2010-05-23, 11:49
Medlem
Onezonezs avatar
Har kollat runt lite och försökt läsa mer om utvidgningen, och vad det skulle innebära om man tog in fler länder, skulle det påverka mig?

Hur påverkar det vårat och internationella samhällen? ( Alltså om utvidgningspolitiken påverkar individer, grupper och samhällen i Sverige, inom EU och utom EU )

Och finns det några eventuella problem med utvidgningen och några lösningar till problemet?

Att Romer ( zigenare ) diskrimineras i många balkanländer och landet får vara med i EU, medans turkarna får hårdare och hårdare krav för de b.la. inte respekterar sina minoritetsgrupper? Är det ett problem med utvidgningen? ( Den här frågan har alltså med min sista fråga att göra, om problem )
Eller att man i Frankrike förbjuder Burka, och resten av Europa funderar på att ta in ett muslimskt land som EU? Eller det kanske inte alls är ett problem som har med EU att göra?

Men först och främst som så undrar jag hur utvidgningen påverkar alla.

Och vad händer om EU blir för stort? Hur stort kan det bli?
Citera
2010-05-23, 12:55
Medlem
DanteAlighieris avatar
Rent ekonomiskt är det en förlustaffär för Sverige. Däremot är det bra för de länder som ansluter då de fiskar till sig en massa bidrag.
Citera
2010-05-23, 13:02
Medlem
Garneringsmannens avatar
Jag fattar inte riktigt hur TS menar. Utvidgningen av EU påverkar naturligtvis alla andra länder då det blir mer länder inblandade. Det är ett känt faktum att det är en lukrativ deal för nya medlemsländer att bli medlemmar. Inför att de nya medlemsländerna gick med 2004 satte man upp hårdare regler för att få bidrag. Så om nya medlemsländer skulle joina (balkanländer, turkiet, ukraina) skulle inte det ekonomiska smällarna bli för hårda för de nuvarande medlemmarna. Så påverkan är rätt stor, men inte så stor som det har varit.

Hur stort kan EU bli? Finns inga gränser what-so-ever.
Citera
2010-05-23, 13:09
Medlem
Onezonezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garneringsmannen
Jag fattar inte riktigt hur TS menar.

Det jag menar är helt enkelt; Om man tar in 10 länder till i EU, hur kommer det påverka
*individer i Sverige, inom EU och utanför EU
*grupper i Sverige, inom EU och utanför EU
*samhällen i Sverige, inom EU och utanför EU
Citera
2010-05-23, 17:15
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onezonez
Har kollat runt lite och försökt läsa mer om utvidgningen, och vad det skulle innebära om man tog in fler länder, skulle det påverka mig?

Hur påverkar det vårat och internationella samhällen? ( Alltså om utvidgningspolitiken påverkar individer, grupper och samhällen i Sverige, inom EU och utom EU )

Och finns det några eventuella problem med utvidgningen och några lösningar till problemet?

Att Romer ( zigenare ) diskrimineras i många balkanländer och landet får vara med i EU, medans turkarna får hårdare och hårdare krav för de b.la. inte respekterar sina minoritetsgrupper? Är det ett problem med utvidgningen? ( Den här frågan har alltså med min sista fråga att göra, om problem )
Eller att man i Frankrike förbjuder Burka, och resten av Europa funderar på att ta in ett muslimskt land som EU? Eller det kanske inte alls är ett problem som har med EU att göra?

Men först och främst som så undrar jag hur utvidgningen påverkar alla.

Och vad händer om EU blir för stort? Hur stort kan det bli?

Redan den senaste expansionen satte EU på brinken av undergång. Kommer det en till så är det slutet för EU.

Om EU vill bli en realistisk verklighet i framtiden så borde de snarast besluta om att återgå till stadiet innan den senaste expansionen där Polen, Lettland etc. kom med. Och för att optimera det, så borde vi i samma veva slänga ut Spanien, Portugal och Grekland.
Citera
2010-05-23, 19:10
Medlem
Garneringsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Redan den senaste expansionen satte EU på brinken av undergång. Kommer det en till så är det slutet för EU.

Om EU vill bli en realistisk verklighet i framtiden så borde de snarast besluta om att återgå till stadiet innan den senaste expansionen där Polen, Lettland etc. kom med. Och för att optimera det, så borde vi i samma veva slänga ut Spanien, Portugal och Grekland.

Teoretiskt? Ja. Praktiskt? I helvete heller. Inget land kommer någonsin kickas ut från EU. Det ligger för mycket prestige i det. Det går att resonera ikring, men det finns inte en chans i helvete att det kommer hända.

Till TS, hur tycker du själv att senaste utvidgningen påverkat dig själv? På ett sätt har Europa krymt, men det märker inte gemene man. På samma sätt som vi inte hade märkt om Turkiet gått med, för att ta ett annat exempel. Arbetskraftsinvandringen från öst har kanske blivit lite mindre, men det är bara ren spekulation.
Citera
2010-05-23, 21:57
Medlem
Onezonezs avatar
Så att om EU låter 10 länder till gå med, påverkar inte mig i Sverige?
Blir det inte massinvandring, ifall man tar in ett land som Turkiet? Blir det inte enklare för de i mellanöstern att ta sig in i Europa?

Och hur påverkar det folk i andra EU länder och folk utanför Europa?

Och vad jag förstår kan EU alltså bli hur stort som helst, kan man börja ta in Afrikanska länder, trots att de ligger i en annan kontinent?
Citera
2010-05-24, 18:28
Medlem
Bonzo666s avatar
Citat:
Så att om EU låter 10 länder till gå med, påverkar inte mig i Sverige?
Blir det inte massinvandring, ifall man tar in ett land som Turkiet? Blir det inte enklare för de i mellanöstern att ta sig in i Europa?

Och hur påverkar det folk i andra EU länder och folk utanför Europa?

Och vad jag förstår kan EU alltså bli hur stort som helst, kan man börja ta in Afrikanska länder, trots att de ligger i en annan kontinent?
Din huvudfråga är så stor att jag inte vet var man ska börja..

Den sista delen, att EU kan bli hur stort som helst, tycker jag dock att man kan avskriva. EU växer på det sätt som dess medlemsländer vill. Där ingår definitivt inte afrikanska, asiatiska eller andra stater som man inte tycker fungerar eller som inte anses europeiska. Det finns ingen mig veterligen som är intresserade av detta.
Citera
2010-05-24, 18:34
Medlem
Onezonezs avatar
Om vi tar det här frågan istället då;

Finns det några problem inom utvidgningspolitiken & hur kan man lösa det?

( Då menar jag inte problem som " om turkiet blir EU medlem så kommer det bli en massinvandring " - utan riktiga problem ( kränker det några länder, är det något fel med politiken osv. ) och inte vad man tror kan hända )
Citera
2010-05-24, 20:24
Medlem
Bonzo666s avatar
Och du då?

Citat:
Om vi tar det här frågan istället då;

Finns det några problem inom utvidgningspolitiken & hur kan man lösa det?

( Då menar jag inte problem som " om turkiet blir EU medlem så kommer det bli en massinvandring " - utan riktiga problem ( kränker det några länder, är det något fel med politiken osv. ) och inte vad man tror kan hända )
Bulgarien som exempel kan vara ett problem. Det är dyrt. Det är ett enormt korrupt land. Så korrupt att Bulgarien fick ett ultimatum att rensa upp eller få vissa pengar frysta från EU. Man fick dem frysta. Vad betyder det: jo, att det var så korrupt att man inte kunde få loss det. Å andra sidan så får vi Bulgariens problem (organiserad brottslighet) på halsen oavsett! Och där EU går in och "tar över" reglerna och kontrollen av förvaltningsdelen samt får möjlighet att tvinga in länder som är ute och cyklar så kan man vända på frågan och tänka sig att vi i längden tjänar på att få rätsida på ett kaotiskt grannland.

Turkiet är en långkörare, men en intressant sådan. OM Turkiet får gå med, så får de bara komma med om de har uppfyllt en MÄNGD uppstramningar. Allt från lagstiftning, militär, mänskliga rättigheter, diskriminering, marknad osv. Om detta uppfylls så behöver man inte vara så oroad längre. Det är inte dagens Turkiet som blir medlem. Vid (efter) medlemskap så tenderar länderna att förbättras ekonomiskt (marknad/korruption/förvaltning etc) vilket betyder att rätt få anser sig nödgade att flytta. Vår tillgång till den turkiska marknaden är också en stor del. Jag tycker inte att Turkiet och massinvandring känns rimligt.

Vad tror du själv?
Senast redigerad av Bonzo666 2010-05-24 kl. 20:27. Anledning: Miss
Citera
2010-05-24, 20:37
Medlem
Onezonezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo666
Vid (efter) medlemskap så tenderar länderna att förbättras ekonomiskt (marknad/korruption/förvaltning etc) vilket betyder att rätt få anser sig nödgade att flytta. Vår tillgång till den turkiska marknaden är också en stor del. Jag tycker inte att Turkiet och massinvandring känns rimligt.
?
rätta mig om jag har fel, men det du just skrev är väl bara positiva saker med utvidgningen?
Citera
2010-05-24, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo666
... "Och där EU går in och "tar över" reglerna och kontrollen av förvaltningsdelen samt får möjlighet att tvinga in länder som är ute och cyklar så kan man vända på frågan och tänka sig att vi i längden tjänar på att få rätsida på ett kaotiskt grannland.

Turkiet är en långkörare, men en intressant sådan. OM Turkiet får gå med, så får de bara komma med om de har uppfyllt en MÄNGD uppstramningar. Allt från lagstiftning, militär, mänskliga rättigheter, diskriminering, marknad osv. Om detta uppfylls så behöver man inte vara så oroad längre. Det är inte dagens Turkiet som blir medlem. Vid (efter) medlemskap så tenderar länderna att förbättras ekonomiskt (marknad/korruption/förvaltning etc) vilket betyder att rätt få anser sig nödgade att flytta. Vår tillgång till den turkiska marknaden är också en stor del. Jag tycker inte att Turkiet och massinvandring känns rimligt."

Jag instämmer i detta resonemang. Om man verkligen stör sig t ex på hur Turkiet tillämpar de mänskliga rättigheterna, så borde man vara positiv till att Turkiet blir medlem på sikt. Då får EU dels möjlighet att påverka innan anslutningen, och ännu större möjligheter finns efter anslutningen, genom att villkora finansieringen av diverse struktur- och lantbrukarstöd med att nödvändiga/önskvärda förändringar måste genomföras.

För övrigt är väl ett av huvudsyftena med Lissabonfördraget att duka upp för fortsatt utvidgning. Genom Lissabonfördraget utvidgades det område inom vilket EU får bestämma och majoritetskraven sänktes (åtminstone på sikt). Så tänk på det om ni överväger att låta bli att rösta i nästa val till EU-parlamentet, eller ännu värre, att rösta dit en riktig tokfrans.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in