2010-05-23, 16:06
Medlem
ajmons avatar
På vissa yamahamotorer så ligger växlarna tvärtom 1an längst upp och sen resten neråt..
Citera
2010-06-16, 02:00
Medlem
Finns hojar som har N1234 låda, främst för att slippa problemet med att "slita ut" lådan så friläget hoppar i av misstag. Har dock endast stött på fiddys o dyl. från kina med denna typ av låda.
Citera
2010-07-13, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Sen om du inte kan få i neutralen, det är skit samma, du kan köra omkring och sen stanna på 1:an med kopplingen inne, sen bromsar du bara lite också släpper du kopplingen så kommer motorn att få ett slags "kontrollerat kärringstopp". Annars kan du ju fråga på plats haha..

Ett annat sätt som iaf funkar på många (alla?) motorcyklar är att fälla ned sidostödet när man har en växel i. Då stannar motorn. Detta är en säkerhetsåtgärd för att inte riskera att köra iväg med stödet nedfällt.

För att starta motorn med stödet nerfällt måste växellådan ligga i neutralläget. Om man sedan lägger i en växel innan man har fällt upp stödet så stannar motorn. Att starta motorn med stödet uppfällt kräver inte att växeln ligger i neutralläget, men du bör ha kopplingen indragen.
Citera
2010-07-13, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
Undrar jag med, känns rätt onödigt att knöka in neutralen mellan två växlar när man kan ha den i botten istället, men kanske finnns någon finess med det.

Om man inte håller i huvudet att man faktiskt har ettan i, t.ex. när man kör ganska långsamt, så kan det vara smått farofyllt att växla ned och då hamna i neutralen. Om man t.ex. kör i en brant uppförsbacke kan man behöva växla ned fort, och då kunna räkna med att man hamnar i en riktig växel där gashandtaget ger den väntade reaktionen, och inte i neutralen.

Neutralen vill man ju aldrig ha i när man faktiskt kör, så det finns en poäng i att den inte kan läggas i av misstag.
Citera
2010-07-14, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av init
Om man inte håller i huvudet att man faktiskt har ettan i, t.ex. när man kör ganska långsamt, så kan det vara smått farofyllt att växla ned och då hamna i neutralen. Om man t.ex. kör i en brant uppförsbacke kan man behöva växla ned fort, och då kunna räkna med att man hamnar i en riktig växel där gashandtaget ger den väntade reaktionen, och inte i neutralen.

Neutralen vill man ju aldrig ha i när man faktiskt kör, så det finns en poäng i att den inte kan läggas i av misstag.

Dock så har åtminstone jag alltid koll på vilken växel jag har i och det finns inte en chans att jag skulle råka putta i neutralen om den fanns längst ner. På min gamla DT så var neutralen längst ner och jag älskade detta när jag jämförde med kompisars nya rieju m.m. Dock så hade ju gamla DT bara 4 växlar i Sverige och 5 utomlands. Fick senare tag på en utländsk låda med 5 växlar och satte i den. Då till min fasa märkte jag att neutralen inte längre var längst ner utan ettan neråt.. Blev väldigt sorgsen och satte näääästan i den strypta originallådan istället
Citera
2010-07-14, 18:23
Medlem
Stormorfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raid1911
Finns hojar som har N1234 låda, främst för att slippa problemet med att "slita ut" lådan så friläget hoppar i av misstag. Har dock endast stött på fiddys o dyl. från kina med denna typ av låda.
Dom äldre yamaha dt har så, det är ju egentligen smidigast tycker man. Fast iofs, har man neutralen mellan 1-2 så är det ju bara att stampa ner växelspaken några gånger så vet man att ettan är i, ligger neutralen i botten måste man ju tänka lite på vilken växel som är i, men det har aldrig varit några problem.
Citera
2010-07-14, 18:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Som sagt, 1:an ner, resten upp, såhär ser det ut:

4
3
2
N
1
Fordonsmekanisk katastrof att lägga växlarna så.
Citera
2010-07-16, 01:58
Medlem
FSGLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Fordonsmekanisk katastrof att lägga växlarna så.
Och ändå har tyska ingenjör triumfer såsom Zundapp växlarna på det viset?
Citera
2010-07-16, 02:00
Moderator
Arne.Ankas avatar
På vilket sätt skulle det göra en undermålig design bra?
Citera
2010-07-17, 17:06
Medlem
Rexxys avatar
Sachs , Puch och Zündapp har 1:an neråt och resten uppåt. Med neutralen mellan 1:an och 2:an.
c:a 1980 och neråt

Yamaha Dt50mx, Suzuki K50 och Yamaha Fs1 har neutralen neråt, och resten uppåt. c:a 1980 och uppåt

Nyare mopeder med AM6 och Derbi motorer har 1:an neråt och resten uppåt. Och neutralen mellan 1:an och 2:an. c:a 2000 och uppåt.

Så ifrån att ha neutralen mellan 1:an och 2:an till neutralen längst ner , så kommer dem tillbaka till den gamla funktionen med neutralen mellan 1:an och 2:an på dem nyaste hojjarna.
Senast redigerad av Rexxy 2010-07-17 kl. 17:10.
Citera
2010-08-12, 00:38
Medlem
PvtRalles avatar
När jag ska starta har jag ALLTID friläge i och startar moppen. Sedan börar man gasa lite och lägger i ettans växel samtidigt som man håller i kopplingen. Sedan släpper man på kopplingen samtidigt som man försöker hitta dragläget mellan gasen och kopplingen.
Citera
2010-08-12, 01:15
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raid1911
Err.... Yamaha DT50 har ju Neutralen längst ner och allt annat uppåt. Om man dessutom råkar växla "lite för löst" så går friläget it. Räcker med att man trycker till pedalen åt ordinarie håll för att få i ordinarie växel om det händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in