2010-05-29, 14:11
Medlem
zanakas avatar
Jag har ftt ett problem jag inte vet hur jag ska lsa.

Igr kunde jag starta datorn som vanligt fast den var lite segare n normalt.
Idag s kom jag till att det stod startar windows... Den stod i 2 timmar men kom inte in i operativsystemet.

Jag gick in i felskert lge och gjorde en systemterstllning.

Nr datorn startade om sig sjlv efter det s kommer jag inte in ngonstans. Inte genom felskert lge heller.

Jag har frskt att fixa problemet med att ladda upp datorn via windows skivan och gra en startreparation men den hittar inga problem

Vad ska jag gra fr att f datorn att fungera igen?
Citera
2010-05-29, 16:51
Medlem
hasenfrasens avatar
Om ven systemterstllningen fuckade upp s har du virus/trojaner p datorn - fr det r dr de lgger sig fr att verleva eller s har du en trasig (logiskt och/eller fysiskt) hrddisk. r du inte bekvm med att lmna ivg datorn och pynta ngon annan att fixa den finns nog inget annat att gra n fljande:

1a) Starta upp p en Ubuntu Live-CD fr att komma t dina viktiga data p hrddisken.
1b) Montera ur disken och montera den som datadisk i en annan maskin fr att komma t dina viktiga data.
2) Gr en nyinstallation.

Vid nsta nyinstallation, avaktivera systemterstllningen (ett djvulens pfund!). Vid problem, starta mha F8 i felskert lge med ntverk och tanka+kr Antimalware. Fortfarande problem, posta en HiJack-logg hr p FB och lt andra analysera resultatet.
Citera
2010-05-29, 21:39
Medlem
zanakas avatar
Jag krde ett memorytest som fick fram svaret att det inte var ngon problem. Nr datorn startade om automatiskt s kom jag in helt normalt. Nu vgar jag dock ej stnga av den...

Har skrat all data jag vill ha ocks.

r det ngot Antimalware som gller, provar det nu iaf.

Varfr avaktivera systemterstllningen?
Citera
2010-05-30, 00:25
Medlem
hasenfrasens avatar
Angende antimalware etc @ https://www.flashback.org/sp20152724

Systemterstllningen lmnar filer kvar frn nyare installationer nr du backar tillbaks systemet till ett ldre datum. Behver du systemterstlla frn virus/trojaner - kommer det aldrig att funka eftersom i princip alla elakingar lgger sig i system restore.

Jag har aldrig ftt rikigt klart fr mig vad systemterstllningen ska vara bra fr - egentligen. Uppstartsproblem, drivrutinsproblem etc etc gr nstan alltid att fixa fr hand i felskert lge utan behva "kasta bort" flera veckors jobb - som systemterstllningen kan gra.

De systemterstllda datorer jag fr ta hand om lr hand-rensas frn skrp innan vnner och bekanta fr tillbaks en fungerande dator. T.ex. systemfiler och terstllningspunkter skadade av diskfel gr bara skadan nnu vrre. Det brukar blir ca 1 av 20 som jag behver ominstallera och lgga tillbaks backupen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in