2010-05-23, 19:50
Medlem
Fyra20s avatar
Hr r Sveriges statsskuld, http://www.statsskuld.com/ . Det var s mycket att jag inte kunde rkna ut hur mycket alla invnare i Sverige r skyldiga var, eftersom det r en Statsskuld r det sklart folket som fr betala den, men man kan rkna ut ungefr hur mycket det r. Med tanke p att pengar betyder skuld och skuld betyder pengar kommer vi aldrig att kunna betala av skulden. Pengar r skuld eftersom nr pengar skapades, skapades de med rnta ingrvd i dom, vi och vrlden r nu i en ondlig cirkel dr vi frsker betala av skulden till de privata bankerna som Federal Reserve i USA och Centralbanken och IMF i Europa. Enda sttet fr oss att ngonsin bli fria r genom en revulotion.
Man tar p sig statsskulden sekunden man blir Svensk medborgare.
Jag ville ge ut informationen, ni bestmmer vad ni gr med den.
Stll frgor eller diskutera.
Citera
2010-05-23, 20:20
Medlem
Lommis avatar
Sveriges nettoskuld r negativ.

Med ditt resonerande s innebr det allts att man "tar p sig" en tillgng sekunden man blir svensk medborgare.

Var det ngot mer som skulle diskuteras?
Citera
2010-05-23, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyra20
Hr r Sveriges statsskuld, http://www.statsskuld.com/ . Det var s mycket att jag inte kunde rkna ut hur mycket alla invnare i Sverige r skyldiga var, eftersom det r en Statsskuld r det sklart folket som fr betala den, men man kan rkna ut ungefr hur mycket det r. Med tanke p att pengar betyder skuld och skuld betyder pengar kommer vi aldrig att kunna betala av skulden. Pengar r skuld eftersom nr pengar skapades, skapades de med rnta ingrvd i dom, vi och vrlden r nu i en ondlig cirkel dr vi frsker betala av skulden till de privata bankerna som Federal Reserve i USA och Centralbanken och IMF i Europa. Enda sttet fr oss att ngonsin bli fria r genom en revulotion.
Man tar p sig statsskulden sekunden man blir Svensk medborgare.
Jag ville ge ut informationen, ni bestmmer vad ni gr med den.
Stll frgor eller diskutera.
Det finns inget som hindrar att vi betalar av statsskulden. (Annat n politiker som heller vill kpa rster fr pengarna och deras vljare).

Om du menar att det skulle finnas ngot (icke-politiskt) hinder mot att betala av den fr du grna redovisa det.

(F s har FED ca 5% av USDs statsskuld, s det r inte s fantastiskt mycket rnta som gr dit).
Citera
2010-05-23, 20:27
Medlem
Bean11s avatar
Hur drog du slutsatsen att Sverige inte kan betala av skulden fr att pengarna skapas ur skuld? Tnk om. Om kllan frn Zeitgeist: Addendum stmmer s betyder det att alla inte kan betala av skulden men ngra kan. Frstod inte du det?
Citera
2010-05-23, 21:26
Medlem
-Opens avatar
1117957400000/ 9 000 000 = 124217:-

Nej, 124217 r inte farligt. Det kan vi betala av om vi har viljan att gra det. Vr skuld r nd bara 36 % av vrat BNP.

Att vara orolig ver vr statsskuld r bara ondigt, det vill sga ifall om vi brjar betala av den i hgkonjunkturen och inte spenderar pengar p skattesnkningar......
Citera
2010-05-23, 21:55
Medlem
Sheepskins avatar
Sen var ju den sidan inte srskilt informativ. Ett gng siffror utan mjlighet till dissekering sger ingenting.

72 % av statsskulden r i svenska kronor, allts lnat inom landet.
6 % r lnat av privatpersoner (via frmst premieobligationer)

https://www.riksgalden.se/templates/...ge____587.aspx

Att ha en stor andel utlandsskuld r det som kan bli riktigt jobbigt fr ett land. Sverige r inte i den sitsen och r frhllandevis lgt belnat.
Citera
2010-05-23, 21:58
Medlem
Fyra20s avatar
Ni r dumma Om jag(FED,IMF,Centralbanken) r den enda som kan ge dig(ett land) pengar och jag sger att det r rnta p pengarna, d mste du lna nnu mer pengar fr att betala rntan, d blir du mer skuldsatt. Det r en evig jvla cirkel.
Vad r det ni inte frstr? Vi r i princip slavar, vakna upp fr fan!
Citera
2010-05-23, 22:06
Medlem
jjgs avatar
Citat:
Ni r dumma Om jag(FED,IMF,Centralbanken) r den enda som kan ge dig(ett land) pengar och jag sger att det r rnta p pengarna, d mste du lna nnu mer pengar fr att betala rntan, d blir du mer skuldsatt. Det r en evig jvla cirkel.

Tankeexempel, vi sljer Skne till dansken fr motsvarande 1117957400000 svenska kronor. Sedan betalar vi tillbaka vr stadsskuld och ser glada ut. Slnge inte alla lnder i vrlden vill gra samma sak samtidigt s funkar det skitbra. Ngon mste frlora, men alla mste inte frlora.
Citera
2010-05-23, 22:47
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:

Banker kan ocks skapa pengar, men det till rnta naturligtvis.

Om man amorterar p lnet genom att flytta pengar frn ett annat omrde till att betala skulden kommer rntan att sjunka och pengarna frstras s processen r inte irreversibel.
Citera
2010-05-23, 22:49
Medlem
glimmandes avatar
Sveriges statsskuld r inget som helst problem. Enda anledningen till varfr den inte betalas av r att det mycket riktigt finns vettigare saker att brnna pengarna p n terbetalningar. Lngsiktigt s r det vettigaste fr Sverige att kra med en balanserad budget och betala rntan p statsskulden och rulla ver lnet tillsvidare.

Vid en ekonomisk tillvxt s minskar statsskulden som andel av bnp vilket r den enda intressanta parametern. Skulle personligen grna se en uppgradering med snabbtg och norrlandskustsbana i Sverige. Om det smackade upp statsskulden med ngra hundra miljarder s r det enligt mig frsvarligt. Bttre n den jvla ulandsbistndet vi lmpar av pengarna p idag iaf.
Citera
2010-05-23, 23:30
Medlem
MissTeheran2009s avatar
om du r orolig ver statsskulden s rsta borgerligt. D kommer den tminstone inte att ka...
Citera
2010-05-24, 08:05
Medlem
Sveriges stadsskuld kommer aldrig att kunna betalas fr om vi hade tagit varenda krona i hela sverige ass allt vi har lnat s kommer vi fortfarande vara skyldiga bankerna pengar .. dessa bankirer har utvecklat ett system dr hela jorden e skyldiga dom pengar och om ett land inte kan betala sin skuld s fr dom betala med sina fretag . det r dags att folk fattar de hr nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in