2010-08-12, 01:18
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Fordonsmekanisk katastrof att lägga växlarna så.
Första gången jag prövade en moped met det växelsystemet (den var otrimmad tror jag) så gjorde jag bort mig totalt. Hur jag än försökte så lyckades jag inte rulla iväg hur mycket jag än slirade på kopplingen, det var ju bara det att jag försökte komma iväg på 2:an
Tror det var en Honda mt5
Citera
2010-08-12, 18:04
Medlem
På endurohojar är det definitivt bäst att ha 1an nederst. Till exempel om man kör på något i lite högre fart och tappar fart vill man inte riskera att få i neutralen när man växlar ner. Man sparkar helt enkelt vilt på pedalen för att komma iväg så snabbt som möjligt.
Citera
2010-08-12, 23:32
Medlem
Min kompis har en kina fiddy, där alla växlar ligger ner och om man trycker up "växel pinnen" så växlar man ner. Faktiskt mycket smartare än den vanliga konstruktionen med tanke på att de är mycket lättare att få i neutralen och växel lådan slits inte så mycket pga att man inte kan missa neutralen. Däremot om man är MC kunnig så missar man oftast inte neutralen men ändå, smart grej.
Citera
2010-08-13, 02:18
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shirrox
Min kompis har en kina fiddy, där alla växlar ligger ner och om man trycker up "växel pinnen" så växlar man ner. Faktiskt mycket smartare än den vanliga konstruktionen med tanke på att de är mycket lättare att få i neutralen och växel lådan slits inte så mycket pga att man inte kan missa neutralen. Däremot om man är MC kunnig så missar man oftast inte neutralen men ändå, smart grej.
Jajusteja, första crossen (och enda hittills) var en hyosung minicross på 80cc eller nåt. Då var alla växlar neråt och under fyran var neutralen igen. Visste man inte vilken växel man var på så var det skitsvårt att hitta rätt. Hade man 2 eller högre var det svårt att komma iväg (det var halvautomat. Kopplingen inbyggd i växelpedalen asså) och hade man i ettan så var det svårt att inte slå över. Betänk att det var en minicross och jag är 1.88 så jag fick nästan sitta längst bak för att knäna inte skulle ta i styret. Helt livsfarligt
Citera
2010-08-13, 09:58
Medlem
rosamannens avatar
Jag kör rätt ofta en Pagsta Chopper (kinamoppe) med manuell låda. Den har neutral överst och alla växlarna neråt. Skitenkelt!

Men frågan till TS är ju, efter nästan tre månader: Blev det någon moped?
Citera
2010-08-13, 13:02
Medlem
självklart så är neutralen mallan 1an och 2an det bästa blir galen när man ska testa någon "fiddy" eller liknande som har N 1 2 3 4 N 1 2... liksom de finns ju ingen stopp
Citera
2010-08-13, 21:26
Medlem
serbers avatar
Fan va muppigt med kinamopparna...körde en DT i mina yngre dagar och allt annat jag testat moppeväg med växlar har varit 1an ner sen resten upp.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in