Citat:
Att bagatellisera mobbning i den mening att man inte ovillkorligen accepterar att den leder till (eller rättfärdigar) kriminalitet i vuxen ålder är ju inte riktigt samma sak som att förneka att mobbning orsakar psykiska men och är ett allvarligt problem i samhället.
Med det sagt är det många som börjar vuxenlivet med en rejäl "ryggsäck" som helt klart försämrar förutsättningarna att leva ett s.k. normalt liv. Men det finns också mycket hjälp att få, och om ingen finns där för att hjälpa till (t.ex. föräldrar) så faller det till slut på den enskilde individen att försöka få den hjälpen på egen hand. Den här typen av kriminalitet kan förklaras, men inte ursäktas, som jag ser det.
Med det sagt är det många som börjar vuxenlivet med en rejäl "ryggsäck" som helt klart försämrar förutsättningarna att leva ett s.k. normalt liv. Men det finns också mycket hjälp att få, och om ingen finns där för att hjälpa till (t.ex. föräldrar) så faller det till slut på den enskilde individen att försöka få den hjälpen på egen hand. Den här typen av kriminalitet kan förklaras, men inte ursäktas, som jag ser det.
Jag har varken "rättfärdigat" eller "ursäktat" någon kriminalitet. De två förvirrade orden förekommer inte ens i min vokabulär.
Jag letar efter orsakerna till hennes brott, och jag tror att den här trådens olagliga inlägg kan ha bidragit en del till hennes dåliga självförtroende, och därigenom bidragit till hennes brott.
Och eftersom människor är "hjärntvättbara", så är det förståeligt att man får svårare att sluta begå brott när människor säger tex såna här "uppmuntrande" ord till en:
Citat:
Det blir nog svårt att hitta en psykolog, eller ens en akademiker värd sin titel, som håller med dig om den usla analysen/spådomen. Möjligen att det blir en självuppfyllande profetia, tack vare såna negativa människor som dig.