Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-23, 19:50
  #1
Medlem
Fyra20s avatar
Här är Sveriges statsskuld, http://www.statsskuld.com/ . Det var så mycket att jag inte kunde räkna ut hur mycket alla invånare i Sverige är skyldiga var, eftersom det är en Statsskuld är det såklart folket som får betala den, men man kan räkna ut ungefär hur mycket det är. Med tanke på att pengar betyder skuld och skuld betyder pengar kommer vi aldrig att kunna betala av skulden. Pengar är skuld eftersom när pengar skapades, skapades de med ränta ingrävd i dom, vi och världen är nu i en oändlig cirkel där vi försöker betala av skulden till de privata bankerna som Federal Reserve i USA och Centralbanken och IMF i Europa. Enda sättet för oss att någonsin bli fria är genom en revulotion.
Man tar på sig statsskulden sekunden man blir Svensk medborgare.
Jag ville ge ut informationen, ni bestämmer vad ni gör med den.
Ställ frågor eller diskutera.
Citera
2010-05-23, 20:20
  #2
Medlem
Lommis avatar
Sveriges nettoskuld är negativ.

Med ditt resonerande så innebär det alltså att man "tar på sig" en tillgång sekunden man blir svensk medborgare.

Var det något mer som skulle diskuteras?
Citera
2010-05-23, 20:25
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyra20
Här är Sveriges statsskuld, http://www.statsskuld.com/ . Det var så mycket att jag inte kunde räkna ut hur mycket alla invånare i Sverige är skyldiga var, eftersom det är en Statsskuld är det såklart folket som får betala den, men man kan räkna ut ungefär hur mycket det är. Med tanke på att pengar betyder skuld och skuld betyder pengar kommer vi aldrig att kunna betala av skulden. Pengar är skuld eftersom när pengar skapades, skapades de med ränta ingrävd i dom, vi och världen är nu i en oändlig cirkel där vi försöker betala av skulden till de privata bankerna som Federal Reserve i USA och Centralbanken och IMF i Europa. Enda sättet för oss att någonsin bli fria är genom en revulotion.
Man tar på sig statsskulden sekunden man blir Svensk medborgare.
Jag ville ge ut informationen, ni bestämmer vad ni gör med den.
Ställ frågor eller diskutera.
Det finns inget som hindrar att vi betalar av statsskulden. (Annat än politiker som heller vill köpa röster för pengarna och deras väljare).

Om du menar att det skulle finnas något (icke-politiskt) hinder mot att betala av den får du gärna redovisa det.

(Fö så har FED ca 5% av USDs statsskuld, så det är inte så fantastiskt mycket ränta som går dit).
Citera
2010-05-23, 20:27
  #4
Medlem
Bean11s avatar
Hur drog du slutsatsen att Sverige inte kan betala av skulden för att pengarna skapas ur skuld? Tänk om. Om källan från Zeitgeist: Addendum stämmer så betyder det att alla inte kan betala av skulden men några kan. Förstod inte du det?
Citera
2010-05-23, 21:26
  #5
Medlem
-Opens avatar
1117957400000/ 9 000 000 = 124217:-

Nej, 124217 är inte farligt. Det kan vi betala av om vi har viljan att göra det. Vår skuld är ändå bara 36 % av vårat BNP.

Att vara orolig över vår statsskuld är bara onödigt, det vill säga ifall om vi börjar betala av den i högkonjunkturen och inte spenderar pengar på skattesänkningar......
Citera
2010-05-23, 21:55
  #6
Medlem
Sheepskins avatar
Sen var ju den sidan inte särskilt informativ. Ett gäng siffror utan möjlighet till dissekering säger ingenting.

72 % av statsskulden är i svenska kronor, alltså lånat inom landet.
6 % är lånat av privatpersoner (via främst premieobligationer)

https://www.riksgalden.se/templates/...ge____587.aspx

Att ha en stor andel utlandsskuld är det som kan bli riktigt jobbigt för ett land. Sverige är inte i den sitsen och är förhållandevis lågt belånat.
Citera
2010-05-23, 21:58
  #7
Medlem
Fyra20s avatar
Ni är dumma Om jag(FED,IMF,Centralbanken) är den enda som kan ge dig(ett land) pengar och jag säger att det är ränta på pengarna, då måste du låna ännu mer pengar för att betala räntan, då blir du mer skuldsatt. Det är en evig jävla cirkel.
Vad är det ni inte förstår? Vi är i princip slavar, vakna upp för fan!
Citera
2010-05-23, 22:06
  #8
Medlem
jäjgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyra20
Ni är dumma Om jag(FED,IMF,Centralbanken) är den enda som kan ge dig(ett land) pengar och jag säger att det är ränta på pengarna, då måste du låna ännu mer pengar för att betala räntan, då blir du mer skuldsatt. Det är en evig jävla cirkel.
Vad är det ni inte förstår? Vi är i princip slavar, vakna upp för fan!



Tankeexempel, vi säljer Skåne till dansken för motsvarande 1117957400000 svenska kronor. Sedan betalar vi tillbaka vår stadsskuld och ser glada ut. Sålänge inte alla länder i världen vill göra samma sak samtidigt så funkar det skitbra. Någon måste förlora, men alla måste inte förlora.
Citera
2010-05-23, 22:47
  #9
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyra20
Ni är dumma Om jag(FED,IMF,Centralbanken) är den enda som kan ge dig(ett land) pengar och jag säger att det är ränta på pengarna, då måste du låna ännu mer pengar för att betala räntan, då blir du mer skuldsatt. Det är en evig jävla cirkel.
Vad är det ni inte förstår? Vi är i princip slavar, vakna upp för fan!

Banker kan också skapa pengar, men det till ränta naturligtvis.

Om man amorterar på lånet genom att flytta pengar från ett annat område till att betala skulden kommer räntan att sjunka och pengarna förstöras så processen är inte irreversibel.
Citera
2010-05-23, 22:49
  #10
Medlem
glimmandes avatar
Sveriges statsskuld är inget som helst problem. Enda anledningen till varför den inte betalas av är att det mycket riktigt finns vettigare saker att bränna pengarna på än återbetalningar. Långsiktigt så är det vettigaste för Sverige att köra med en balanserad budget och betala räntan på statsskulden och rulla över lånet tillsvidare.

Vid en ekonomisk tillväxt så minskar statsskulden som andel av bnp vilket är den enda intressanta parametern. Skulle personligen gärna se en uppgradering med snabbtåg och norrlandskustsbana i Sverige. Om det smackade upp statsskulden med några hundra miljarder så är det enligt mig försvarligt. Bättre än den jävla ulandsbiståndet vi lämpar av pengarna på idag iaf.
Citera
2010-05-23, 23:30
  #11
Medlem
MissTeheran2009s avatar
om du är orolig över statsskulden så rösta borgerligt. Då kommer den åtminstone inte att öka...
Citera
2010-05-24, 08:05
  #12
Medlem
Sveriges stadsskuld kommer aldrig att kunna betalas för om vi hade tagit varenda krona i hela sverige asså allt vi har lånat så kommer vi fortfarande vara skyldiga bankerna pengar .. dessa bankirer har utvecklat ett system där hela jorden e skyldiga dom pengar och om ett land inte kan betala sin skuld så får dom betala med sina företag . det är dags att folk fattar de här nu
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback