Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-05-24, 19:39
Medlem
Låt säga att jag är ute och vandra och hittar en gigantisk rulle koppar. Rullen är av trä och mer än 2 meter hög. Det kan stå "Ericsson" på sidan och den är säker mer än halvfylld av riktigt tjocka ledningar koppar. Hur mycket kilo koppar kan det vara på en sådan rulle?

En bild på en sådan rulle:

http://www.realtid.se/ArticlePages/2...ma_200x128.jpg

Vi säger att området är inhägnat men det är inga problem att ta sig in. Det ligger avskiljt så det är inga problem med polis, väktare eller övriga som passerar förbi.

I teorin är det enda problemet att rullen är så gigantisk. Det krävs förmodligen en normalstor lastbil samt en truck för att få iväg hela rullen. Tyvärr har jag i teorin inte tillgång till varken eller så det alternativet går bort.

Vad skulle ni gjort? Ta er in på området och rulla ut några meter ledning för att sedan kapa den och fortsätta så tills hela rullen är slut och det är lättare att frakta bort kopparen?

Sälja uppgifterna om vart kopparrullen ligger till någon annan som sedan tar hand om den?

Inse era begränsningar och glömma att ni ens hittade rullen?
Senast redigerad av SuperOcto 2010-05-24 kl. 19:46.
Citera
2010-05-24, 20:31
Medlem
sommarlovs avatar
Heter inte tråden brottsbekämpning?

Inbilla dig inte att dyrbar kopparkabel på rulle skulle "glömmas bort".
Kan inte uppmuntra någon att stjäla och försöka sälja ny kabel!
Citera
2010-05-24, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Heter inte tråden brottsbekämpning?

Inbilla dig inte att dyrbar kopparkabel på rulle skulle "glömmas bort".
Kan inte uppmuntra någon att stjäla och försöka sälja ny kabel!

Antar att du menar forumet? Det heter Brott & brottsbekämpning så jag antar att tråden ska vara här. Annars får såklart någon mod flytta den.

Vem har sagt att den ska glömmas bort? Dom ser att den är borta på morgonen och anmäler det till polisen som i undantagsfall ringer runt till dom lokala skrotarna och ber dom hålla ögonen öppna. Jag vet såpass mycket om den här branschen att sådana här rullar stjäls och säljs dagligen. Är man beredd på att röra på sig och sälja den i många mindre partier i andra städer finns det gott om skrupelfria metallköpare som köper.

Det är inte problemet.

Teoretiskt så är problemet att rullen är såpass stor att det är svårt att veta hur man ska ta den. Därför vore det intressant att se hur ni FB:are skulle göra. Om ni skulle sälja informationen till någon eller om ni har något annat bra sätt.

Givetvis enbart i teorin.
Citera
2010-05-24, 23:36
Medlem
%s avatar
Sätt eld på hela rullen om ingen märker branden. Då har du sluppit en massa dövikt och kan kapa upp tråden i behändigare bitar att ta med. Nu är jag inte så insatt i skrot branchen men det känns aningen riskabelt att knalla runt till skrotar och sälja bränd kopparkabel.
Citera
2010-05-25, 00:00
Bannlyst
Om vi fantaserar lite här (inget som jag skule göra IRL ) så skulle jag ta kontakt med en skrothandlare o erbjuda honom den här kopparrulle. Låt skrothandlaren komma själv o hämta den. 50-50 ?
Citera
2010-05-25, 00:12
Medlem
hesons avatar
Observera även att stena metall köper kabel MED plastöverdraget kvar, elda inte bort plasten!

Själv skulle jag med (om jag inte hade riktigt jobb) förenklat bortforsling genom att dela upp rullen i meterlånga bitar med en bensindriven kap eller vinkelslip.
Citera
2010-05-25, 00:22
Medlem
%

Intressant teori som dock inte fungerar i det här teoretiska fallet. Stället ligger avsides men inte så avsides att det inte skulle synas om någon satte igång en brand. Det är väldigt mycket trä i en sådan rulle.

Rushdi

En intressant väg. Det finns särskilt en kriminellorganisation som har kopplingar till byggbranschen och därigenom utrustningen för att frakta bort en sådan här rulle. Man skulle kunna kontakta dom och ge ett förslag på att man får säg 30% av rullensvärde i handen direkt för att sedan tillsammans åka och visa vart rullen är så får dom ta den när och hur dom själva vill.

Om det sköttes snyggt tror ni det skulle vara intressant för dom eller skulle dom bara skratta åt en?

heson

Jag har för mig att man får mycket mindre betalt om plasten är kvar? Sedan finns det förmodligen information (serienummer och så vidare) på plasten som skulle kunna göra att man kan koppla just den kopparen till den stölden.
Senast redigerad av SuperOcto 2010-05-25 kl. 00:25.
Citera
2010-05-25, 00:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SuperOcto
%

Intressant teori som dock inte fungerar i det här teoretiska fallet. Stället ligger avsides men inte så avsides att det inte skulle synas om någon satte igång en brand. Det är väldigt mycket trä i en sådan rulle.

Rushdi

En intressant väg. Det finns särskilt en kriminellorganisation som har kopplingar till byggbranschen och därigenom utrustningen för att frakta bort en sådan här rulle. Man skulle kunna kontakta dom och ge ett förslag på att man får säg 30% av rullensvärde i handen direkt för att sedan tillsammans åka och visa vart rullen är så får dom ta den när och hur dom själva vill.

Om det sköttes snyggt tror ni det skulle vara intressant för dom eller skulle dom bara skratta åt en?

heson

Jag har för mig att man får mycket mindre betalt om plasten är kvar? Sedan finns det förmodligen information (serienummer och så vidare) på plasten som skulle kunna göra att man kan koppla just den kopparen till den stölden.

Har en pers som står väldig nära mig, han känner några baltiska arbetare som jobbar inom bygget o han "känner" oxå deras chef /ägaren till firman. Kanske man kunde fråga honom om han är intresserat. Men killen e rutten, betalar alltid i 2-3 månader efterskott till sina arbetare så, han skulle man inte lita på..

Vet du ungefär hur mkt ett sånt koppar rulle kostar?

getz ?
Citera
2010-05-25, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rushdi
Vet du ungefär hur mkt ett sånt koppar rulle kostar?

getz ?

Jag vet inte hur mycket företaget köper in rullarna för men en sådan stor rulle med något ton koppar kan man sälja för ca 40 000kr beroende på dagspris till skrotisarna. I teorin finns det koppar och metall för en bra bit över 100 000kr på området.

Dom potentiella pengarna gör att jag inte vill släppa min teori - även om jag förmodligen tar mig vatten över huvudet om jag försöker förverkliga den.
Citera
2010-05-25, 18:57
Medlem
Mmatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperOcto
Jag vet inte hur mycket företaget köper in rullarna för men en sådan stor rulle med något ton koppar kan man sälja för ca 40 000kr beroende på dagspris till skrotisarna. I teorin finns det koppar och metall för en bra bit över 100 000kr på området.

Dom potentiella pengarna gör att jag inte vill släppa min teori - även om jag förmodligen tar mig vatten över huvudet om jag försöker förverkliga den.

ca 40 000kr, då väger rullen ca 3,3ton. Säljer du 3,3ton skalad koppar får du ut runt 100 000 för samma rulle. Om man nu har turen att hitta en skrothandlare som köper dom mängderna vill säga.
Undra hur mycket rullen väger med kabelhöljet kvar, plus träet, om det är 3,3ton koppar i den.
Citera
2010-05-25, 19:06
Medlem
Hur mkt aktivitet är det på området dagtid?
Börja med att klippa ett stort hål i stängslet för att se lite hur lång tid det tar för någon att upptäcka något onormalt.
Citera
2010-05-26, 02:25
Medlem
surfacings avatar
Ingen dum idé. Men dom har väl nu mer ganska hög säkerhet just där? Du är inte den första pundaren som försökt stjäla kabeltrummor. Jag tror till och med alla som ens beträder deras område (åtminstone under dagtid) måste identifieras grundligt, sedan är väl sannolikt grönsakspolisen ständigt där och snurrar om nätterna. Med åtanke i att en sådan där pjäs väger ton så krävs det dessutom en smidig plan för att frakta iväg skiten också. Stora grejer och maskiner på vift höjer ögonbryn. Så hälften vågat, hälften vunnet hähä.

Citat:
Ursprungligen postat av Glutti
Du borde inte röra vad som inte är ditt. Nästa gång "hittar" du väl en ny bil i någons garage.
Blablabla.
Senast redigerad av surfacing 2010-05-26 kl. 02:28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in