Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Men man får postulera att "0" behärskar ett alternativt världstillstånd. Det är en hypotetisk konstruktion för att driva en logisk tes.
Vi kan således inte veta något egentligt om intet, bara bygga logiska modeller.
Möjligen existerar det någon form av spänning mellan intets två tillstånd. Den som lever får kanske se.
Okej, jag har redan förklarat det på så många olika sätt, så vi får väl hålla här.
Citat:
Ursprungligen postat av Zilo
Håller inte med. I relativitetsteorin så är allt relativt som bekant, och det beror på vilket referenssystem man befinner sig i. Och här är det: innanför det svarta hålet och utanför.
F ö tycker jag det här verkar vara en obegriplig lek med ord från din sida. Vad jag menar, för att göra det enkelt, är att finnas = existera fysiskt. Right?
Sen när det gäller "ingenting", så är det samma där. Det är de fysiska lagarna som gäller.
Så låt oss droppa det här med "existera" och "intet". Låt oss istället tala om fysiska enititer, och möjligtvis logiska och matematiska relationer som ju lingvistiken ytterst är. Det 2 sakerna är det enda som finns vill jag säga från vår horisont: det fysiska med sina naturlagar och matematiken.
Du håller inte med om att intet inte kan ha existens, utan du menar att intet existerar? Jaha. Jaja.
Obegriplig lek med ord? Den är ju väldigt begriplig och enkel. Jag utgår från en lexikalisk definition av termen vi tvistar om
nothing- Not any thing; no thing.
- An absence of anything, including empty space, brightness, darkness, matter, or a vacuum.
Så, vi har definierat termen som den tomma domänen. Men sedan vill du och Varangian när det passar sig använda termen som, inte den tomma domänen, utan som
något som finns i domänen. Då vill jag mena att ni begår ett misstag och att ni glider med begreppet ifråga. Det är ju ganska allvarligt misstag när vi beaktar trådens ämne, därför att då har vi en ekvivokation som leder oss till slutsatser som inte är sanna.