2010-05-22, 20:11
Medlem
mcmonsters avatar
Det var ju inte så länge sedan en "skarp" incident slutade i ett dödsfall pga rikoscheterande kulor inomhus. Jag tänker på fallet i Stora Höga, där ett gäng från Red and White Crew skulle ta tillbaka en stulen AK47:a.

Mannen som dom skulle kräva tillbaka den ifrån hade förskansat sig i ett rum i källaren i sitt hus har jag för mig, och han hade skottsäker väst och en hagelbraka med sig in i rummet.

Skottlossning hade uppstått och mannen blev ihjälskjuten, men även en av gängmedlemmarna blev ihjälskjuten, just av en rikoschett som kom ifrån ett av deras egna vapen.
Citera
2010-05-22, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcmonster
Det var ju inte så länge sedan en "skarp" incident slutade i ett dödsfall pga rikoscheterande kulor inomhus. Jag tänker på fallet i Stora Höga, där ett gäng från Red and White Crew skulle ta tillbaka en stulen AK47:a.

Mannen som dom skulle kräva tillbaka den ifrån hade förskansat sig i ett rum i källaren i sitt hus har jag för mig, och han hade skottsäker väst och en hagelbraka med sig in i rummet.

Skottlossning hade uppstått och mannen blev ihjälskjuten, men även en av gängmedlemmarna blev ihjälskjuten, just av en rikoschett som kom ifrån ett av deras egna vapen.

Om det jag hört stämmer så sköt personen ifråga bakom sig när han var på väg ut från källaren. Kulan träffade en stenvägg och gick rätt in i ryggen på honom.
Citera
2010-05-22, 20:27
Medlem
mcmonsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Om det jag hört stämmer så sköt personen ifråga bakom sig när han var på väg ut från källaren. Kulan träffade en stenvägg och gick rätt in i ryggen på honom.
Så kanske det var ja.
Citera
2010-05-22, 22:44
Medlem
Rikoschetter som ändrar riktning 180 grader och kommer tillbaka mot skytten är (med normal ammunition) omöjlig. All normal ammunition "studsar" inte tillbaka däremot kan den naturligtvis ändrar riktning och då uppstår ju problemet om man är flera som går in i ett hus. Man måste hålla koll på varandra så man inte lyckas dra en massa bulor som riskerar att träffa kamraterna. Enda sättet att få en kula att rikoschettera tillbaka mot en skytt vore att få den å rikoschettera upp högt som fan i luften och sen för vinden tillbaka skrotet till skytten.
Det skulle ju vara ett avsevärt större problem med rikoschetter i skogen tänk er all jävla gråsten som finns på våra övningsfält.

Ett större problem i dagens hus är dock att de flesta innerväggar består av gips - lite plast - isolering
vilket gör att kulor som träffar en sådan vägg går rätt igenom och har duktigt med kraft kvar på andra sidan så man bör ha koll på vad huset man stormar är byggt av och därefter ha koll på var kamraterna tar vägen.
Citera
2010-05-23, 11:49
Medlem
Wiskyes avatar
http://www.youtube.com/watch?v=0ABGIJwiGBc

Citera
2010-05-24, 18:10
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiskye
http://www.youtube.com/watch?v=0ABGIJwiGBc

Ja, det är en häftig video! Men här måste man betänka att det vapnet är extremt kraftfullt och absolut ingenting som man använder i närstrid, i synnerhet inte när man ska gå in i ett rum. Dessutom skjuter han på järn, som som sagt är ovanligt att ha i hemmet. Häftigt att kulen inte penetrerar järnet.

I övrigt, det är inte säkert att han hade dött eller ens blivit allvarligt skadad om han blivit träffad i huvudet. Det är en enorm förlust av rörelseenergi som kulan gör efter att den träffat ett fast föremål och helt byter riktning, dessutom kommer den börja snurra och inte träffa med spetsen (förmodligen), man kan även se att den studsar en gång i marken innan den träffar honom. Om man visste hur långt avståndet var till järnplattan så skulle man tillsammans med utgångshastigheten på vapnet kunna göra en ganska god aproximation på hur fort kulan färdades när den träffade honom. Jag misstänker att den rör sig i en halvmåneformad bana från järntavlan och att farten är ickedödande. Men ja, spekulationer.

Dessutom, om man deltar i en strid inomhus så finns det garanterat större saker att oroa sig för än the off-chance att en kula rikoschetterar.
Citera
2010-05-24, 19:01
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pressword
Rikoschetter som ändrar riktning 180 grader och kommer tillbaka mot skytten är (med normal ammunition) omöjlig. All normal ammunition "studsar" inte tillbaka däremot kan den naturligtvis ändrar riktning och då uppstår ju problemet om man är flera som går in i ett hus. Man måste hålla koll på varandra så man inte lyckas dra en massa bulor som riskerar att träffa kamraterna. Enda sättet att få en kula att rikoschettera tillbaka mot en skytt vore att få den å rikoschettera upp högt som fan i luften och sen för vinden tillbaka skrotet till skytten.
Det skulle ju vara ett avsevärt större problem med rikoschetter i skogen tänk er all jävla gråsten som finns på våra övningsfält.
Nejdå, det är inte alls omöjligt. Jag har själv blivit träffad av en 9mm kula som studsade mot något i en 25m-vall. Det lustiga var att jag faktiskt såg den komma tillbaka, för att bråkdelen av en sekund senare träffa mig rakt i bröstet. Som tur var hade jag tjocka kläder på mig så jag klarade mig undan med ett ordentligt blåmärke, men eftersom kulbanan var ganska flack måste det funnits en hel del energi kvar. Detta hör givetvis till ovanligheterna, men jag ser det inte alls som en omöjlighet att folk kan skadas mer eller mindre allvarligt av rikoschetter, särskilt inte inomhus. Som redan nämnts beror det helt på vad och hur kulan träffar, t.ex. var offren i St. Valentinemassakern uppställda mot en tegelvägg, och vad jag vet blev ingen av skyttarna skadade.
Citera
2010-05-24, 19:56
Medlem
Alimamas avatar
Enormt snygga bilder på kolliderande kulor i slow motion http://www.youtube.com/watch?v=QfDoQwIAaXg

De vill inte studsa alls. Jag kan tänka mig att man behöver en hård kula, ett klent vapen och en elastisk träffyta för att få en 180° rikoschett.

Angående filmen på .50 BMG som kommer tillbaka så är den oerhört märklig, hur säker kan man vara på att den inte är fejk?
Citera
2010-05-24, 20:19
Medlem
Naturaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pressword
Rikoschetter som ändrar riktning 180 grader och kommer tillbaka mot skytten är (med normal ammunition) omöjlig. All normal ammunition "studsar" inte tillbaka däremot kan den naturligtvis ändrar riktning och då uppstår ju problemet om man är flera som går in i ett hus.

det är ju konstigt då vi senast i torsdags sköt lite plates. Jag var nästan direkt bakom skytten med tidtagarn efter ungefär 5 skott ser jag hur en rikoschet kommer hoppandes längs med marken rakt mot mig och träffade mig i benet. tur hade jag då den inte penetrerade skinnet.

andra gången i mitt liv det har hänt

Edit alla rikoschetter är inte hela kulor utan oftast fragment av kulorna
Citera
2010-05-24, 20:21
Medlem
Alimama:
Det är väl inte säkert att det är kulan som kommer tillbaka och träffar hörselskydden. Den är ju dessutom väldigt långsam på vägen tillbaka.
Citera
2010-05-24, 20:23
Medlem
Mythbusters har testat...

Youtube: mythbusters + ricochet
Citera
2010-05-24, 20:39
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av profanum-vulgus
Alimama:
Det är väl inte säkert att det är kulan som kommer tillbaka och träffar hörselskydden. Den är ju dessutom väldigt långsam på vägen tillbaka.

Nej, inte hela kulan kanske, men det är garanterat en del av kulan. Vad skulle det annars vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in