• 1
  • 2
2004-04-08, 23:54
Medlem
Fat bastards avatar
Det heter ju duo, trio, kvintett osv, upp till grupp om åtta, dvs. oktett.
Men vad heter en grupp om nio?
Citera
2004-04-09, 11:36
Medlem
Eremitens avatar
Nonett.
Citera
2004-04-09, 19:49
Medlem
Fat bastards avatar
Så enkelt var det alltså, det var vad jag gissade.
Slutar det därvidlag, eller finns gruppbeteckningar vidare från tio och uppåt också?
Citera
2004-04-09, 20:35
Moderator
Ruskigbusss avatar
Jag blev nyfiken och googlade lite.

De flesta sidor verkar vara på tyska och på en sida hittade jag dezimett - vilket jag gissar betyder grupp på tio.

Citat:
In den Formen und Gattungen der Kammermusik, in Duos, Trios, Quartetten usw. (Quintett, Sextett, Septett, Oktett, Nonett, Dezimett) zeigt sich meist der viersätzige Sonatentyp. Die Serenade (ital. Abendmusik) ist meist mehr als viersätzig und hat wie das Divertimento (ital. "Unterhaltungsmusik") und die Cassation durchwegs heiteren Charakter.
http://www.ms-stmk.ajs.at/lexikon/

Men vad vet jag ...
Citera
2004-04-09, 21:44
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
dezimett - vilket jag gissar betyder grupp på tio.
deziliter, dezimeter, dezimett
Citera
2008-05-29, 02:28
Medlem
tasses avatar
Finns det något ord för över 10 då?
Citera
2008-05-29, 10:37
Medlem
Egon3s avatar
En grupp om 11 kallas elva om de är fotbollsspelare. Vid utvisning decimeras
elvan till en decimett. En serie/grupp om tio kallas annars ibland för en dekad.
Citera
2008-05-29, 11:50
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Jag blev nyfiken och googlade lite.

De flesta sidor verkar vara på tyska och på en sida hittade jag dezimett - vilket jag gissar betyder grupp på tio.
Vanligare än decimett verkar vara decett.

Citat:
Ursprungligen postat av tasse
Finns det något ord för över 10 då?
Det borde väl då bli undec(im)ett, duodec(im)ett, tredec(im)ett. Men jag tror inte att man använder de termerna inom musiken. Mozart har t.ex. skrivit ett stycke för 12 blåsare och kontrabas, vilket helt enkelt kallas "Serenade for 12 wind instruments and double bass" på min skiva (också känt som "Gran Partita").
Citera
2008-05-29, 12:13
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
En grupp om 11 kallas elva om de är fotbollsspelare. Vid utvisning decimeras
elvan till en decimett. En serie/grupp om tio kallas annars ibland för en dekad.
Om man är riktigt törstig kan man ta sig en tolva.
Citera
2008-05-29, 17:39
Medlem
mkggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Det borde väl då bli undec(im)ett, duodec(im)ett, tredec(im)ett. Men jag tror inte att man använder de termerna inom musiken.
Tonintervallet om elva toner kallas i alla fall för en undecima, så helt otroligt är det nog inte att det skulle kunna kallas undecimett..
Citera
2008-05-29, 18:48
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mkgga
Tonintervallet om elva toner kallas i alla fall för en undecima, så helt otroligt är det nog inte att det skulle kunna kallas undecimett..
Jodå, och även duodecima talar man om, så visst är det logiskt. Det är bara det att undecimett bara ger en googleträff (undecett, duodecimett, duodecett alla noll). Man använder helt enkelt inte detta sätt att beteckna ensembler och stycken när antalet musiker blir så stort.
Citera
2008-05-29, 19:15
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Jodå, och även duodecima talar man om, så visst är det logiskt. Det är bara det att undecimett bara ger en googleträff (undecett, duodecimett, duodecett alla noll). Man använder helt enkelt inte detta sätt att beteckna ensembler och stycken när antalet musiker blir så stort.

De tyska varianterna undezett och duodezett ger fler träffar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in