• 1
  • 2
2010-05-21, 16:11
Medlem
Marsovs avatar
• köttfärs.
• 1 stycke morot.
• 1 tomater.
• ½ paprika.
• ½ dl creme fraice.
• ½ äpple.
• 1 dl grädde.
• 1 gul lök
• 50g ost.
• 1 brk krossade tomater.
• 1 brk bönor i krossade tomater.
• 1 burk champinjoner.

+ basvaror som mjöl, pasta, potatis ägg osv.

Tänkt på: Järpar på spett m. potatis och kanske någon tomat/"salsa" sås, köttfärs paj.. Vad tror ni? Kom med idéer.

(detta är alltså för 1 person, och därmed svårt att göra en paj kanske kom jag på...)
// Marse
Citera
2010-05-21, 17:52
Medlem
naganof2s avatar
stek

köttfärs.
½ paprika
1 gul lök
1 burk champinjoner.

sen i med
1 stycke morot.
1 tomater.
½ dl creme fraice.
1 dl grädde.
1 brk krossade tomater.
1 brk bönor i krossade tomater.

koka

pasta

servera med 50g ost.
Citera
2010-05-21, 18:38
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naganof2
stek

köttfärs.
½ paprika
1 gul lök
1 burk champinjoner.

sen i med
1 stycke morot.
1 tomater.
½ dl creme fraice.
1 dl grädde.
1 brk krossade tomater.

koka

pasta

servera med 50g ost.

Uppenbart!

Nästan helt enig; men jag hade nog slängt i moroten också från början...
Citera
2010-05-21, 22:06
Medlem
Marsovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naganof2
stek

köttfärs.
½ paprika
1 gul lök
1 burk champinjoner.

sen i med
1 stycke morot.
1 tomater.
½ dl creme fraice.
1 dl grädde.
1 brk krossade tomater.

koka

pasta

servera med 50g ost.

Hehe, jo.. Men hur blir det med champinjoner och massa krossade tomater I steken? Låter underligt tycker jag..
Citera
2010-05-21, 23:01
Medlem
krings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marsov
Hehe, jo.. Men hur blir det med champinjoner och massa krossade tomater I steken? Låter underligt tycker jag..
Jag tror naganof2 menar att du ska steka köttfärsen med löken, paprikan och champinjoner och sen ha i resten, dvs göra en köttfärssås av det.
Jag tycker också att moroten ska med från början
Citera
2010-05-22, 00:26
Medlem
Marsovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kring
Jag tror naganof2 menar att du ska steka köttfärsen med löken, paprikan och champinjoner och sen ha i resten, dvs göra en köttfärssås av det.
Jag tycker också att moroten ska med från början

Haha, jo..! Vadfan tänkte jag på..

Några mer tips än köttfärssås? Gärna med recept också..!
Citera
2010-05-22, 01:50
Moderator
Allaballawallas avatar
Ja va fan, köttfärsås är ju inte världens roligaste men det mest uppenbara.

Hur som helst. Ett till förslag fördelat på två dagar...

Tider och temperatur får du känna av lite själv, om du har lite kul kryddor kan du ju piffa till där du tycker att det behövs. Jag utgår ifrån att du har ett normalutrustat kök.

Dag ett.

1.
Sparka igång ugnen på 200c.

2.
Tag köttfärsen (Vet inte hur mycket du har, eller vad för sort det är. Blandfärs hade nog varit bäst till det här), ett ägg och en msk grädde. Ös i allt i en bunke, kör allt med elvisp tills det inte ser ut som köttfärs längre, lagom när det börjar se ut och ha konsistens som mjukglass. Smaka av med lite salt och vitpeppar, ställ åt sidan medan du fortsätter med resten.

3.
Skala några potatisar, moroten och halva löken, skiva allt extremt tunt, typ med osthyvel eller mandolin.
blanda moroten, potatisar och löken i en bunke, salta och peppra.
Pensla en ugnsfast form (glas eller keramik) med lite matolja eller smör (helst smör, kasta margarinet om du har sånt.), sula över "rotsaksblandningen" i formen, se till så att det inte blir för mycket i, halvvägs upp på kanten räcker nog. Häll över grädden. Ställ åt sidan.

4.
Hacka resten av löken, paprikan och champinjonerna. Ös allt i en stekpanna. Låt det hela få färg och bli lite soggigt, dra i tomatkrossen, låt allt stå och småputtra och rör emellanåt.

5.
Släng in "rotskasblandningen" i ugnen.

6.
Riv osten och äppelhalvan på rivjärn, blanda hälften av osten med äpplet.

7.
Tag fram köttfärsen, forma smeten (som borde ha stelnat lite) till Snickersliknande bitar fast lite större, peta in ett finger i ena änden (som om det var en fingervante) stoppa in "äppelosten" i hålet (fördela så att det räcker till alla "bitarna"), förslut hålen.

8.
Lägg i varm stekpanna och få till en bra och någorlunda jämn stekyta, ställ åt sidan.

9.
Dra i creme fraice tomathistorian (den med lök, paprika och svamp), mixa helst med stavmixer, annars med elvisp, men då blir det inte lika bra konsistens. Smaka av.

10.
Strö den resterande osten över grönsakerna i ugnen, låt stå kvar i ugnen ett par minuter.

11.
Tag ut morotspotatisen ur ugnen och sänk temperaturen till 175c Lägg "köttpolarna" på grönsakerna med den nu lätt smälta osten, häll över tomat- och svampröran.

12.
Kör vidare i ugnen tills du tycker att allt ser klart ut (kanske 10-15 minuter till).

13.
Ta ut ur ugnen ät.
Gärna med en kylskåpskall lager med lite högre beska som måltidsdryck.
Ur burk går bra...

Dag två.

1.
Öppna bönburken och slå i allt i en gryta, värm på spisen.

2.
Dela tomaten på mitten (sida till sida, ej topp till botten) och lägg i en varm stekpanna.

3.
Dra i två ägg i stekpannan (om du vill ha vändstekt eller ej är upp till dig, men de brukar funka bäst till bönor, tomat och ägg), bredvid tomaterna som du nu kan vända på.

4.
Lägg allt på en tallrik och ät, frukost.

Lycka till
Senast redigerad av Allaballawalla 2010-05-22 kl. 02:02.
Citera
2010-05-22, 02:13
Medlem
Marsovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Ja va fan, köttfärsås är ju inte världens roligaste men det mest uppenbara.

Hur som helst. Ett till förslag fördelat på två dagar...

Tider och temperatur får du känna av lite själv, om du har lite kul kryddor kan du ju piffa till där du tycker att det behövs. Jag utgår ifrån att du har ett normalutrustat kök.

Dag ett.

1.
Sparka igång ugnen på 200c.

2.
Tag köttfärsen (Vet inte hur mycket du har, eller vad för sort det är. Blandfärs hade nog varit bäst till det här), ett ägg och en msk grädde. Ös i allt i en bunke, kör allt med elvisp tills det inte ser ut som köttfärs längre, lagom när det börjar se ut och ha konsistens som mjukglass. Smaka av med lite salt och vitpeppar, ställ åt sidan medan du fortsätter med resten.

3.
Skala några potatisar, moroten och halva löken, skiva allt extremt tunt, typ med osthyvel eller mandolin.
blanda moroten, potatisar och löken i en bunke, salta och peppra.
Pensla en ugnsfast form (glas eller keramik) med lite matolja eller smör (helst smör, kasta margarinet om du har sånt.), sula över "rotsaksblandningen" i formen, se till så att det inte blir för mycket i, halvvägs upp på kanten räcker nog. Häll över grädden. Ställ åt sidan.

4.
Hacka resten av löken, paprikan och champinjonerna. Ös allt i en stekpanna. Låt det hela få färg och bli lite soggigt, dra i tomatkrossen, låt allt stå och småputtra och rör emellanåt.

5.
Släng in "rotskasblandningen" i ugnen.

6.
Riv osten och äppelhalvan på rivjärn, blanda hälften av osten med äpplet.

7.
Tag fram köttfärsen, forma smeten (som borde ha stelnat lite) till Snickersliknande bitar fast lite större, peta in ett finger i ena änden (som om det var en fingervante) stoppa in "äppelosten" i hålet (fördela så att det räcker till alla "bitarna"), förslut hålen.

8.
Lägg i varm stekpanna och få till en bra och någorlunda jämn stekyta, ställ åt sidan.

9.
Dra i creme fraice tomathistorian (den med lök, paprika och svamp), mixa helst med stavmixer, annars med elvisp, men då blir det inte lika bra konsistens. Smaka av.

10.
Strö den resterande osten över grönsakerna i ugnen, låt stå kvar i ugnen ett par minuter.

11.
Tag ut morotspotatisen ur ugnen och sänk temperaturen till 175c Lägg "köttpolarna" på grönsakerna med den nu lätt smälta osten, häll över tomat- och svampröran.

12.
Kör vidare i ugnen tills du tycker att allt ser klart ut (kanske 10-15 minuter till).

13.
Ta ut ur ugnen ät.
Gärna med en kylskåpskall lager med lite högre beska som måltidsdryck.
Ur burk går bra...

Dag två.

1.
Öppna bönburken och slå i allt i en gryta, värm på spisen.

2.
Dela tomaten på mitten (sida till sida, ej topp till botten) och lägg i en varm stekpanna.

3.
Dra i två ägg i stekpannan (om du vill ha vändstekt eller ej är upp till dig, men de brukar funka bäst till bönor, tomat och ägg), bredvid tomaterna som du nu kan vända på.

4.
Lägg allt på en tallrik och ät, frukost.

Lycka till

Ähäh, dock måste detta göras på en dag, glömde också att nämna att alla ingredienser behövs inte användas, men desto fler, desto bättre.
Citera
2010-05-22, 02:24
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ähäh, dock måste detta göras på en dag, glömde också att nämna att alla ingredienser behövs inte användas, men desto fler, desto bättre.

Skulle tippa på att det första tar 1,5h från start till mål för en normalbegåvad och kanske runt 1h för någon som hittar i ett kök. Det andra 15 min, så börja dagen med frulle, chilla några timmar och preppa middagen sedan.

Men om jag skulle gissa så är det här en uppgift för en avgångselev på valfritt restauranggymnasium.
Ser lite ut som en råvarukorg + basvaror...

Har jag rätt är TS en lat kockelev?
Citera
2010-05-22, 04:33
Medlem
vikaries avatar
Citat:
• köttfärs.
• 1 stycke morot.
• 1 tomater.
• ½ paprika.
• ½ dl creme fraice.
• ½ äpple.
• 1 dl grädde.
• 1 gul lök
• 50g ost.
• 1 burk champinjoner.

+ basvaror som mjöl, pasta, potatis ägg osv.

Tänkt på: Järpar på spett m. potatis och kanske någon tomat/"salsa" sås, köttfärs paj.. Vad tror ni? Kom med idéer.

(detta är alltså för 1 person, och därmed svårt att göra en paj kanske kom jag på...)
// Marse

Jag skulle göra en pastagratäng.

Koka pastan

Stek upp lök och köttfärs, riv morötterna, äpplet och blanda i, skulle du ha en buljongtärning hemma, smula den och blanda i. Blanda i finskurna bitar av paprikan.

Blanda grädden, creme fraice, krossade tomaterna och hälften av den rivna osten, häll ned i pannan.
Blanda även i champinjonerna. Krydda med salt och peppar efter smak och gärna även vitlök. Låt allt koka ihop i ca 5 min.

Häll pastan i en smord ugnsform, slå på köttfärsröran och resten av osten. Skulle du råka ha italiensk salladskrydda hemma, strö över lite av den.

Gratinera i ugn, 200 grader i ca 20 min eller tills osten börjar få färg.

Blev själv sugen på att testa detta.
Citera
2010-05-22, 09:38
Medlem
Marsovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Skulle tippa på att det första tar 1,5h från start till mål för en normalbegåvad och kanske runt 1h för någon som hittar i ett kök. Det andra 15 min, så börja dagen med frulle, chilla några timmar och preppa middagen sedan.

Men om jag skulle gissa så är det här en uppgift för en avgångselev på valfritt restauranggymnasium.
Ser lite ut som en råvarukorg + basvaror...

Har jag rätt är TS en lat kockelev?

Jupp, så är faktiskt fallet. Man får rätt mycket sådana här uppgifter, och den här "matkorgen" var ju köttfärssås/biffar så det bara skrek om det.. Men jag vill verkligen inte göra samma sak som resten av världen ..

Därför söker jag idéer här på FB, söker självklart runt på lite olika receptsidor också..
Citera
2010-05-22, 12:39
Medlem
WeaselPodowskis avatar
Först och främst – skit i burkchampinjonerna, det är säkert kockmostvarigheten till en kuggfråga.

• köttfärs. – Biffar

Klyfta och tillaga i ugnen:
• 1 stycke morot
• 1 tomater
• ½ paprika
• 1 gul lök (ev. ska den vara i biffarna istället)
+ potatis

Det skulle kanske fungera att ha i • ½ äpple också.
Beroende på vilken ost (• 50g ost.) det är, ha på det över grönsakerna/rotfrukterna. Det vill säga getost, inte hushållsost. Är det fetaost kan du ha den i biffarna.
Hade det varit färska champinjoner skulle de också varit med här.

Gör någon god salsa av:

Vit sås?
• ½ dl creme fraice.

Eller någon lätt efterätt om du sparar äpplet och hittar på något med:
• ½ dl creme fraice.
och/eller
• 1 dl grädde.

Edit: Jag har noll erfarenhet av restaurangprogrammet och betygskriterierna där, så ta mina förslag med en nypa salt.
Senast redigerad av WeaselPodowski 2010-05-22 kl. 12:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in