2010-05-21, 22:09
Medlem
cdxz11s avatar
Tjena!

Hade tänkt köpa mig någon moppe nu till sommaren så man kan ta sig runt billigt och även för att öva att köra manuellt då jag planerar att ta mc kort till hösten. Anyhow, jag har enbart kört scooter innan och har aldrig kört en manuell mc/moped innan, har dock b-kort och kör manuell bil så kan ju "tekniken" bakom växlandet & kopplingen. Har letat runt lite på nätet för att försöka hitta lite info om hur man går tillväga för att växla med manuell mc/moped men ej hittat så mkt info om hur det funkar, kankske någon som skulle kunna förklara =)

Nu till frågan, hade tänkt dra iväg och kolla på ett gäng mopeder under helgen, men frågan är om jag kommer göra bort mig totalt om jag skall provköra? Skulle någon kunna förklara hur växellådan på manuell mc/moped funkar skulle det uppskattas!

Mvh Cdx
Citera
2010-05-21, 22:11
Medlem
skillad-banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
Tjena!

Hade tänkt köpa mig någon moppe nu till sommaren så man kan ta sig runt billigt och även för att öva att köra manuellt då jag planerar att ta mc kort till hösten. Anyhow, jag har enbart kört scooter innan och har aldrig kört en manuell mc/moped innan, har dock b-kort och kör manuell bil så kan ju "tekniken" bakom växlandet & kopplingen. Har letat runt lite på nätet för att försöka hitta lite info om hur man går tillväga för att växla med manuell mc/moped men ej hittat så mkt info om hur det funkar, kankske någon som skulle kunna förklara =)

Nu till frågan, hade tänkt dra iväg och kolla på ett gäng mopeder under helgen, men frågan är om jag kommer göra bort mig totalt om jag skall provköra? Skulle någon kunna förklara hur växellådan på manuell mc/moped funkar skulle det uppskattas!

Mvh Cdx

Är samma princip att växla på båda. Själv tyckte jag bil va bra mycket svårare att hänga med medtanke på att man använde fötterna. Är nog inga problem, tänk likadant som på bil så kommer det gå bra
Citera
2010-05-21, 22:13
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skillad-banan
Är samma princip att växla på båda. Själv tyckte jag bil va bra mycket svårare att hänga med medtanke på att man använde fötterna. Är nog inga problem, tänk likadant som på bil så kommer det gå bra

Jo fast det jag inte riktigt kunnat klura ut är hur växelspaken funkar, hade det suttit en vanlig växelspak som på en bil hade det inte blivit några problem men fattar inte riktigt hur det funkar med själva växlandet hehe.
Citera
2010-05-21, 22:17
Medlem
Är inte det där lite olika på olika mopeder? Vissa är det typ koppla och sen trycka ner skiten med foten för att växla upp, på andra tvärtom, och på vissa lite blandat? :S

Rätta mig gärna om jag har fel. Aldrig ägt en moped, bara testat polarnas i femtonårsåldern.
Citera
2010-05-21, 22:19
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonDavid
Är inte det där lite olika på olika mopeder? Vissa är det typ koppla och sen trycka ner skiten med foten för att växla upp, på andra tvärtom, och på vissa lite blandat? :S

Rätta mig gärna om jag har fel. Aldrig ägt en moped, bara testat polarnas i femtonårsåldern.

Nja tror nog det är bäst att frikoppla innan man börjar växla, iaf om man vill att växellådan skall hålla en tid. Bör ju finnas någon slags "standard" tkr man.
Citera
2010-05-21, 22:20
Medlem
Citat:
Nja tror nog det är bäst att frikoppla innan man börjar växla, iaf om man vill att växellådan skall hålla en tid. Bör ju finnas någon slags "standard" tkr man.
Haha jag menade naturligtvis att frikoppla och sedan växla. Dåligt formulerat av mig där. Vad jag menade var bara att jag har för mig att man växlar åt olika håll.
Citera
2010-05-21, 22:21
Medlem
Negerkludds avatar
Växlarna sitter så att du har 1an under neutralen sedan 2-3-4 osv uppåt. Ligger du i friläge så kickar du ner pinnen till 1an sedan drar du upp den till 2an och den kommer då hoppa över neutralen. Ska du tex från 4 ner till neutral gör du 2 kick ner och sen ett litet smygkick så att den inte faller förbi neutralen.

Vad är detta för fråga, seriöst
Citera
2010-05-21, 22:23
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerkludd
Växlarna sitter så att du har 1an under neutralen sedan 2-3-4 osv uppåt. Ligger du i friläge så kickar du ner pinnen till 1an sedan drar du upp den till 2an och den kommer då hoppa över neutralen. Ska du tex från 4 ner till neutral gör du 2 kick ner och sen ett litet smygkick så att den inte faller förbi neutralen.

Vad är detta för fråga, seriöst

Aha ok, bra förklarat =)
Senast redigerad av cdxz11 2010-05-21 kl. 22:26.
Citera
2010-05-21, 22:26
Medlem
A.Svenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerkludd
Växlarna sitter så att du har 1an under neutralen sedan 2-3-4 osv uppåt.

Stämmer bra på de flesta nya mopeder, äldre modeller kan det se lite annorlunda ut på.
Så mitt tips är att om du eventuellt ska åka och titta på en moped, läs på lite om just den modellen innan om du känner dig osäker.
Citera
2010-05-21, 22:27
Medlem
Negerkludds avatar
EDIT:fail
Citera
2010-05-21, 22:27
Medlem
skillad-banans avatar
Citat:
Aha ok, bra förklarat =)

Behöver inte alls nödvändigtvis vara en neråt och resten uppåt. Det kan du fråga utan att behöva känna dig dum. Vanligt ligger 1an neråt sen resten uppåt. mellan 1an och 2an så är friläge.
Citera
2010-05-21, 22:33
Medlem
cdxz11s avatar
En fråga till, brukar växlarna ligga "över varandra" så att man för varje växel får trycka upp spaken längre eller hoppar den "tillbaks" till samma läge efter man tryckt ned/upp den?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in