2010-07-15, 11:25
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Telegrafverket lyckades med lagstiftning tvinga till sig monopol p riksntet.
Sedan tvingade man genom utpressning stadsnten att ge upp eftersom telegrafverket inte lt folk i dessa ringa rikssamtal.
Jag ser inte att det hr har s mycket med statliga investeringar som haft positiv inverkan p landet att gra. Snarare ngot som pminner om kriminell verksamhet.
Notera att i Sverige med privata initiativ s fick det en vldig fart. Medan in lnder dr staten styrde hnde inte mycket, utan man hindrade utvecklingen.

Tvrtom s hindrade man utvecklingen. Iom att Telia hade monopol p partrden till hemmen s kunde man stoppa anvndningen av den fr Internet (p annat stt n tunnling genom telefoni).

Det ledde till att Bredbandsbolaget genomfrde det drastiska att man drog in ny trd till lgenheter (dvs ethernet) och kunde s slja Internet till folket.Dvs man byggde ett helt nytt nt, nda ut till hushllen. Dessutom radikalt mycket billigare n vad Telia ville. Det var hr Telia vaknade och gjorde likadant och gick motvilligt med p ADSL till villorna.
Dvs staten bromsade och hindrade.

Nej, pentagon bad universiteten utreda en atombombsker ntverksteknologi. Det gjorde dom.
Sedan har privat initiativ sett till att det blev vad det blivit. Staterna har faktiskt ingenting att gra med vad internet r (annat n att dom frskt hindra s gott dom kunnat).

Jag saknar fortfarande exempel dr man p ngot troligt stt kan visa att staten gjort ngot (som inte privata hade gjort om de ftt). Och att denna statliga insats betalat sig.
Jag r inte petig. Och jag sger inte att det inte skulle finnas. Men jag accepterar ingen historiefrfalskning.

Jag tror det r bttre att du drar dina vulgrhistorier p krogen eller liknande stllen. Det r ganska tydligt att du r hatisk mot att staten ger ngot verhuvudtaget och att staten gr investeringar som bde privatpersoner och fretag anvnder sig av.

Bara en sdan sak som att du inte verkar rkna Pentagon till en del av den amerikanska staten sger ju det mesta om hur du letar sm hl att krypa ut ur din retorik med. Hade inte IP-protokollen kommit hade vi kanske kanske haft X.25-baserade protokoll trots allt. Jag tycker det r beklagligt att du verkar ha svrt att acceptera de framgngar som Sverige haft inom Internet utan istllet vljer att fokusera p problem. Hade staten valt att svlja allt vad lobbyisterna sger r jag ganska vertygad om att det barkat rtt t h-e med samhllet.

Det r beklagligt att du inte kan skilja p Internet och bredband i din historiebeskrivning av Telia.
Citera
2010-07-15, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Jag tror det r bttre att du drar dina vulgrhistorier p krogen eller liknande stllen. Det r ganska tydligt att du r hatisk mot att staten ger ngot verhuvudtaget och att staten gr investeringar som bde privatpersoner och fretag anvnder sig av.
Och dr kom personangreppet.
Jag verlter till lsarna att avgra vem av oss som har koll p fakta och vem som har gtt och blivit ilurad amsagor.

Citat:
Bara en sdan sak som att du inte verkar rkna Pentagon till en del av den amerikanska staten sger ju det mesta om hur du letar sm hl att krypa ut ur din retorik med.
Det jag skriver r att Pentagon bestllde en utredning om hur ett atombombskert ntverk skulle se ut. Dom fick en sdan utredning. Den utredningen gjordes p amerikanska universitet. Den enda tjnsten tror jag var FTP.

Vad som sedan hnde skedde p enskilt initiativ. (Du kan ju lsa p om hur och varfr Cisco startade). Det har funnits mnga protokoll. Ingen brist dr.

Citat:
Hade inte IP-protokollen kommit hade vi kanske kanske haft X.25-baserade protokoll trots allt. Jag tycker det r beklagligt att du verkar ha svrt att acceptera de framgngar som Sverige haft inom Internet utan istllet vljer att fokusera p problem. Hade staten valt att svlja allt vad lobbyisterna sger r jag ganska vertygad om att det barkat rtt t h-e med samhllet.
Du valde extremt dliga exempel. Dels att de inte p ngot stt visar att staten skulle ha haft ngot betydande med saken att gra, snarare tvrtom. Dels fr att jag rkade vara plst och knna till en hel del om de omrdena, och kunde avslja dig.

Citat:
Det r beklagligt att du inte kan skilja p Internet och bredband i din historiebeskrivning av Telia.
Jag sger att Bredbandsbolaget tillhandahll en accesstjnst fr TCP/IP och UDP, samt DNS. Skulle det vara bredband och inte internet-access i din vrld?

Nr jag lser din sista mening s drar jag iaf slutsatsen att du inte har en susning om vad du skriver om.
Citera
2010-07-15, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamic
Ska ska frska men en annan infallsvinkel. Om Centralbanken trycker 100 kr. Det finn bara hundra kronor i hela vrlden. Du lnar dom hundra. Banken bestmmer sig vara schysst med dig.

Dom vill Bara ha 100 kr och 50 re efter lnet. Allts dom vill bara ha 50 re fr lnet Var ska Du f den 50 ren ifrn. Dom vill inte ha guld inte skog av dig dom vill ha sin 50 ring Nr Det bara finns 100 kr. S funkar rntan p banker dom vill ha mer tillbaka en dom tryker.

Svrt att betala sina skulder. Pengar = Skuld.... Det finns mer skulder n pengar i vrlden.
sluta sitta p youtube nr du har rkt p
om alla pengar i hela vrlden, vartenda krona, frn starten med den frsta kronan hade varit skapad av banken, och det enda sttet att f tag p pengar skulle vara att lna dom av banken s hade det gtt till som du beskriver
vad ska banken betala sina anstllda med tex? grattis, hr r ditt lnekuvert, ett ln p 200kr?
om det finns 1000kr, du behver 100kr till s du lnar det av banken
du har nu 1100kr i plnboken
du anvnder dom extra pengarna till att bygga skolor s att folk lr sig saker, fr jobb och kan betala skatt (r sdant staten lnar pengar till), sen ska du betala tillbaka dina pengar + 50 re rnta, d har du 999.50
d har du 2 alternativ, antingen vnjer du dig vid en lgre standard, slr du ut ett snitt s blir det lite mindre pengar till alla
eller s exporterar du ngonting fr 50 re till ett annat land och tjnar 50re och du r tillbaka dr du brjade och det andra landet fr vnja sig vid en lgre standard fr att dom ville ha ngonting
Citera
2010-07-16, 01:25
Medlem
sonicguides avatar
Tnker inte gna mer tid t detta mer n nedanstende:

Citat:
Och dr kom personangreppet.

Du valde extremt dliga exempel. Dels att de inte p ngot stt visar att staten skulle ha haft ngot betydande med saken att gra, snarare tvrtom. Dels fr att jag rkade vara plst och knna till en hel del om de omrdena, och kunde avslja dig.

Vad du mste frst om du ska frst politik r att offentliga investeringar i olika forskningsprojekt eller annat till syvende och sist r tnkt att utmynna i en marknad(sdialog) med privatpersoner och branschfretag. Givetvis r inte de sistnmnda oviktiga men frsk att frst processen ven om jag frstr att du helst vill blunda fr detta.

Citat:
Jag sger att Bredbandsbolaget tillhandahll en accesstjnst fr TCP/IP och UDP, samt DNS. Skulle det vara bredband och inte internet-access i din vrld?

Nr jag lser din sista mening s drar jag iaf slutsatsen att du inte har en susning om vad du skriver om.

Den slutsats som jag drar r att du r beredd att skarva till och vnda p saker och ting ganska mycket. Du hvdade att Telia var intresserade av Internet frst nr de hade bredband(ADSL-tjnst). Den historien hll jag inte med om d man mycket vl kunde komma ut p Internet p Telialina lngt innan dess. Sedan ska vi inte glmma att det mellan dessa bda tekniker ocks fanns ISDN. En annan sak att inte glmma r att man i USA ocks sysslade med X.25 men serisa bedmare menar att frst frn 1992 var TCP/IP det som visade sig vara det mest kostnadsvrda.

Om du inte frstr kontentan av det sista fr du ta det i en annan trd t.ex. "Varfr tar politiska utredningar tid?"
Citera
2010-07-16, 01:28
Medlem
Alla lnder r just nu skuldsatte frutom ryssland I eu detta kommer p lngsikt leda till att Ryssland kommer att frstta g om alla europeiska lnderna d de har felxiblare arbetsmarknad och r betydligt mer produktiva, de har konkurrensfrdelar. Det enda som kan ses ngot negativt r att de opererar under en betydligt hgre inflation vilket innebr att de p lngsikt frlorar konkurrensfrdelar ur ett makroperspektiv.
Citera
2010-07-16, 07:46
Medlem
Fr det frst s r jag inte expert p ekonomi, rnta , inflation osv. Men jag ska lra mig det nr jag fr tid.
Jag rekommenderar dig att lsa Paul Krugman's bok Krisen den ger lite insyn in "problemet" pengar.
Nvl my2c.

Fr det frsta s r vr stadsskyld negativ som det sas i trden. Dvs Om jag har 1 miljon i skuld men ven har en tavla hemma som jag kpte fr i mille men som nu r vrd 2 mille. Ja d r netto-skulden negativ.
S r det fr vrat land. Staten har massor av tillgngar osv som r mer vrt n stadsskulden.

Jag det ekonomiska systemet r lite sjukt. Men det r det vi lever med och det gr inte att gra s mycket.
Jag kan dra en historia s fr vi se.

Det var tv super knsar som satt p stranden. Den ena knsen sa. - "Ja det har gtt vldigt bra senaste ret. Nu r jag s rik att jag kan kpa vad jag vill. Jag skulle kunna kpa ett helt land eller vad som helst. . Vilka fabriker som helst i hela vrlden. . - hmmm sa den andra knsen - Ja tror inte det !
- va varfr inte? - Du vet, jag ger alla dessa fabriker som du pratar om och jag tnker inte slja ngot.....

Vad lr man sig av detta? Jo "pengar" har inget egenvrde. De kan fort bli vrdelsa. Det r bttre att ga 100 kr i en maskin r 100 kr i mynt.

Man skulle ocks kunna lgga till en sak till historien.
- Det sitter 100 pers p stranden och lyssnar p deras prat. - en man gr fram till dem och sger.

- egentligen ger du inget! - va ska den andra knsen. Inte? Nej - fr vi r 100 pers hr borta och vi r mycket starkare n du- vi kan ta ver dina fabriker och brnna dina papper som sger att du "ger" oss.

S r det ocks. Dvs det gr att konfiskera varor och tjnster p olika stt. Skatt och moms r tv knda stt.
S mste det funka fr annars skulle till slut en enda person sitta med alla pengar och det r ingen hjlpt av.
Citera
2011-02-08, 21:45
Medlem
Sverige slde ju nordea innehav fr 23 miljarder om jag inte minns helt fel. Detta skulle g oavkortat att betala av stadsskulden. S den rnta vi nu slipper betala, r den hgre n vinsten vi fick ut av detta innehav vi nu slde? Gr det tnka s?
Citera
2011-02-08, 23:50
Medlem
pontusandes avatar
Nr jag lste den hr trden fick jag upp en kul bild i huvudet:

Vi befinner oss i en skolsal, det r extraundervisning fr stackars lilla Mats (i trden Fyra20) som inte riktigt hngt med dom andra eleverna p dagens matematiklektion. Mats frldrar har berttat fr honom att siffran 1 inte existerar och Mats litar fullt ut p sin hgintelligenta mamma och begvade far.

Lraren som stannat extra efter jobbet (Sheepskin) frklarar vnligt och begripligt fr Mats hur det ligger till:

- Ett r det frsta talet, fre tv och tre, 1... 2... 3...

- Ett r ett elakt phitt som ska frstra universum! Skriker Mats uppgivet

- Men lilla Mats, s r det inte, vi brjar med ett nr vi rknar. Svarar lraren

- Du r lika lttlurad som alla andra! Din idiot!!! Svarar Mats

Kr hrt Fyra20!

EDIT
Kom p att det kanske var lite taskigt att tracka ner p en idiot.

"Hr r Sveriges statsskuld, http://www.statsskuld.com/ . Det var s mycket att jag inte kunde rkna ut hur mycket alla invnare i Sverige r skyldiga var"

Hint:
Skuld / Antal invnare = Svar
Senast redigerad av pontusande 2011-02-08 kl. 23:54.
Citera
2011-02-09, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yesitsme
Sverige slde ju nordea innehav fr 23 miljarder om jag inte minns helt fel. Detta skulle g oavkortat att betala av stadsskulden. S den rnta vi nu slipper betala, r den hgre n vinsten vi fick ut av detta innehav vi nu slde? Gr det tnka s?
Mste ven tnka p vem rntan gr till. Om ngon svensk fr denna rnta s kan man rkna med att dessa pengar kommer tillbaka till staten.
Citera
2011-02-09, 21:38
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Mste ven tnka p vem rntan gr till. Om ngon svensk fr denna rnta s kan man rkna med att dessa pengar kommer tillbaka till staten.

Precis, sen kan vi betala skattepengar fr att ngon ska sl snder fnster s att vi den vgen kan f in lite pengar till staten.
Citera
2011-02-10, 22:31
Medlem
Hur var det med de dr familjerna nu d?

Har fortfarande inte kommit nt svar p det....
Citera
2011-02-10, 23:25
Medlem
tarvligtofss avatar
Om du hade ett fretag och du kunde lna pengar fr nstan 0% rnta som du sedan kunde investera i saker som leder till tillvxt fr ditt fretag varfr skulle du inte gra det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in