2010-07-15, 11:25
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Telegrafverket lyckades med lagstiftning tvinga till sig monopol på riksnätet.
Sedan tvingade man genom utpressning stadsnäten att ge upp eftersom telegrafverket inte lät folk i dessa ringa rikssamtal.
Jag ser inte att det här har så mycket med statliga investeringar som haft positiv inverkan på landet att göra. Snarare något som påminner om kriminell verksamhet.
Notera att i Sverige med privata initiativ så fick det en väldig fart. Medan in länder där staten styrde hände inte mycket, utan man hindrade utvecklingen.

Tvärtom så hindrade man utvecklingen. Iom att Telia hade monopol på partråden till hemmen så kunde man stoppa användningen av den för Internet (på annat sätt än tunnling genom telefoni).

Det ledde till att Bredbandsbolaget genomförde det drastiska att man drog in ny tråd till lägenheter (dvs ethernet) och kunde så sälja Internet till folket.Dvs man byggde ett helt nytt nät, ända ut till hushållen. Dessutom radikalt mycket billigare än vad Telia ville. Det var här Telia vaknade och gjorde likadant och gick motvilligt med på ADSL till villorna.
Dvs staten bromsade och hindrade.

Nej, pentagon bad universiteten utreda en atombombsäker nätverksteknologi. Det gjorde dom.
Sedan har privat initiativ sett till att det blev vad det blivit. Staterna har faktiskt ingenting att göra med vad internet är (annat än att dom försökt hindra så gott dom kunnat).

Jag saknar fortfarande exempel där man på något troligt sätt kan visa att staten gjort något (som inte privata hade gjort om de fått). Och att denna statliga insats betalat sig.
Jag är inte petig. Och jag säger inte att det inte skulle finnas. Men jag accepterar ingen historieförfalskning.

Jag tror det är bättre att du drar dina vulgärhistorier på krogen eller liknande ställen. Det är ganska tydligt att du är hatisk mot att staten äger något överhuvudtaget och att staten gör investeringar som både privatpersoner och företag använder sig av.

Bara en sådan sak som att du inte verkar räkna Pentagon till en del av den amerikanska staten säger ju det mesta om hur du letar små hål att krypa ut ur din retorik med. Hade inte IP-protokollen kommit hade vi kanske kanske haft X.25-baserade protokoll trots allt. Jag tycker det är beklagligt att du verkar ha svårt att acceptera de framgångar som Sverige haft inom Internet utan istället väljer att fokusera på problem. Hade staten valt att svälja allt vad lobbyisterna säger är jag ganska övertygad om att det barkat rätt åt h-e med samhället.

Det är beklagligt att du inte kan skilja på Internet och bredband i din historiebeskrivning av Telia.
Citera
2010-07-15, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Jag tror det är bättre att du drar dina vulgärhistorier på krogen eller liknande ställen. Det är ganska tydligt att du är hatisk mot att staten äger något överhuvudtaget och att staten gör investeringar som både privatpersoner och företag använder sig av.
Och där kom personangreppet.
Jag överlåter till läsarna att avgöra vem av oss som har koll på fakta och vem som har gått och blivit ilurad amsagor.

Citat:
Bara en sådan sak som att du inte verkar räkna Pentagon till en del av den amerikanska staten säger ju det mesta om hur du letar små hål att krypa ut ur din retorik med.
Det jag skriver är att Pentagon beställde en utredning om hur ett atombombsäkert nätverk skulle se ut. Dom fick en sådan utredning. Den utredningen gjordes på amerikanska universitet. Den enda tjänsten tror jag var FTP.

Vad som sedan hände skedde på enskilt initiativ. (Du kan ju läsa på om hur och varför Cisco startade). Det har funnits många protokoll. Ingen brist där.

Citat:
Hade inte IP-protokollen kommit hade vi kanske kanske haft X.25-baserade protokoll trots allt. Jag tycker det är beklagligt att du verkar ha svårt att acceptera de framgångar som Sverige haft inom Internet utan istället väljer att fokusera på problem. Hade staten valt att svälja allt vad lobbyisterna säger är jag ganska övertygad om att det barkat rätt åt h-e med samhället.
Du valde extremt dåliga exempel. Dels att de inte på något sätt visar att staten skulle ha haft något betydande med saken att göra, snarare tvärtom. Dels för att jag råkade vara påläst och känna till en hel del om de områdena, och kunde avslöja dig.

Citat:
Det är beklagligt att du inte kan skilja på Internet och bredband i din historiebeskrivning av Telia.
Jag säger att Bredbandsbolaget tillhandahöll en accesstjänst för TCP/IP och UDP, samt DNS. Skulle det vara bredband och inte internet-access i din värld?

När jag läser din sista mening så drar jag iaf slutsatsen att du inte har en susning om vad du skriver om.
Citera
2010-07-15, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamic
Ska ska försöka men en annan infallsvinkel. Om Centralbanken trycker 100 kr. Det finn bara hundra kronor i hela världen. Du lånar dom hundra. Banken bestämmer sig vara schysst med dig.

Dom vill Bara ha 100 kr och 50 öre efter lånet. Alltså dom vill bara ha 50 öre för lånet Var ska Du få den 50 ören ifrån. Dom vill inte ha guld inte skog av dig dom vill ha sin 50 öring När Det bara finns 100 kr. Så funkar räntan på banker dom vill ha mer tillbaka en dom tryker.

Svårt att betala sina skulder. Pengar = Skuld.... Det finns mer skulder än pengar i världen.
sluta sitta på youtube när du har rökt på
om alla pengar i hela världen, vartenda krona, från starten med den första kronan hade varit skapad av banken, och det enda sättet att få tag på pengar skulle vara att låna dom av banken så hade det gått till som du beskriver
vad ska banken betala sina anställda med tex? grattis, här är ditt lönekuvert, ett lån på 200kr?
om det finns 1000kr, du behöver 100kr till så du lånar det av banken
du har nu 1100kr i plånboken
du använder dom extra pengarna till att bygga skolor så att folk lär sig saker, får jobb och kan betala skatt (är sådant staten lånar pengar till), sen ska du betala tillbaka dina pengar + 50 öre ränta, då har du 999.50
då har du 2 alternativ, antingen vänjer du dig vid en lägre standard, slår du ut ett snitt så blir det lite mindre pengar till alla
eller så exporterar du någonting för 50 öre till ett annat land och tjänar 50öre och du är tillbaka där du började och det andra landet får vänja sig vid en lägre standard för att dom ville ha någonting
Citera
2010-07-16, 01:25
Medlem
sonicguides avatar
Tänker inte ägna mer tid åt detta mer än nedanstående:

Citat:
Och där kom personangreppet.

Du valde extremt dåliga exempel. Dels att de inte på något sätt visar att staten skulle ha haft något betydande med saken att göra, snarare tvärtom. Dels för att jag råkade vara påläst och känna till en hel del om de områdena, och kunde avslöja dig.

Vad du måste förstå om du ska förstå politik är att offentliga investeringar i olika forskningsprojekt eller annat till syvende och sist är tänkt att utmynna i en marknad(sdialog) med privatpersoner och branschföretag. Givetvis är inte de sistnämnda oviktiga men försök att förstå processen även om jag förstår att du helst vill blunda för detta.

Citat:
Jag säger att Bredbandsbolaget tillhandahöll en accesstjänst för TCP/IP och UDP, samt DNS. Skulle det vara bredband och inte internet-access i din värld?

När jag läser din sista mening så drar jag iaf slutsatsen att du inte har en susning om vad du skriver om.

Den slutsats som jag drar är att du är beredd att skarva till och vända på saker och ting ganska mycket. Du hävdade att Telia var intresserade av Internet först när de hade bredband(ADSL-tjänst). Den historien höll jag inte med om då man mycket väl kunde komma ut på Internet på Telialina långt innan dess. Sedan ska vi inte glömma att det mellan dessa båda tekniker också fanns ISDN. En annan sak att inte glömma är att man i USA också sysslade med X.25 men seriösa bedömare menar att först från 1992 var TCP/IP det som visade sig vara det mest kostnadsvärda.

Om du inte förstår kontentan av det sista får du ta det i en annan tråd t.ex. "Varför tar politiska utredningar tid?"
Citera
2010-07-16, 01:28
Medlem
Alla länder är just nu skuldsatte förutom ryssland I eu detta kommer på långsikt leda till att Ryssland kommer att försätta gå om alla europeiska länderna då de har felxiblare arbetsmarknad och är betydligt mer produktiva, de har konkurrensfördelar. Det enda som kan ses något negativt är att de opererar under en betydligt högre inflation vilket innebär att de på långsikt förlorar konkurrensfördelar ur ett makroperspektiv.
Citera
2010-07-16, 07:46
Medlem
För det först så är jag inte expert på ekonomi, ränta , inflation osv. Men jag ska lära mig det när jag får tid.
Jag rekommenderar dig att läsa Paul Krugman's bok Krisen den ger lite insyn in "problemet" pengar.
Näväl my2c.

För det första så är vår stadsskyld negativ som det sas i tråden. Dvs Om jag har 1 miljon i skuld men även har en tavla hemma som jag köpte för i mille men som nu är värd 2 mille. Ja då är netto-skulden negativ.
Så är det för vårat land. Staten har massor av tillgångar osv som är mer värt än stadsskulden.

Jag det ekonomiska systemet är lite sjukt. Men det är det vi lever med och det går inte att göra så mycket.
Jag kan dra en historia så får vi se.

Det var två super knösar som satt på stranden. Den ena knösen sa. - "Ja det har gått väldigt bra senaste året. Nu är jag så rik att jag kan köpa vad jag vill. Jag skulle kunna köpa ett helt land eller vad som helst. . Vilka fabriker som helst i hela världen. . - hmmm sa den andra knösen - Ja tror inte det !
- va varför inte? - Du vet, jag äger alla dessa fabriker som du pratar om och jag tänker inte sälja något.....

Vad lär man sig av detta? Jo "pengar" har inget egenvärde. De kan fort bli värdelösa. Det är bättre att äga 100 kr i en maskin är 100 kr i mynt.

Man skulle också kunna lägga till en sak till historien.
- Det sitter 100 pers på stranden och lyssnar på deras prat. - en man går fram till dem och säger.

- egentligen äger du inget! - va ska den andra knösen. Inte? Nej - för vi är 100 pers här borta och vi är mycket starkare än du- vi kan ta över dina fabriker och bränna dina papper som säger att du "äger" oss.

Så är det också. Dvs det går att konfiskera varor och tjänster på olika sätt. Skatt och moms är två kända sätt.
Så måste det funka för annars skulle till slut en enda person sitta med alla pengar och det är ingen hjälpt av.
Citera
2011-02-08, 21:45
Medlem
Sverige sålde ju nordea innehav för 23 miljarder om jag inte minns helt fel. Detta skulle gå oavkortat att betala av stadsskulden. Så den ränta vi nu slipper betala, är den högre än vinsten vi fick ut av detta innehav vi nu sålde? Går det tänka så?
Citera
2011-02-08, 23:50
Medlem
pontusandes avatar
När jag läste den här tråden fick jag upp en kul bild i huvudet:

Vi befinner oss i en skolsal, det är extraundervisning för stackars lilla Mats (i tråden Fyra20) som inte riktigt hängt med dom andra eleverna på dagens matematiklektion. Mats föräldrar har berättat för honom att siffran 1 inte existerar och Mats litar fullt ut på sin högintelligenta mamma och begåvade far.

Läraren som stannat extra efter jobbet (Sheepskin) förklarar vänligt och begripligt för Mats hur det ligger till:

- Ett är det första talet, före två och tre, 1... 2... 3...

- Ett är ett elakt påhitt som ska förstöra universum! Skriker Mats uppgivet

- Men lilla Mats, så är det inte, vi börjar med ett när vi räknar. Svarar läraren

- Du är lika lättlurad som alla andra! Din idiot!!! Svarar Mats

Kör hårt Fyra20!

EDIT
Kom på att det kanske var lite taskigt att tracka ner på en idiot.

"Här är Sveriges statsskuld, http://www.statsskuld.com/ . Det var så mycket att jag inte kunde räkna ut hur mycket alla invånare i Sverige är skyldiga var"

Hint:
Skuld / Antal invånare = Svar
Senast redigerad av pontusande 2011-02-08 kl. 23:54.
Citera
2011-02-09, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yesitsme
Sverige sålde ju nordea innehav för 23 miljarder om jag inte minns helt fel. Detta skulle gå oavkortat att betala av stadsskulden. Så den ränta vi nu slipper betala, är den högre än vinsten vi fick ut av detta innehav vi nu sålde? Går det tänka så?
Måste även tänka på vem räntan går till. Om någon svensk får denna ränta så kan man räkna med att dessa pengar kommer tillbaka till staten.
Citera
2011-02-09, 21:38
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Måste även tänka på vem räntan går till. Om någon svensk får denna ränta så kan man räkna med att dessa pengar kommer tillbaka till staten.

Precis, sen kan vi betala skattepengar för att någon ska slå sönder fönster så att vi den vägen kan få in lite pengar till staten.
Citera
2011-02-10, 22:31
Medlem
Hur var det med de där familjerna nu då?

Har fortfarande inte kommit nåt svar på det....
Citera
2011-02-10, 23:25
Medlem
tarvligtofss avatar
Om du hade ett företag och du kunde låna pengar för nästan 0% ränta som du sedan kunde investera i saker som leder till tillväxt för ditt företag varför skulle du inte göra det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in