2010-05-20, 22:24
Medlem
cercinas avatar
Hej kära Fb:are.

Jag håller på och skriver en C-uppsats i pedagogik och behöver ett bra citat att inleda uppsatsen med så därför vänder jag mig till er.

Har sökt runt lite på nätet och i böcker men har inte hittat ett passande citat.
Citatet ska gärna säga något om vikten av en god start. (Min uppsats handlar om nybörjarklasser i moderna språk)

Hoppas ni har några förslag, tack på förhand.
Senast redigerad av cercina 2010-05-20 kl. 22:30.
Citera
2010-05-20, 22:59
Medlem
trojts avatar
"även en hundramila resa börjar med ett steg"
Citera
2010-05-20, 23:45
Medlem
DasFahrrads avatar
”Treat your pupil according to his age. Begin by putting him in his place and keep him in it so firmly that he will not think of leaving it. Then he will practice the most important lesson of wisdom before he knows what wisdom is. Give him absolutely no orders of any kind. Do not even let him imagine that you claim any authority over him. Let him only know that he is weak and you are strong, and that therefore he is at your mercy”
-Jean-Jacques Rousseau, Emile
Citera
2010-05-20, 23:53
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Pedagogikens tungviktare Comenius använde dessa hoppfulla rader i sin latinlärobok "Januae Latinitatis Vestibulum": Si principium est difficile, medium erit facile, finis jucundus; 'om början är svår, skall mitten bli lätt, slutet roligt'. Funkar nog bra på all språkinlärning.
Citera
2010-05-21, 00:01
Medlem
Sandozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Pedagogikens tungviktare Comenius använde dessa hoppfulla rader i sin latinlärobok "Januae Latinitatis Vestibulum": Si principium est difficile, medium erit facile, finis jucundus; 'om början är svår, skall mitten bli lätt, slutet roligt'. Funkar nog bra på all språkinlärning.

Förvillande likt dessa rader ur Robyns Lilla Sportspegelnklassiker - Nummer ett.

"Är början svår, blir resten lätt och du blir nummer ett."

Denna rad är också ganska passande; "Du kan alltid bli nummer ett, bara börja sätt igång".

Men för egen del hade jag nog valt detta citat av John Cage:

It’s when I know what to do that it’s boring"
Senast redigerad av Sandoz 2010-05-21 kl. 00:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in