2010-05-23, 14:20
Medlem
Von Drakes avatar
Hej alla,

Jag har en undran, går det idag att ta in signaler från en seriell port kontinuerligt och vad använder man sig i så fall för sorts av program?
I slutet av 80-talet skrev jag ett program som hela tiden tog emot mätvärden från en våg, programmet läste av signalen från vågen 2 gånger i sekunden, och styrde sedan upphällning via en annan serieport. På den tiden hade vi Win 3.11 och programmet var skrivet i Basic 4.
Finns det något bra program idag för att göra liknande? Är VB ett alternativ eller finns det bättre?

Jag är tacksam för alla synpunkter.

Med vänlig hälsning

Von Drake
Citera
2010-05-23, 15:13
Medlem
kimdah2002s avatar
Kan du vb så är det ett alternativ använd t.ex. comctl32
Citera
2010-05-23, 15:22
Medlem
Von Drakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Kan du vb så är det ett alternativ använd t.ex. comctl32
Ja, jag vet att den finns i VB.
Kan man loopa så att den anropar den hela tiden?
Citera
2010-05-23, 15:34
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von Drake
Ja, jag vet att den finns i VB.
Kan man loopa så att den anropar den hela tiden?
Ja inga problem. Måste du polla data från vågen så sätter du bara en timer på 500 ms och skickar kommando via serieporten, sköter vågen det själv så får du ett event och kan läsa datat som kommer. Vill du göra det i bakgrunden så skapar du bara en egen tråd för seriehanteringen.
Citera
2010-05-23, 15:37
Medlem
Von Drakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja inga problem. Måste du polla data från vågen så sätter du bara en timer på 500 ms och skickar kommando via serieporten, sköter vågen det själv så får du ett event och kan läsa datat som kommer. Vill du göra det i bakgrunden så skapar du bara en egen tråd för seriehanteringen.

Måste programmet hela tiden fråga, eller kan vågen aktivera när det sker en förändring så att programmet då triggas?
Citera
2010-05-23, 15:56
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von Drake
Måste programmet hela tiden fråga, eller kan vågen aktivera när det sker en förändring så att programmet då triggas?
Det beror på vad det finns för programvara i vågen? Eftersom det är enklare att göra ett program som pratar än ett som lyssnar så förutsätter jag att vågen hela tiden skickar ut vikten ifall den förändras. När vb programmet då får in data på serieporten aktiveras ett event som läser datat på porten och sätter ihop det till värden eller vad nu vågen skickar. För att du skall få det att fungera så måste du veta hur vågen fungerar, protokollet på datat och hastigheten på serieporten m.m.

Testa att koppla ihop datorn med vågen och starta det vanliga terminalprogrammet i windows ställ in det på COM1:9600,8,1,N och se om det dyker upp något på skärmen när du lägger på en banan på vågen :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in