• 1
  • 2
2010-05-21, 14:53
Medlem
MrOaikis avatar
Bill Gates är en fantastisk affärsman, och i början var han ju också programmerare. Men hur bra tror ni han är på att programmera idag? Förstår han hur allt fungerar, eller har han lämnat hela programmeringstänket bakom sig? Håller han sig uppdaterad på det senaste? Skulle han klara av att hoppa in var som helst, och sätta sig in i arbetet, eller är viss programmering för svår för honom?
Citera
2010-05-21, 14:55
Medlem
Zoxxys avatar
Tror han är mer inriktad på hårdvara :P
Eftersom han inte ens skapade dos utan köpte det för typ inget ^^,
Citera
2010-05-21, 15:21
Medlem
eliras avatar
Kan garantera dig att han inte är up-to-date. Frågan är om han ens var en speciellt duktig programmerare när det begav sig, affärssinne räcker långt.
Citera
2010-05-22, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Bill Gates är en fantastisk affärsman, och i början var han ju också programmerare. Men hur bra tror ni han är på att programmera idag? Förstår han hur allt fungerar, eller har han lämnat hela programmeringstänket bakom sig? Håller han sig uppdaterad på det senaste? Skulle han klara av att hoppa in var som helst, och sätta sig in i arbetet, eller är viss programmering för svår för honom?

Han klarar nog det här som mest:

Kod:
10 PRINT "Windoze Ru13z!!!"
20 GOTO 10

Sen när han har skrivti klart det så får han "Out of Memory at 30"...
Citera
2010-05-22, 11:27
Medlem
Denzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elira
Kan garantera dig att han inte är up-to-date. Frågan är om han ens var en speciellt duktig programmerare när det begav sig, affärssinne räcker långt.

Jag skulle tro han var en rätt duktig programmerare.

Citat:
Vid 14 års ålder skapade Gates och Allen ett datorprogram och tjänade 20 000 dollar första året

Källa : http://sv.wikipedia.org/wiki/Bill_Gates
Citera
2010-05-22, 13:42
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki

Ja, ja, ja och ja.

Att folk påstår att han inte var en duktig programmerare är lite kul, med tanke på att han skrev de första versionerna av Visual Studios helt själv. Han var också högst delaktig i att skriva Windows-kärnan när det begav sig.
Citera
2010-05-22, 16:06
Medlem
templers avatar
Tänka och koda är inte samma sak, det senare kan vilken burkslav som helst klara och bibliotek utvecklas hela tiden. Jag gissar att han fortfarande har duktig koll.
Citera
2010-05-22, 16:42
Medlem
anooonyms avatar
Av vad jag har läst är han en skitbra programmerare. vilket inte skulle förvåna mig
Citera
2010-05-22, 17:05
Medlem
Hittade en intressant artikel om detta här: http://www.zdnet.com/blog/murphy/bil...programmer/640

Ja han verkar ha gjort några projekt under sina programmerings år bland annat hållt på mycket i BASIC. Dock så vet man inte så mycket om det, tror faktiskt han var en jävligt vass affärsman och det kan man komma långt med när man har bra kontakter. Många andea som gjorde kodningen runt om, han skulle nog kunna skriva saker idag. Annars skulle jag bli lite smått förvånad. Men ja vem vet
Citera
2010-06-03, 01:53
Medlem
Bill Gates var väl en av flera andra nördar. Klart han måste ha varit något sånär kunnig på sin sak.

Operativsystemet köpte han ju dock av en polare och sålde till IBM så det var ju inte han som skrev det ifrån början. Men han lär ju ha pulat runt i det en del och förstått sig på det efteråt kan man tänka så helt dum i huvudet kan han ju inte ha varit.

Att hålla på och fåna sig med gotosatser i Basic som parodi på Gates är väl rätt efterblivet. Microsoft hade ju förövrigt både Qbasic och Amiga Basic som produkter.
Citera
2010-06-03, 02:25
Medlem
Tagelbergs avatar
Hans ursprungliga kompetangs var att skriva BASIC-tolkar i assembler, inte att programmera i BASIC som lite raljant brukar påstås. Historien om DOS var väl ungefär att Gates ville sälja en BASIC-tolk till IBM och de sade att vad de sökte efter var ett operativ till sin nya PC-burk. Det var då han köpte ett i stort sett färdigt DOS av någon som han sedan utvecklade till den första versionen av MS-DOS.

Hur det gick sedan vet jag inte. Jag har fått uppfattningen att han var med på ganska initierad nivå en bra bit in i utvecklingen av Windows och att den konstiga vurmen för BASIC i Visual Studio-paketen är hans personliga fixering vid ett värdelöst språk.
Citera
2010-06-03, 03:04
Medlem
Rotmosrullens avatar
Det beror ju också lite på hur man definierar en bra programmerare. Är en bra programmerare någon som har en genuin förståelse för datorsystem, koll på metodik och ett sinne för problemlösning eller en 20-åring med mac som håller på med innegrejer som ruby-on-rails, bisarra web 2.0-hemsidor och spottar ut iPhone-apps i samma takt som twitter-meddelandena flödar?

Ni får själv gissa vilken grupp jag tror Bill tillhör..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in