Citat:
Ursprungligen postat av 526
Instämmer helt. Finns sköna program som tex SoHo Note, Evernote mfl.
Problemet är att de bäddar in filerna.
Basic är bäst helt klart. Min erfarenhet är att snabbaste vägen är det man använder. Extra knapptryck och extra program ser bra ut men man använder dom inte.
Jag brukar köra med "Skriv Text" och xPad, sen spar jag allt i mappsturkturer i mail, bokmärken och vanliga mappar med filer.
Problemet är ju att allt blir utspritt och det kräver massa jobb om man ska samla i hop tex länkar, urklipp, mail etc.
Det borde finnas en "supermapp" som man kan skriva rakt in i bakgrunden, spara bild rakt i bakgrunden, spara länkar rakt ner från browsern etc. Dvs att allt ska gå att lägga där direkt från alla menyer
Jag tror jag förstår vad du du menar.
Det jag tror är dock: Det är omöjligt att samla information, som av sig själv strukturerar sig. Det är en komplex process, vilket vi endast kan göra själva med hjärnan. Sen finns det olika verktyg man kan använda sig utav för att snabba upp denna sortering.
Det effektivaste sättet är alltså att samla information till en stor klump. Ponera att du är inne i ett projekt, researchfas, och efter 30 minuter så har du 20 filer på skrivbordet. Ta dig då tiden till att sortera detta. Ett tips kan vara att göra något fysiskt utav det hela, typ som en kontinuerlig rapport hur du ligger till i projektet. Gör en dagbok för det du samlar in.
Textbaserad information samlar jag in under ett textmate-projekt (alltså bara en helt vanlig texteditor), där jag sedan har 100-tals .txt med olika namn, csn, nordea, avanza, recept osv.
Det är väldigt överskådligt på det sättet, då det finns många bra sökmöjligheter i det program jag använder: textmate alltså (för mac).
Orkar ej leta efter språkfel eller annat, så jag hoppas du kan läsa det jag skrivit.