• 1
  • 2
2010-05-28, 10:01
Medlem
När man ser TWINS på tex TV4 så är det samma koncept.
En kvinnlig programledare, en expert som visar produkten,
några kvinnor som applåderar i studion, s.k "riktiga"
kunder som i korta inslag talar väl om produkten.

Detta vare sig det gäller damsugare, hårbortagningsmedel
eller ett hemmagym.

Finns det nån som kan produktion och psykologi bakom detta?
Vore kul att veta.
Citera
2010-05-28, 10:06
Medlem
janwindahls avatar
Jaa, du har ju precis förklarat det själv :P

En (oftast) attraktiv kvinna ("programledaren") som inte vet något om produkten blir sjukt imponerad.
En otroligt kunnig herre visar upp produkten och alla blir övertygade.

Dock faller det hela oftast på att skådespelarna inte är just skådespelare. Dom låter inte övertygande för fem öre.
Citera
2010-05-28, 10:24
Medlem
skalizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janwindahl
Jaa, du har ju precis förklarat det själv :P

En (oftast) attraktiv kvinna ("programledaren") som inte vet något om produkten blir sjukt imponerad.
En otroligt kunnig herre visar upp produkten och alla blir övertygade.

Dock faller det hela oftast på att skådespelarna inte är just skådespelare. Dom låter inte övertygande för fem öre.

Å andra sidan hade de nog skrotat konceptet för 20 år sen om det inte fungerade

Vanligtvis försöker de skapa ett behov hos konsumenten genom att kraftigt överdriva ett problem, och med värdeord och upprepning försöka övertyga tittaren att deras produkt löser detta problem på bästa möjliga sätt och för ett otroligt lågt pris.

Ett klassiskt exempel på dagispsyokologin bakom är när de visar "problemet" som produkten skall lösa. Är det t.ex. en dammsugare så visar de en svartvit filmsnutt på en person som brottas med en 50-kilos dammsugare från 1960-talet, för att sedan växla till färg igen och visa sin egen produkt som givetvis ser väldigt bra ut i jämförelse. Ska väl tilläggas att man får vara ganska naiv om man går på deras barnsliga trick, men uppenbarligen finns det tillräckligt med folk som gör det för att det ska löna sig att köpa all den reklamtiden
Citera
2010-05-28, 10:27
Medlem
Dennos avatar
Det bästa jag sett på länge är jag tror det är Magic bullet eller om det är någon ny version av den samma. När dom kör "visst är det jobbigt att..osv" delen så ligger det ett barnskrik i bakgrunden. Man hör det knappt om man inte lyssnar noga. Men jag är övertygad om att det ligger där bara för att få fram en mer stressad känsla.

Jädrigt beräknande.
Citera
2010-05-28, 11:43
Medlem
skalizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Det bästa jag sett på länge är jag tror det är Magic bullet eller om det är någon ny version av den samma. När dom kör "visst är det jobbigt att..osv" delen så ligger det ett barnskrik i bakgrunden. Man hör det knappt om man inte lyssnar noga. Men jag är övertygad om att det ligger där bara för att få fram en mer stressad känsla.

Jädrigt beräknande.

Haha, det har jag faktiskt inte tänkt på. Men där kör dom också samma grej annars vill jag minnas, när dom visar hur jobbigt och frustrerande det är att hacka en lök, så blir videon plötsligt svartvit och någon handikappad jävel som ser ut som hon aldrig har hackat en lök i hela sitt liv står och sliter med en värdelös kniv

Fast roligast i den reklamen (tror det är den?) är nog nästan när dem jämför med de konventionella matberedarna, och någon idiot står och "försöker" sätta ihop den men inte fattar hur man gör för att det är såååå många delar, och det är sååå krångligt att sätta på locket på en mixer
Citera
2010-05-28, 11:45
Medlem
Vattenspanns avatar
Av ren nyfikenhet, någon som vet om dom doktorer/läkare/proffskockar och så vidare som alltid har något gott att säga om produkten faktiskt är det dom utger sig för att vara. Klurade på det imorse när jag låg och slökollade på televisionsapparaturen.
Citera
2010-05-28, 11:46
Medlem
skalizs avatar
haha, kolla första sekunderna av filmen på den här sidan: http://www.tvins.com/products/bullet...et-express.php I rest my case

EDIT: Där hör man barnskriket i bakgrunden också när hon hackar purjon
Senast redigerad av skaliz 2010-05-28 kl. 11:49.
Citera
2010-05-28, 13:26
Medlem
Dennos avatar
Ja precis där är den! Barnskrik väldigt lågt i bakgrunden.
Citera
2010-05-28, 13:43
Medlem
Ondves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaliz
haha, kolla första sekunderna av filmen på den här sidan: http://www.tvins.com/products/bullet...et-express.php I rest my case

EDIT: Där hör man barnskriket i bakgrunden också när hon hackar purjon

Tack för tipset!

Sådär är ju jag alltid när det ska pysslas i köket! Mitt liv kommer liksom bli mycket enklare nu tack vare Magic Bullet Beställde två för säkerthets skull till ett förmånligt pris på avbetalning!

Tack Tv-shop !

Citera
2010-05-29, 18:44
Medlem
towbs avatar
Det skulle va olagligt att sälja sån skit på det sätt dom gör! Lögner och fula trick är vad dom fyller sina reklamer med. Jag förstår att folk köper ändå efter att ha sett reklamerna i alla år så intalar man sig själv att det måste ju va bra eftersom dom fortfarande säljer skiten utan att ha blivit stoppade. Många gånger när man kommer hem till folk så kan man hitta deras träningsprodukter bakom någon dörr eller under sängen, dammiga som jag vet inte vad
Citera
2010-05-29, 19:19
Medlem
skalizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Det skulle va olagligt att sälja sån skit på det sätt dom gör! Lögner och fula trick är vad dom fyller sina reklamer med. Jag förstår att folk köper ändå efter att ha sett reklamerna i alla år så intalar man sig själv att det måste ju va bra eftersom dom fortfarande säljer skiten utan att ha blivit stoppade. Många gånger när man kommer hem till folk så kan man hitta deras träningsprodukter bakom någon dörr eller under sängen, dammiga som jag vet inte vad

Hehe, då funkar ju deras reklamer iaf. Och man får ju faktiskt skylla sig själv lite om man köper grejerna kan jag tycka, kan man inte genomskåda TV-shops fula trick och halvsanningar så förtjänar man ju nästan att bli lurad.

Typ tjockisar som köper ett Sauna Belt och tror att de ska se ut som fotomodeller inom 4 veckor genom att sitta i soffan och svettas om magen har jag svårt att känna sympati för
Citera
2010-05-30, 22:20
Medlem
Redladys avatar
Väldigt utstuderat och övertydligt. Kolla alla gymprodukter. Alltid någon väldigt jobbig sak som gör personen helt slut. Sen kommer den nya lättanvända saken. Många gånger är den jobbiga, samma sak som såldes förra året av detta företag.

Även bantningsbilderna är allt för övertydliga. Nog kan vem som helst först puta ut med magen och låta dem ta en bild. Sen dra in magen så mycket det går o ta en ny bild! Se så mycket du nu bantat!!!

Plus-Sverker tog upp Twins "pengarna-tillbaka-inom-30-dagar" garanti. Det var inte tal om att ALLA pengar blev återbetalda, när man returnerar varan. Om den så inte ens blivit uppackad så drog de av sådär en 100-lapp för miljöavgift eller något annat lite diffust.

Är man väldigt sugen på att köpa en sak som de säljer med denna TV-reklam, så är det enklast att vänta någon månad o besöka tex Myrorna eller någon annan second-handbutik. Där står de ofta och till betydligt lägre pris.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in