2010-05-22, 18:43
Medlem
chaoswithins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Du verkar ha missförstått den nya regeln. Det är trakasserier och mobbningen som är förbjuden numera. Du får fortfarande skriva debattinlägg där du exempelvis hänvisar till Nisses blogg. Det är när intelligentian aktivt börjar mobba Nisse som det inte längre är tillåtet. Jag kan inte finna något värde i att Flashback upplåter utrymme till personer som driver mobbningskampanjer mot enskilda individer.

Är det så så känner jag mig rätt lugn, men jag känner mig ändå orolig att den kommer att användas för att radera trådar/ge ut varningar med hänvisning till denna regel i stil med jämförelsen Mord - Stämpling till mord om du förstår.
2010-05-22, 22:14
Medlem
honken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaoswithin
Är det så så känner jag mig rätt lugn, men jag känner mig ändå orolig att den kommer att användas för att radera trådar/ge ut varningar med hänvisning till denna regel i stil med jämförelsen Mord - Stämpling till mord om du förstår.

Du övertolkar. Läs debattråden om detta, som admin postade här under viktiga meddelanden. Tror den kan lugna ned dig lite.
2010-05-24, 03:34
Medlem
Colonials avatar
På tiden! Har nästan gått och väntat på att en ny regel ska införas. Att kränka oskyldiga människor på internet som tex inte råkar se tillräckligt bra ut eller råkat supa sig fulla och gjort bort sig har inget värde. Det kan visserligen anses roligt men det är fortfarande fel.
2010-05-24, 03:55
Medlem
Arbetarbroders avatar
Tycker det här är en sjukt tråkig regel som Flashback inför. Lagom till forumet fyller 10 år så slår man till med den här regeln, och Flashback känns som vilken 10-åring som helst som fått lära sig att "det är fel med mobbning".

Som jag ser det, så växer det här med sociala medier och att fläka ut sitt liv på internet mer och mer idag. Och vi ser ju knappast något tecken på att det skulle minska.
Folk lägger ut ALLT på internet idag. Sina mjölkfyllda bröst, sina nyfödda ungar, sin utvecklingsstörda bror som dregglar över maten på en semesterresa på Rhodos. Blondiner som tror de är fotomodeller fast ser ut som en påse skridskor och lägger ut bilder på bilddagboken eller Facebook.

Kulturen som råder är att det ska daltas och vara allmänt puttenuttigt.
"Åh vilket gulligt barn du har"... Och det är ju bloggaren (eller vad det nu är) som har makten, det är han/hon som kan godkänna inlägget och radera inlägg som inte passar.

Flashback har varit motpolen till detta.
Stället där folk kan berätta vilken ful unge det är, eller att blondinen som tror hon är något väger lite för mycket, eller dra en runk till mjölkfyllda bröst på någon MILF som lagt upp bilder på Familjeliv. Eller en så oskyldig grej som kolla på snygga resenärer på Resedagboken. Tjejer (eller killar) som själva frivilligt lagt upp sina bilder på internet. Äger de rätten till vad som får sägas om dem? Äger de rätten om vilka som får länka till deras bilder de själva har lagt upp på internet?
Det känns som en del av Flashbacks själ går i graven tillsammans med den här regeln.
Någonstans behövs det ett ställe som har rätten och kraften att röra om i grytan och stoppa den ensidiga bilden som "fläka ut mitt liv på nätet" ger idag. Att Flashback fortsatte vara en motpol och inte en del av hela censuren.

Visst är det kanske omoget att sitta och skratta åt utvecklingsstörda barn och visst finns det kanske en sorts elakhet i att skratta åt någon fjortis på bilddagboken. Men om Flashback ska stå för yttrandefrihet så innefattar det även att ha rätten att tycka, skratta och håna, eller för den delen hylla, personer som själva lagt upp bilder på internet.
Det som läggs upp på internet kommenteras - på MSN, på efterfester och på skolor. Men på Flashback är det numera förbjudet med motivering som nätmobbning. Det låter som Flashback köpts upp av BRIS.
2010-05-24, 09:01
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Tycker det här är en sjukt tråkig regel som Flashback inför. Lagom till forumet fyller 10 år så slår man till med den här regeln, och Flashback känns som vilken 10-åring som helst som fått lära sig att "det är fel med mobbning".

Som jag ser det, så växer det här med sociala medier och att fläka ut sitt liv på internet mer och mer idag. Och vi ser ju knappast något tecken på att det skulle minska.
Folk lägger ut ALLT på internet idag. Sina mjölkfyllda bröst, sina nyfödda ungar, sin utvecklingsstörda bror som dregglar över maten på en semesterresa på Rhodos. Blondiner som tror de är fotomodeller fast ser ut som en påse skridskor och lägger ut bilder på bilddagboken eller Facebook.

Kulturen som råder är att det ska daltas och vara allmänt puttenuttigt.
"Åh vilket gulligt barn du har"... Och det är ju bloggaren (eller vad det nu är) som har makten, det är han/hon som kan godkänna inlägget och radera inlägg som inte passar.

Flashback har varit motpolen till detta.
Stället där folk kan berätta vilken ful unge det är, eller att blondinen som tror hon är något väger lite för mycket, eller dra en runk till mjölkfyllda bröst på någon MILF som lagt upp bilder på Familjeliv. Eller en så oskyldig grej som kolla på snygga resenärer på Resedagboken. Tjejer (eller killar) som själva frivilligt lagt upp sina bilder på internet. Äger de rätten till vad som får sägas om dem? Äger de rätten om vilka som får länka till deras bilder de själva har lagt upp på internet?
Det känns som en del av Flashbacks själ går i graven tillsammans med den här regeln.
Någonstans behövs det ett ställe som har rätten och kraften att röra om i grytan och stoppa den ensidiga bilden som "fläka ut mitt liv på nätet" ger idag. Att Flashback fortsatte vara en motpol och inte en del av hela censuren.

Visst är det kanske omoget att sitta och skratta åt utvecklingsstörda barn och visst finns det kanske en sorts elakhet i att skratta åt någon fjortis på bilddagboken. Men om Flashback ska stå för yttrandefrihet så innefattar det även att ha rätten att tycka, skratta och håna, eller för den delen hylla, personer som själva lagt upp bilder på internet.
Det som läggs upp på internet kommenteras - på MSN, på efterfester och på skolor. Men på Flashback är det numera förbjudet med motivering som nätmobbning. Det låter som Flashback köpts upp av BRIS.

Fast det är ju inte bara bilder som någon människa redan lagt up på internet som det handlar om, där har jag åtminstone en större förståelse för det. Det handlar ju också om trådar som går ut på att man t.ex skall springa runt och fota ”mongolider” ute på stan för att sedan lägga up bilderna i tråden och håna dem tillsammans. Yttrandefrihet i all ära och jag är den första att försvara den när det handlar om att framföra någon form av åsikt om du så är nazist eller kommunist. Men att springa runt på stan och fota människor för att sedan lägga up på flashback och håna tillsammans har jag ytterst svårt att försvara från någon form av yttrandefrihetsperspektiv. Då har jag större acceptans och lättare att försvara det för de människor som redan själva lagt up bilderna på t.ex en blogg.
2010-05-24, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Textvägg

Du prickade in ungefär exakt det jag tycker, inklusive det där med att springa omkring på stan och fota mongon.

Väl rutet, Arbetarbroder!
2010-05-25, 04:00
Medlem
Drapåtrissors avatar
Men varför ligger isf tråden "Fula människor på Facebook" kvar? Inte handlar väl den om offentliga personer?
2010-05-25, 04:05
Medlem
Hirvis avatar
Jag hoppas att regeln snarare ska hindra överdrifter? (Typ när man lägger ut nummer och folk börjar ringa hem till personer, att skratta åt mongon är minst lika flashback som enorma penisar och anti-semitiskt-spammande.)
2010-05-25, 11:10
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Jag hoppas att regeln snarare ska hindra överdrifter? (Typ när man lägger ut nummer och folk börjar ringa hem till personer, att skratta åt mongon är minst lika flashback som enorma penisar och anti-semitiskt-spammande.)
Grundtanken är att en tråd på Flashback inte i yttrandefrihetens namn ska resultera i att någon annan inte längre vågar/orkar finnas på nätet, och därmed få sin egen yttrandefrihet begränsad.
2010-05-25, 11:26
Medlem
Are-ons avatar
Om denna regeln införs begär jag att titeln "Yttrandefrihet-på riktigt" tas bort. För det är falsk marknadsföring i så fall.

Vad händer med FB. Även om jag tycker uttrycket PK är konstigt så försöker väl FB iaf inte vara alltför PK. Idag togs ett steg i fel riktning. Ni som skyller på att det ska vara vettiga debatter, håll er bara borta ifrån de oseriösa trådarna då! in gen tvingar er. http://www.familjeliv.se/ denna hemsidan funkar bra om man vill vara seriös å PK.

Gillar inte att racka ner på FBs ledning, men just nu får ni skylla er själva. Den 25/5-10 är börjar på FBs död. En långsam kvävning är orsaken. När dödsfallet kommer vet jag inte, kanske om en vecka kanske om ett år. Vem vet, men det kommer det har ni sett till nu...
2010-05-25, 11:30
Avslutad
Synd. Allt roligt ska dom ta ifrån en. Fruktar mest att bildtråden på original runtom i Sverige ska tas bort. Det är faktiskt en kvalitetstråd och inte vad jag kallar mobbning.
2010-05-25, 11:36
Medlem
Are-ons avatar
Roligt hur FB verkar göra regler när det bli obekvämt. Piratkort är så fel det bara kan bli. Dock finns det trådar där de flesta mods vet att barnporr diskuteras, men inget händer. Vet inte, kanske runkar de själv till det. Inget multinationellt företag som bryr sig om tjejerna, men däremot korten. det är nog en troligare förklaring.

Undrar vad det är den här gången, men kanske diskuterats i Valhalla(outlaw) så vi dödliga inte får veta sanningen. Yttrandefrihet ja...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in