Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-21, 14:13
  #1
Medlem
french.toasts avatar
Har sett olika tv-program och artiklar om olika människor som skickat in sitt DNA till ett företag. Och på så viss fått svar på frågor om sin genetiska historia och även hittat släktingar. Jag är född här i Sverige med finska föräldrar.

Eftersom jag ofta hört att finländarnas genetik skiljer sig lite från resten av Europa så blev jag nyfiken på min egen "historia". Kanske hittar man avlägsna släktingar på ställen man inte kunde tänka sig. Finns det företag i Sverige som gör dessa test? Eller måste man ta kontakt med nåt utländskt företag? Har googlat lite men har bara hittat faderskapstest och test för genetiska sjukdomar. Läste i ett annat forum att en person hade anlitat ett företag i USA.

Vilka priser lär jag förvänta mig och hur pålitliga är svaren? Hjälper det om vi är flera personer i familjen som gör samma test? Får man veta om man är släkt med några enskilda personer runt om i världen eller är detta sekretessbelagt?

Tack för svar!
Citera
2010-05-21, 16:01
  #2
Medlem
Blå Rutas avatar
Det funkar inte riktigt så. Små variationer (som oftast inte påverkar individen alls) är vanligare på vissa ställen och i vissa folkgrupper. När dom kollar igenom ens DNA så tittar dom på dessa och försöker sedan pussla ihop varifrån det är mest sannolikt att man har sitt ursprung ifrån.

Det kommer alltså inte hjälpa om flera i familjen gör testet. Det kanske blir lite mer exakt om du istället för att testa på dig testar på dina mor- och farföräldrar. Men du kommer inte få någon lista på namn du är släkt med. Du kommer få nåt i stil med "Chile 3 %, Finsk 87 %. svensk 8 % tibetansk 2 %"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback