backar tillbaks systemet till ett äldre datum. Behöver du systemåterställa från virus/trojaner - kommer det aldrig att funka eftersom i princip alla elakingar lägger sig i system restore.

Jag har aldrig fått rikigt klart för mig vad systemåterställningen ska vara bra för - egentligen. Uppstartsproblem, drivrutinsproblem etc etc går nästan alltid att fixa för hand i felsäkert läge utan behöva "kasta bort" flera veckors jobb - som systemåterställningen kan göra.

De systemåterställda datorer jag får ta hand om lär hand-rensas från skräp innan vänner och bekanta får tillbaks en fungerande dator. T.ex. systemfiler och återställningspunkter skadade av diskfel gör bara skadan ännu värre. Det brukar blir ca 1 av 20 som jag behöver ominstallera och lägga tillbaks backupen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in