2010-05-22, 21:13
Medlem
Pallevantes avatar
Var just ute och gick en kvällspromenad. Ungefär halvvägs runt sjön som ligger här nere såg jag hur två gräsänder parade sig en bit fram på vägen. Jag vart lite fascinerad och ville inte störa dom så jag stannade en bit ifrån för att låta dom bli klara när något konstigt hände.

Hanen klättrade av och när honan försökte resa sig upp syntes tydligt att hennes ena ben var skadat och bara hängde där och hon ramlade ner igen. Innan hon han göra något mer kom ytterligare en hane och hoppade upp på hennes rygg och började para sig med henne. Han var mycket vårdslös och bet henne i bakhuvudet.

Jag skyndade fram mot dom och hanen hoppade av. Igen försökte honan resa sig men ramlade ner på mage. Hennes bakhuvud var helt uppköttat av vad jag antar var hanarnas bitande. Ett stort stycke skinn saknades och det såg ut som ett öppet sår. Hennes ögon var lite matta och när hon öppnade näbben för att kvacka eller vad nu änder gör kom inget ljud alls. Öppen mun men helt tyst.

Ett tag blev jag helt bestört av den råa naturen som är där ute och kände mig i all ärlighet nära tårar. Det var som om jag bevittnat den vidrigaste av våldtäkter utan att kunna göra något. Jag visste inte om jag skulle jaga iväg hanarna, kanske sparka dom lite eller om jag skulle avliva honan där på plats för att ta henne ur sitt lidande.

Vad skulle jag ha gjort?
Citera
2010-05-22, 21:18
Medlem
Threedots-deads avatar
Du skulle ha avlivat henne med lämpligt tillhygge. Inte för att jag själv hade klarat av det, men det hade varit det mest humana, helt klart.
Citera
2010-05-22, 21:20
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threedots-dead
Du skulle ha avlivat henne med lämpligt tillhygge. Inte för att jag själv hade klarat av det, men det hade varit det mest humana, helt klart.

Håller absolut med. Visst, man ska inte störa naturen, och måste inse att djur faktiskt är väldigt grymma. Men när det gäller sådana situationer kan en stor sten över huvudet eller en yxa (om man har någon) åtminstone förkorta lidandet.
Citera
2010-05-22, 21:24
Medlem
Pallevantes avatar
Jag ville avliva henne men hade det verkligen inte i mig. Fanns varken stenar eller käppar i närheten och någon yxa vet jag inte var jag skulle hittat. Tänkte sparka henne över skallen, men tvekan tillsammans med kortbyxor fick mig att tänka att det bara skulle bli otrevligt.
Citera
2010-05-22, 21:27
Bannlyst
Jag skulle tagit en stor sten och krossat henne, brutalt, ja. Men att bli våldtagen av änder är fan inte bättre
Citera
2010-05-22, 21:30
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallevante
Jag ville avliva henne men hade det verkligen inte i mig. Fanns varken stenar eller käppar i närheten och någon yxa vet jag inte var jag skulle hittat. Tänkte sparka henne över skallen, men tvekan tillsammans med kortbyxor fick mig att tänka att det bara skulle bli otrevligt.

Så du gick bara vidare eller? Hur slutade historien?
Citera
2010-05-22, 21:31
Medlem
Pallevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Så du gick bara vidare eller? Hur slutade historien?
Jag jagade bort hanarna och sen gick jag därifrån. Det kändes fegt, men jag har det verkligen inte i mig att döda ett djur även om det är för att det bästa
Citera
2010-05-22, 21:59
Medlem
Marxamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallevante
Jag jagade bort hanarna och sen gick jag därifrån. Det kändes fegt, men jag har det verkligen inte i mig att döda ett djur även om det är för att det bästa
Nästa gång kan du ju tänka på det stackars djuret istället för på dig själv, självisk-o!
Citera
2010-05-22, 22:01
Medlem
Pallevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marxama
Nästa gång kan du ju tänka på det stackars djuret istället för på dig själv, självisk-o!
-o? Ja det kan jag ju göra och det vill jag tro att jag gjorde, men om man har lätt för att ha ihjäl djur borde man kanske prata med någon.
Citera
2010-05-22, 22:09
Medlem
Snapcounts avatar
Ja, det skulle ju ha varit bäst att bespara anden mera gang-rape genom att avliva den.

Annars i naturen så är det väl som så, att hanen biter/naffsar (under parningen) på nacken hos endel djur , man kan ju anta att om så är fallet hos en skadad hona som inte kan fly i parningstider, så blir det ingen lugn ålderdom

Men när det är sagt så förstår jag nog våndan att avliva ett djur..., men ibland har nöden ingen lag

Ett sista tillägg, var med om en liknande historia för flera år sedan (påkörd katt), klarade inte av att avliva den själv, så jag gick till närmaste hus och förklarade situationen.
Senast redigerad av Snapcount 2010-05-22 kl. 22:14.
Citera
2010-05-24, 11:42
Medlem
cephs avatar
Det är ett ganska vanligt beteende hos änder. Svårt att säga om det verkligen är lämpligt att applicera mänskliga värderingar på frågan och avliva en utsatt hona för att vara "human", detta har säkerligen pågått i miljoner år.

Ja, som sagt, svår fråga. Man tycker ju att det känns rätt att kliva in och försöka göra "rätt"...
Citera
2010-05-25, 03:03
Bannlyst
Förstår iaf helt och hållet dilemmat Och även om man som sagt skulle vilja få se ett slut på lidandet, skulle jag inte heller ha, rent ut sagt, sparkat eller trampat ihjäl en and XP Inte själviskt eller svagt att gå därifån

Man borde tänka lite oftare på naturens grymhet, inte bara vid observationer XP
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in