Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Bara A = A, så man kan veta att världen skulle ha sett ut såsom världen ser ut, och att psykologin hade varit exakt likadan, om det inte fanns någon skillnad i beteende (eftersom det är definitionen för psykologi som vi utgår ifrån).
Men jo, det var lite det jag var ute efter också, att det beror på vad man tittar efter, och hur vi upplever det. Någon kanske tycker att två enäggstvillingar utförde samma handling när båda tog ett äpple var, någon annan kanske tycker att dom särskilde sig ifrån varandra genom att den ena tog ett grönare äpple och den andra tog ett rödare äpple. Det är lite som, två handgjorda muggar kan se väldigt olika ut, ändå kan vi identifiera båda som muggar. Eller, A och a ser olika ut, men ändå känner vi igen dom som samma sak. Eller, säger jag ordet "bil" så kanske du tänker på Volvo medan jag tänker på Jaguar, ändå kan vi använda ordet bil för att kommunicera och förstå varandra. Det finns oändligt med skillnader, detaljer, men ändå en bredare bas. Och genom dessa detaljer som skiljer oss åt, kommer inte ens enäggstvillingar att ha exakt samma psykologi, då kanske ena tvillingen ser en liten brun fläck på sitt äpple medan den andra tycker att hans äpple ser ut som en jordglob. Den mentala modellen blir annorlunda då associationerna skiftar sig. Den bredare basen som gör att vi kan kommunicera, och empatisera, är tyvärr väldigt godtycklig. Vissa grupper av människor tycker att det är tillräckligt att en gitarr har fyra strängar, för att den ska kallas gitarr. Andra skulle kanske kalla det för luta. Det finns ingen objektiv gräns för vad som konstituerar ett objekt. Finns ingen objektiv gräns för när rödhet inte är rödhet längre, utan istället orangehet. Ordet "lika" är alltid godtyckligt, till skillnad från ordet "samma". Men "samma" är oanvändbart, för att det tar bort generaliseringsförmågan från uppsatsen. Och "lika" är minst lika oanvändbart, då det inte är ett nog exakt ord att använda i ett vetenskapligt arbete. Att använda "lika" är som att använda "nog" eller "kanske". Något av en brasklapp. Så om det skulle visa sig att enägsstvillingar uppväxta tillsammans helt plötsligt beter sig så olika att det är oväntat, då kan man alltid säga "ja, men jag sa inte att dom var samma, bara lika"

Ditt problem rör allmänbegrepp och inte superveniens. Ledsen men det här påverkar inte superveniens hos psykologiska egenskaper. Man kan vara nominalist och/eller konceptualist och ändå tro på egenskaper såsom konstituerade i t.ex. fakta eller händelser. Daniel Dennett är ett utmärkt exempel, han är en hardcore-fysikalist och nominalist.
Enäggstvillingar är till att börja med knappast fysiskt identiska. De har olika mitokondrie-dna, och de färgas av sina upplevelser precis som oss andra, därav kommer deras hjärnor att se olika ut.
Bad example. Om vi däremot talar i modala termer så skulle en möjlig värld där en exakt identisk kopia av vår jord "finns" (i fysiska avseenden) även med nödvändighet vara en kopia i psykologiska avseenden. Märk att jag inte nämner fenomenologiska aspekter av medvetandet, då det ju är pudelns kärna. Superveniens i sig är inte den avgörande faktorn i medvetandedebatten, utan mer eller mindre alla medvetandefilosofer accepterar någon form av supervenienstes idag.
Det enda som sägs här är att om psykologiska egenskaper är funktionella egenskaper så supervenienar de lokalt (och globalt) på fysiska egenskaper givet att de är fullständigt fysiskt realiserbara. det är därför inte konstigt att psykologiska egenskaper supervenierar på fysiska, då det för varje
instans av psykologisk egenskap x finns en fysisk egenskap y med vilken den är identisk. Kripke visade oss just att givet att x=y, där både x och y är rigida designatorer, så gäller detta med logisk nödvändighet. Dvs om Vincent Furnier=Alice Cooper, så gäller detta i varje möjlig värld (han kanske inte kallas Alice Cooper i varje möjlig värld såklart...).
Bara A=A, men vi känner ofta A även under andra beskrivningar, t.ex. såsom B. Nu säger dock inte superveniens att A=B, det är ett betydligt starkare påstående. Superveniens (i dess mest lösa form) säger bara att givet A, så impliceras B med nödvändighet (naturlig eller logisk?). Ännu mer försiktig är formuleringen jag använder, dvs att givet SKILLNAD i B, så kan inte det vara samma A.
Citat:
Ordet "lika" är alltid godtyckligt, till skillnad från ordet "samma". Men "samma" är oanvändbart, för att det tar bort generaliseringsförmågan från uppsatsen. Och "lika" är minst lika oanvändbart, då det inte är ett nog exakt ord att använda i ett vetenskapligt arbete. Att använda "lika" är som att använda "nog" eller "kanske". Något av en brasklapp. Så om det skulle visa sig att enägsstvillingar uppväxta tillsammans helt plötsligt beter sig så olika att det är oväntat, då kan man alltid säga "ja, men jag sa inte att dom var samma, bara lika"
Ser inte relevansen. Varför skulle jag inte kunna säga att basegenskap x alltid implicerar högre egenskap y? Verkar som du hakat upp dig på mitt exempel med psykologiska egenskaper, men ta då 2 tavlor istället. Tavlans makroegenskaper supervenierar på dess mikroegenskaper, så givet att två tavlor är "indiscernible" på mikronivå, så kommer de även vara "indiscernible" på makronivå. Jag behöver inte ens tala om 'samma'/'lika' osv för det. Nu håller ajg inte riktigt med dig där heller, men det är en helt annan diskussion. Den rör knappast superveniens.
Om jag under nattens gång byter ut dig mot en fysiskt identisk kopia, så kommer någon aldrig att kunna märka skillnaden (givet att ingen såg mitt "brott" eller kommer att kunna få reda på det). Detta eftersom psykologiska egenskaper supervenierar på fysiska. Därmed inte sagt att fenomenella egenskaper, givet att de finns, gör det.