Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-04-11, 17:32
  #1
Medlem
har en massa att stå i, massa pappersarbete kvällstid och dylikt... och för en vecka sen så påstod en polare att en icke-rökare får en kick av rökning... typ som koffein...

och eftersom jag är en idiot så följde jag hans råd och köpte ett paket blå blend, och mycket riktigt så blir man pigg... dock på ett annat sätt än med koffein...


min fråga är hur lång tid det tar innan man blir beroende?

det är säkerligen väldigt individuellt, men redan nu på mitt tredje paket så känner jag att jag bara måste röka främst direkt på morgonen, efter maten och till kaffet... röker väl typ 10 cigg om dan, ofta 2 per tillfälle...


inte fan kan det vara så att jag är beroende redan? =/
Citera
2004-04-11, 17:36
  #2
Medlem
du har ett psykiskt beroende, du skriver ju själv att du "bara måste röka främst direkt på morgonen" osv.. det kan vara ganska enkelt att bryta, speciellt eftersom det inte gått så lång tid, det gäller bara att bryta vanan och tänka på något annat (vilket kan vara nog så svårt!)..
att bli fysiskt beroende skulle jag tippa på att det tar några år.. men är inte helt säker, dock rör det sig om relativt lång tid..
Citera
2004-04-11, 17:40
  #3
Medlem
...

psykiskt beroende?... hmm, alltså jag fjortisröker inte om det är vad du tror!? =)...


men visst kan det vara psykiskt i något avseende, fast det känns som om jag skulle kunna mörda någon om jag inte får röka på morgonen...
Citera
2004-04-11, 17:46
  #4
Medlem
Mescalines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willy
psykiskt beroende?... hmm, alltså jag fjortisröker inte om det är vad du tror!? =)...


men visst kan det vara psykiskt i något avseende, fast det känns som om jag skulle kunna mörda någon om jag inte får röka på morgonen...

det tar från 6-12mån innan man blir ens lite fysiskt beroende, 12-18mån innan man blir starkt fysiskt beroende... så jo... jag tror att det är psykiskt. du har bara inbillat dig själv att du måste ha...
Citera
2004-04-11, 17:52
  #5
Medlem
...

det var ju betryggande... tusen tack!
Citera
2004-04-11, 19:10
  #6
Medlem
fast ett psykiskt beroende kan vara nog så svårt att bryta.. pratar utifrån egna erfarenheter rörande nikotin så jag vet (subjektivt)..
Citera
2004-04-11, 19:26
  #7
Medlem
Mescalines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n0sferatus
fast ett psykiskt beroende kan vara nog så svårt att bryta.. pratar utifrån egna erfarenheter rörande nikotin så jag vet (subjektivt)..

det är klart det också är svårt att bryta, det vet jag också. men man måste hitta något annat att göra bara...
Citera
2004-04-11, 19:38
  #8
Medlem
A-A-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mescaline
det tar från 6-12mån innan man blir ens lite fysiskt beroende
Har du någon källa till det påståendet?
Citera
2004-04-11, 20:00
  #9
Medlem
Mescalines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-A-A
Har du någon källa till det påståendet?
nej tyvärr så har jag ingen källa, om jag hade haft det skulle jag skriva upp det... men tyvärr
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback