2010-05-22, 12:49
Medlem
Hello Mac-anvndare! Sllar mig i ledet bland de som r totala nybrjare inom Mac.. Min moder jord har precis infrskaffat sig en iBook G4 (hon fick den) med spec. 1,42GHz CPU, + 1gb RAM och 20gb ledigt p hrddisken. Hon kpte sedan ett mobilt bredband frn bredbandsbolaget. Det mobila bredbandet krver Mac OS X 10.5 eller senare, problem uppstr d hennes dator har 10.4.11. Kan inte installera bredbandet. Sledes frsker jag installera 10.5.6, utan lycka, n s lnge. Jag r hemskt less just nu. Skapar skivavbild p hennes dator, fr felmeddelanden vid verifiering. Hoppar ver ver. och mountar (vilket inte tycks ngra problem). Frsker installera men den promptar att jag ska starta om datorn fr att fortstta installering. Gr det, sen hnder inget mer. Jag vet inte vad jag har fr alternativ? Har frskt anvnda diverse guider men, ja.. T. ex g in i imagefilen och frska kra OSInstall.mpkg, men den vill inte ppnas .h.t

Kan inte brnna ut imagefilen d jag inte har Dual Layer-brnnare.

Har inget strre USB-minne.

Ingen annan Mac.

What to do??

Hjrtligt tacksam fr svar, vill f igng det mobila bredbandet..
Citera
2010-05-22, 12:55
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majbrasan
Hello Mac-anvndare! Sllar mig i ledet bland de som r totala nybrjare inom Mac.. Min moder jord har precis infrskaffat sig en iBook G4 (hon fick den) med spec. 1,42GHz CPU, + 1gb RAM och 20gb ledigt p hrddisken. Hon kpte sedan ett mobilt bredband frn bredbandsbolaget. Det mobila bredbandet krver Mac OS X 10.5 eller senare, problem uppstr d hennes dator har 10.4.11. Kan inte installera bredbandet. Sledes frsker jag installera 10.5.6, utan lycka, n s lnge. Jag r hemskt less just nu. Skapar skivavbild p hennes dator, fr felmeddelanden vid verifiering. Hoppar ver ver. och mountar (vilket inte tycks ngra problem). Frsker installera men den promptar att jag ska starta om datorn fr att fortstta installering. Gr det, sen hnder inget mer. Jag vet inte vad jag har fr alternativ? Har frskt anvnda diverse guider men, ja.. T. ex g in i imagefilen och frska kra OSInstall.mpkg, men den vill inte ppnas .h.t

Kan inte brnna ut imagefilen d jag inte har Dual Layer-brnnare.

Har inget strre USB-minne.

Ingen annan Mac.

What to do??

Hjrtligt tacksam fr svar, vill f igng det mobila bredbandet..

Du har allts inte originalskivan med systemet? Det r ju annars det frsta tipset. Som det lter nu r det kanske s att imagefilen r korrupt.

Alternativ tv r kanske att gra en ren installation med formatering av hrddisk. Det skulle jag ha testat.
Citera
2010-05-22, 13:03
Medlem
Tack fr svar! Jag har ingen originalskiva, alls, men den torde ju vara den med 10.4.11 i s fall? S det hade inte hjlpt ven om jag haft den (antar jag). Har prvat tv image-filer. Fga troligt att bda r korrupta.

Jag var nog otydlig kring imagefilerna. Har tankar hem tv olika versioner och sedan skickat ver via ntverk frn min PC.

Hur gr jag tillvga nr jag ska formatera och samtidigt installera frn hrddisken? Det knns inte som att det skulle fungera. D mste jag helt enkelt ha en bootningsbar enhet i form av USB/DVD, right? Antar att partionering inte fungerar d, heller. Knner mig oerhrt korkad nr det kommer till Mac, drav mina dumma funderingar et. c. Har inte en aning om hur saker och ting fungerar p Mac, egentligen
Senast redigerad av Majbrasan 2010-05-22 kl. 13:06.
Citera
2010-05-22, 14:13
Medlem
Citat:
Hur gr jag tillvga nr jag ska formatera och samtidigt installera frn hrddisken? Det knns inte som att det skulle fungera. D mste jag helt enkelt ha en bootningsbar enhet i form av USB/DVD, right? Antar att partionering inte fungerar d, heller. Knner mig oerhrt korkad nr det kommer till Mac, drav mina dumma funderingar et. c. Har inte en aning om hur saker och ting fungerar p Mac, egentligen

Nej det gr sjlvfallet inte att montera .dmg filen och installera p s stt.
Har du ingen extern hrddisk eller liknande?
Citera
2010-05-23, 11:09
Medlem
vagrantxs avatar
r 10.5.6 skivan kpt separat eller levererades den med en annan dator?

Tillhr den en annan dator s kan du inte anvnda den.
Citera
2010-05-23, 14:09
Medlem
Lt sga att jag har en extern hrddisk. Hur gr jag tillvga drifrn?

Nej, jag har ingen 10.5.6-skiva. Bara image-filer.
Grundtanken r ju vad jag har fr alternativ, egentligen..
Citera
2010-05-23, 16:48
Medlem
Citat:
Lt sga att jag har en extern hrddisk. Hur gr jag tillvga drifrn?

Nej, jag har ingen 10.5.6-skiva. Bara image-filer.
Grundtanken r ju vad jag har fr alternativ, egentligen..

http://liveslick.com/2007/12/28/inst...al-hard-drive/
Citera
2010-05-23, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vagrantx
r 10.5.6 skivan kpt separat eller levererades den med en annan dator?

Tillhr den en annan dator s kan du inte anvnda den.
fr≠kan
Citera
2010-05-23, 17:08
Medlem
Det enklaste r vl att brnna imagefilen (inte den korrupta dock!) p en DVD och installera som vanligt. (Du mste dock ha ett program som kan hantera imagefiler, det rcker inte med att brnna en skiva med filen p. Toast r bra.)
Citera
2010-05-24, 16:33
Medlem
vagrantxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rn.m
fr≠kan

r inte 10.5 skivan frn en annan dator av samma modell s GR den inte att anvnda.

S, antingen retailskiva, eller frn en annan dator av samma modell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in