• 1
  • 2
2010-05-28, 11:46
Medlem
majnejms avatar
Guddao alla effbearre!

Är före detta intravenös Heroinmissbrukare. Har sedan dess under ca 8 år tagit opiater i alla dess former. Har sökt subprogrammet en gång och fått avslag pga att "det inte kan uteslutas att andra insatser (behandlingsförsök) kan fungera.
Har nu gått ett tag och har gjort en ny ansökan och ska träffa läkaren på subprogrammet i slutet av Juli. Tills dess med start för ca 6 månader sedan har jag fått utskrivet Temgesic (samma som sub) 0,4mg 8st om dagen, dvs 3,2mg buprenorfin (sub/tem) om dagen.

Om jag får avslag på programmet även denna gång tänker jag att försöka sluta snabbt istället för en långsam uttrappning av Temgesic:en. Jag är trött på att "knarka" och vill komma tebax till livet med jobb osv så snart som möjligt. Ska tillägga att jag ej kan vara inlagd för avgiftning eller ens behandlingshem, allt måste skötas polikliniskt dvs hemma. Därför var min tanke om att sluta så här:

1: Be läkaren att få sluta med Tem och istället få Dexofen. Sedan ta Dexofen i 4 veckor tills själva tem-beroendet är borta och ersatt av Dexofenberoende (räcker 4 veckor?).

2: Sluta helt även med Dexofenen, och be min läkare om abstinenslindring under max 4 veckor. Tänkte försöka få någon benso till detta men det blir svårt då min läkare nog inte vill riskera att jag blir hooked på bens istället för opiater.

Men hur är det med Lyrica? Kan den hjälpa något alls mot den värsta avtändningen? Jag har redan Lergigan som hjälper mot illamående och underlättar sömn, samt Imovane 1st 7,5mg om dagen till natten.

Går det att använda Lyrica även om man går på antidepp också? Jag går på 150mg Efexor om dagen, kan man kombinera den med Efexor eller måste jag i så fall sluta först med Efexorn?
Jag antar att jag i så fall kommer att gå på Lyrica en längre tid och ha den istället för Efexorn, förutsatt att min läkare vill skriva ut den.
Hur fungerar man på Lyrica? Jag menar är man "normal" så att säga och kan leva ett normalt liv med jobb, familj osv?
Citera
2010-05-28, 12:22
Medlem
Vet inte om Lyrican hjälper dig mot abstinensen, men den fungerar iallafall tillsammans med Efexor.
Citera
2010-05-28, 19:36
Medlem
majnejms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuIzTiD
Vet inte om Lyrican hjälper dig mot abstinensen, men den fungerar iallafall tillsammans med Efexor.

Okej, så man måste inte sluta med efexorn först. Känns ju bra då det är ett helvete i sig att sluta med SSRI/SNRI. Inte för att jag tvivlar på det du säger, men hur vet du att man kan ta båda mediciner tillsammans?

Tänkte först att det inte går eftersom båda används bla mot ångest, men efter lite mer läsning om Lyrica så får jag uppfattningen att Lyrica inte är SSRI eller SNRI, antar att det är pga det som att man isf kan blanda dom två.

Någon som har erfarenhet av Lyricas påverkan av drogsug i allmänhet och opiat-sug i synnerhet?
Citera
2010-05-28, 23:21
Medlem
Evolution!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majnejm
Någon som har erfarenhet av Lyricas påverkan av drogsug i allmänhet och opiat-sug i synnerhet?

Det hjälper till viss del. Men i stort sett så handlar det bara om att byta ut en drog mot en annan...
Citera
2010-05-29, 12:58
Medlem
majnejms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evolution!
Det hjälper till viss del. Men i stort sett så handlar det bara om att byta ut en drog mot en annan...

Ja men det spelar ingen roll för mig. Jag försöker ju få sub-behandling och det är också att byta en drog mot en annan.

Ny fråga: Kan man gå på Lyrica samtidigt som man går på sub/Temgesic? Tänkte se om jag kan få Lyrica på Måndag och börja ta den trots att jag fortfarande tar ca 3,6mg Temgesic/Sub om dagen.
Citera
2010-05-29, 13:03
Medlem
Marlboromans avatar
Hur lugnt som helst att blanda lyrica med allt i princip utan alkohol. Sen har läst mycket och egen erfarenhet att lyrica är en bra medicin om man ska sluta använda droger. Men sedan baksidan är att det är lätt att börja missbruka lyrica. Och du kan sköta arbete och sådant med lyrica inga problem! Tycker absolut att du ska testa den iaf om du får chansen men skynda dig då en klassning är på g, vad jag har hört! Lycka till och uppdatera gärna tråden när/om du får dom utskrivna eller skicka ett pm hur det går för dig med dom. Hoppas att dom skriver ut dom till dig!
Citera
2010-05-29, 14:12
Medlem
Alvaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlboroman
Hur lugnt som helst att blanda lyrica med allt i princip utan alkohol. Sen har läst mycket och egen erfarenhet att lyrica är en bra medicin om man ska sluta använda droger. Men sedan baksidan är att det är lätt att börja missbruka lyrica. Och du kan sköta arbete och sådant med lyrica inga problem! Tycker absolut att du ska testa den iaf om du får chansen men skynda dig då en klassning är på g, vad jag har hört! Lycka till och uppdatera gärna tråden när/om du får dom utskrivna eller skicka ett pm hur det går för dig med dom. Hoppas att dom skriver ut dom till dig!

Driver med oss pojk? Lyrica är gjort för att blandas med alkohol!
Citera
2010-05-29, 14:52
Medlem
darklydivinests avatar
Löjliga mängder Xanor (inta inte den löjliga mängden alltför snabbt dock) som du trappar ner på rätt drastiskt sen när det börjar vända. Tid till att må helvetiskt ett tag, det bästa är om du har en vän som kan förstå allvaret med ditt beslut och vara ett stöd också.

Lyrica ska du inte förvänta dig att ha någon större användning av under avtändningen men den skadar inte heller eftersom det är en bra medicin efter det värsta är över. Och ja det är hellungt att ta den (det är ingen antidepp nej) samtidigt med Venlafaxin (den är ett mindre dock eget helvete i sig att sluta med) eftersom jag gör det dagligen på höga doser.

Lergigan kan du fetglömma.

Citat:
Ursprungligen postat av majnejm

Ja, överdosera den inte, tro mig. Men om du tar den som det är tänkt så kommer det bara vara en fördel.
Senast redigerad av darklydivinest 2010-05-29 kl. 15:00.
Citera
2010-05-29, 16:20
Medlem
majnejms avatar
Tack för alla svar! Jag ska ringa min läkare på Måndag och försöka få det utskrivet, och jag lovar att uppdatera tråden med info herr Marloboro Man

Men vad bör jag föreslå för dos för läkaren till att börja med? Verkar som att 300mg om dagen verkar vara en hyfsad men ändå inte alldeles för stor dos. För man tar väl bara den en gång om dagen, såsom med SSRI, eller?

Och sedan är ju Efexor ett skit för sig. Har försökt att sluta många gånger, men det är förjävligt. Dom satans "blixtarna" i huvudet m.m. nej fy fan.

Och visst, den ultimata icke-opiaten mot abstinenssymptom är ju benso, men tror verkligen inte att läkaren skriver ut det.
Citera
2010-05-29, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av darklydivinest
Ja, överdosera den inte, tro mig. Men om du tar den som det är tänkt så kommer det bara vara en fördel.

Nej, överdosera den, men inte för mycket. När det är som värst. Sen kan du gå ner i dos. 1000mg är lungt, sen när till 600 som måldos.
Citera
2010-05-29, 17:01
Medlem
Marlboromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarvoe
Nej, överdosera den, men inte för mycket. När det är som värst. Sen kan du gå ner i dos. 1000mg är lungt, sen när till 600 som måldos.

Jag går på 600mg om dagen men har slarvat som fan så nu ligger jag på 300mg om dagen och fan inget drogsug, så funkar bra.
Citera
2010-05-29, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Marlboroman
Jag går på 600mg om dagen men har slarvat som fan så nu ligger jag på 300mg om dagen och fan inget drogsug, så funkar bra.

Okej, Lyrica tar bort drogsuget rätt bra faktiskt. Man tänker inte på det.
Det känns bra att ha något att ta till (dvs överdoser).
Men alkoholsuget ökar däremot. Alkohol blir väldigt gott. Det har det inte varit på länge...Köper en låda rödvin i veckan, inte helbra. Men jag är drogfri iaf.
Det är fan gött.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in