Citat:
Har kollat runt lite och försökt läsa mer om utvidgningen, och vad det skulle innebära om man tog in fler länder, skulle det påverka mig?
Hur påverkar det vårat och internationella samhällen? ( Alltså om utvidgningspolitiken påverkar individer, grupper och samhällen i Sverige, inom EU och utom EU )
Och finns det några eventuella problem med utvidgningen och några lösningar till problemet?
Att Romer ( zigenare ) diskrimineras i många balkanländer och landet får vara med i EU, medans turkarna får hårdare och hårdare krav för de b.la. inte respekterar sina minoritetsgrupper? Är det ett problem med utvidgningen? ( Den här frågan har alltså med min sista fråga att göra, om problem )
Eller att man i Frankrike förbjuder Burka, och resten av Europa funderar på att ta in ett muslimskt land som EU? Eller det kanske inte alls är ett problem som har med EU att göra?
Men först och främst som så undrar jag hur utvidgningen påverkar alla.
Och vad händer om EU blir för stort? Hur stort kan det bli?
Hur påverkar det vårat och internationella samhällen? ( Alltså om utvidgningspolitiken påverkar individer, grupper och samhällen i Sverige, inom EU och utom EU )
Och finns det några eventuella problem med utvidgningen och några lösningar till problemet?
Att Romer ( zigenare ) diskrimineras i många balkanländer och landet får vara med i EU, medans turkarna får hårdare och hårdare krav för de b.la. inte respekterar sina minoritetsgrupper? Är det ett problem med utvidgningen? ( Den här frågan har alltså med min sista fråga att göra, om problem )
Eller att man i Frankrike förbjuder Burka, och resten av Europa funderar på att ta in ett muslimskt land som EU? Eller det kanske inte alls är ett problem som har med EU att göra?
Men först och främst som så undrar jag hur utvidgningen påverkar alla.
Och vad händer om EU blir för stort? Hur stort kan det bli?
Turkiet ansökte om medlemskap för nästan 40 år sedan. De fick då 12 områden de var tvungna att förändra för att överhuvudtaget kunna börja förhandla. På dessa 40 år har de lyckats uppnå ett enda av dessa 12 mån, 11 kvarstår alltså. Det finns ingen seriös vilja i Ankara att ansluta landet till EU, det är alldeles uppenbart.
De kandidatländer som finns är Albanien, Makedonien, Serbien, Moldavien och Ukraina. Förutom Ukraina är det små skitländer med befolkningar på mellan 2-6 miljoner (tänk Danmark).
Att EU-länder som Bulgarien, Ungern, Slovakien och Rumänien "diskriminerar zigenare" är en sanning med modifikation. Om zigenarna vägrar gå i skolan, vägrar arbeta med de få superenkla jobb som analfabetar klarar, ägnar sig åt olagliga barnäktenskap och inte vill anpassa sig på något annat sätt än att parasitera om omgivningen, så är det inte majoritetssamhället som diskriminerar, det är zigenarna själva som valt att leva i ett efterblivet samhälle inuti majoritetssamhället. Hur ska du "hjälpa" dem?
I Sofia i Bulgarien har kommunen gett zigenarna i några stadsdelar gratis el, annars tjuvkopplar de in sig på elnätet med en massa problem som det medför. Vad tror du etniska arbetande bulgarer tycker, när de måste betala för sin el? Att ösa pengar över zigenare utan motkrav skapar revolutionsstämning bland arbetande människor. Det finns politiker som på allvar har sagt att de ska skickas tillbaka till Indien, efter 900 år och 60 generationer.